کد خبر : 1458399 | 11 شهریور 1396 ساعت 11:47 | 7.1K بازدید | 0 دیدگاه

خوشحالم ملایی در جودو سدشکنی کرد

میراسماعیلی: من آدم فضایی نبودم، بقیه هم می‌توانند

قهرمان سابق جودوی جهان گفت: با کسب مدال ملایی در مسابقات جهانی مشخص شد جودو در المپیک هم می تواند مدال آور باشد.

میراسماعیلی: من آدم فضایی نبودم، بقیه هم می‌توانند

به گزارش "ورزش سه"، مدال برنز سعید ملایی در مسابقات جهانی جودو بعد از ۱۰ سال طلسم ناکامی های این رشته را شکست. آخرین بار آرش میراسماعیلی که هنوز هم با داشتن ۴ مدال جهانی در تاریخ این رشته رکورددار است، در سال ۲۰۰۷ موفق به کسب مدال برنز شده بود. البته قهرمان سابق جودوی ایران در مجموع ۲ مدال طلا و ۲ برنز در کارنامه خود دارد و حالا نشانه هایی از ظهور یک قهرمان جدید را مشاهده می کند.


با آرش میراسماعیلی به بهانه کسب مدال برنز سعید ملایی در مسابقات جهانی مجارستان گفت و گو کردیم. مشروح صحبت های قهرمان سابق جودوی ایران را با خبرنگار "ورزش سه" در ادامه می خوانید.


خوشحالم ملایی سدشکنی کرد
قبل از این در مجموع جودوی ایران ۵ مدال در رقابت های جهانی کسب کرده بود که ۴ مدال را من گرفته بودم و یک مدال هم محمود میران کسب کرده بود. خوشحالم که سعید ملایی بعد از ۱۰ سال سدشکنی کرد و به مدال برنز رسید. البته معتقدم او اگر کمی خوش شانس تر بود،‌ می توانست حتی به مدال طلا هم برسد. به هر حال مدال با ارزشی بود و با این موفقیت خون تازه ای به رگ های خشکیده جودو تزریق شد. 


نباید پشت مدال جهانی مخفی شویم
به خاطر کسب یک مدال برنز نباید از نتایج ضعیفی که در ماههای اخیر در رده نوجوانان و جوانان به دست آوردیم، غافل شویم. شاید برخی دوست دارند این تک مدال همه چیز را تحت پوشش قرار دهد؛ اما برای پرورش امثال سعید ملایی باید برنامه ریزی صورت بگیرد. همین ملایی هم باید برای المپیک ۲۰۲۰ آماده شود تا آنجا مدال بگیرد. سال ها قبل من و محمود میران مدال می آوردیم؛ اما به خاطر عدم پشتوانه سازی بعد از ما جودو خالی از استعدادهای جدید شد. می بینید که برای کسب یک مدال دیگر مجبور شدیم ۱۰ سال منتظر شویم. 


فدراسیون نباید منتقدان را خاموش کند
جودو جوان های شایسته ای دارد که می توانند به مدال های خوش رنگ تری برسند. رشونژاد، خجسته، صفویه و بریمانلو علاوه بر ملایی استعدادهای خوبی هستند که می توانند در دوره های بعدی مدال بگیرند. فدراسیون هم باید از انتقاد استقبال کند؛ نه اینکه سعی کند منتقدان را خاموش کند. اینکه همه از گل و بلبل بگویند چیزی به جودو اضافه نمی کند.


من که از فضا نیامده بودم!
وقتی می گویم می توانیم مدال های بیشتری بگیریم، بی دلیل نیست. فقط مشکل ملی پوشان فعلی نداشتن خودباوری است. سال های قبلی هم ما نفراتی داشتیم که می توانستند مدال بگیرند؛ اما به خاطر نداشتن اعتماد به نفس حذف شدند. ملایی با اراده بالا به مدال رسید و سایرین هم باید همینطور باشند. من که از فضا نیامده بودم! من هم مثل همین جوان های فعلی بودم و ۴ مدال جهانی آوردم. آن موقع مسابقات جهانی هر ۲ سال یک بار بود و الان هر سال برگزار می شود و فرصت بیشتری هم هست. 


چرا لیگ آینده سازان تعطیل شد؟
همه ملی پوشان فعلی با کاری که ما چند سال قبل در فدراسیون انجام دادیم، پرورش یافتند. امثال ملایی و رامین صفویه که در رده پایه هم مدال گرفتند، از دل لیگ های پایه کشف شدند. متاسفانه شاهد هستیم که فدراسیون لیگ نونهالان و آینده سازان را تعطیل کرده است. اگر الان موفقیتی برای جودو کسب می شود، من هم خوشحالم و اگر ناکامی باشد، من هم به عنوان قهرمان این رشته سرافکنده هستم. البته این نگاه در دوره ای که من در فدراسیون بودم، وجود نداشت. 


ملایی می تواند مدال المپیک بگیرد
سعید ملایی و سایر ملی پوشان نیازمند حمایت هستند. کسی که در مسابقات جهانی مدال می گیرد، در المپیک هم می تواند تاریخ ساز شود. البته همانطور که گفتم با توجه به ناکامی نوجوانان و جوانان زنگ خطر برای نسل بعدی جودو به صدا در آمده است. درخشان، رییس فعلی فدراسیون به گلخانه ای کار کردن اعتقاد دارد و این باعث می شود بعد از چند سال پشتوانه جودو خالی از استعدادهای جدید شود.

دیدگاه‌ها