کد خبر : 1459445 | 16 شهریور 1396 ساعت 10:49 | 32.1K بازدید | 0 دیدگاه

جنگ برانکو و لوکا؛ دانشمند شمالی و جنگجوی جنوبی

کروات‌هایی که همدیگر را دوست ندارند

بازی گسترش فولاد و پرسپولیس جدا از تمام حساسیت های فوتبالی اش یک ویژگی بزرگ دارد و آن جدال لوکا بوناچیچ و برانکو ایوانکوویچ دو مربی کروات است که اصلا همدیگر را دوست ندارند.

کروات‌هایی که همدیگر را دوست ندارند

به گزارش "ورزش سه"، روز پنجشنبه هفته ششم لیگ برتر با انجام یک بازی عقب افتاده در تبریز و با جدال دو تیم گسترش فولاد و پرسپولیس به پایان می رسد.  اما این بازی یک جدال ویژه و حساس بین دو مربی کروات باسابقه در فوتبال ایران است که هیچگاه رابطه خوبی با هم نداشته اند. لوکا بوناچیچ و برانکو ایوانکوویچ دو تا از باسابقه ترین مربیان کروات در فوتبال ایران هستند و برخلاف دیگر کروات هایی که به کشورمان آمدند، باهم رابطه مثبتی ندارند.

 


لوکا و برانکو، دشمنان قدیمی


برانکو ایوانکوویچ در سال 2001 و به عنوان دستیار تومیسلاو بلاژویچ به ایران آمد و از همان زمان بلاژ از او به عنوان پروفسور و مغز متفکر تاکتیک های تیم ملی نام برد. لوکا بوناچیچ دو سال بعد و در سال 2003 به عنوان مربی فولاد خوزستان پا به فوتبال ایران گذاشت؛ اما از همان زمان این دو خیلی رابطه مثبتی با هم نداشتند.


لوکا معتقد بود که بلاژویچ یک مربی بزرگ و برانکو یک مربی کوچک است، هرچند خود بلاژ و عملکرد برانکو بعد از او نشان داد که برانکو واقعا یک مربی فنی توانمند است.

 


پارتی کروات ها بدون لوکا


برانکو ایوانکوویچ با کروات هایی که در فوتبال ایران کار می کنند همیشه در ارتباط بوده است. وینکو بگوویچ و زلاتکو کرانچار سرشناس ترین دوستان کروات برانکو در فوتبال ایران هستند؛ اما در این جمع کروات ها هیچگاه خبری از لوکا نیست. شاید اصلی ترین دلیل آن تفاوت های ساختاری در شخصیت و تفکرات دو مربی است که مانع از این می شود که آن ها همدیگر را دوست داشته باشند.

 


دانشمند شمالی، جنگجوی جنوبی


برانکو و لوکا از دو مکتب و از دو دنیای متفاوت از کرواسی می آیند. برانکو اهل واراژدین در شمال کرواسی است؛ اما لوکا بوناچیچ در اشپیلت و در جنوب کرواسی به دنیا آمده است. برانکو در مکتب دیناموزاگرب رشد کرده و لوکا در مکتب هایدوک اشپیلت. آنچه درباره کروات ها مشهور است این است که شمالی ها مردمانی آرام و خونسرد هستند و جنوبی ها مردمی پرانرژی با روحیه جنگندگی. ایگور استیماچ هم مانند لوکا اهل جنوب کرواسی بود هرچند او با برانکو رابطه خیلی خوبی داشت.


اما این تفاوت شخصیتی بیش از هرکسی در برانکو و لوکا خودش را نشان می دهد. یک مربی خونسرد و آرام و یک مربی سمپاتیک و احساساتی ...

 


دوئل کرواسی در تبریز


پنجشنبه دوئل لوکا و برانکو دیدار گسترش فولاد و پرسپولیس را به سطحی متفاوت تر از یک بازی از هفته ششم لیگ برتر میان صدرنشین و قعرنشین می برد. برانکو با پرسپولیس در صدر است و گسترش با لوکا در انتهای جدول؛ اما لوکا خوب می داند اگر مقابل پرسپولیس نتیجه بگیرد این تیم باید در همان مکان دوم جدول و پایین تر از پارس جنوبی جم قرار بگیرد.


لوکا هرگز برانکو را به عنوان یک مربی بزرگ تایید نکرده است. او حتی در یک مصاحبه قبل از فصل گفته بود که برانکو با بهترین تیم و جمعی از بهترین بازیکنان ایران هنری نکرده است که به مقام قهرمانی رسیده است. او حتی با بیان اینکه برانکو اگر توانست تیم هایی مثل گسترش فولاد را به موفقیت برساند آن وقت مربی بزرگی است، حسابی برای برانکو خط و نشان کشید.


برانکو و لوکا جنگ جذاب روز پنجشنبه را در حالی کلید می زنند که جدال آن ها شاید بتواند بخشی از علامت سوال های این اختلاف قدیمی را پاسخ دهد.

دیدگاه‌ها