کد خبر : 1473751 | 22 آبان 1396 ساعت 10:01 | 4.2K بازدید | 0 دیدگاه

قانون، برخی روسای فدراسیون ها را دچار مشکل کرد

دردسرهای بازنشستگی در ورزش

با اجرایی شدن قانون منع بازنشسته ها از ادامه کار برخی از روسای فدراسیون های ورزشی احتمالا باید از سمت خود کنار بروند.

دردسرهای بازنشستگی در ورزش

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از شهروند، قانون منع بکارگیری افراد بازنشسته در سمت‌های دولتی که به گفته رئیس سازمان بازرسی کشور باید از ٢٠ آبان به اجرا درمی‌آمد، هنوز در ورزش کشور اجرا نشده است. روز گذشته نمایندگان مجلس هم به این ماجرا ورود و به اجرای قانون تأکید کردند. با این وضع باید دید که وزارت ورزش در قبال روسایی که بازنشسته هستند و هنوز بر مسند ریاست فدراسیون‌ها نشسته‌اند، چه موضعی خواهد داشت و آیا در روزهای آینده باید در انتظار تغییرات در رأس چند فدراسیون باشیم یا اتفاقی دیگر رخ می‌دهد.


مشحون از بسکتبال رفتنی است؟
محمود مشحون، رئیس ٧٦ساله فدراسیون بسکتبال که ٢‌سال قبل با مجوز هیأت دولت توانست بار دیگر کاندیدای انتخابات این فدراسیون شود و برای چندمین دوره متوالی به کارش ادامه دهد، یکی از روسای بازنشسته ورزش به‌شمار می‌رود. با این‌که رئیس فدراسیون بسکتبال اعلام کرد که هنوز هیچ ابلاغی بابت منع او از ادامه فعالیت به دستش نرسیده اما به نظر می‌رسد با اجرای قانون منع بازنشسته‌ها از حضور در سمت‌های دولتی، رئیس فدراسیون بسکتبال باید از سمتش کنار برود. هنوز ٢‌سال از دوره ریاست ٤ساله محمود مشحون باقی مانده و باید دید وزارت ورزش چه تصمیمی درباره او می‌گیرد.


بهرام شفیع و احتمال کناره‌گیری
بهرام شفیع، رئیس ٦١ساله فدراسیون ‌هاکی که سال‌هاست اداره این فدراسیون را برعهده دارد، اخیرا دوره ٤ساله‌اش به اتمام رسیده اما برای انتخابات پیش رو هم ثبت‌نام کرده است. این گزارشگر قدیمی ورزش ایران در مصاحبه‌ای اعلام کرده به کارش ادامه می‌دهد و شاید ٢‌سال دیگر کنار برود: «فکر می‌کنم به جز من و مشحون، رئیس دیگری بازنشسته نیست. ما هم به اندازه خودمان قابلیت‌هایی داریم. من می‌آیم اما مطمئن هستم که خیلی ادامه نخواهم داد و شاید ٢‌سال دیگر کنار بروم!»


ایثارگری، تنها راه ماندن
طبق اعلام سازمان بازرسی کشور، تنها راهی که برای روسای بازنشسته وجود دارد تا به کار خود ادامه دهند، ارایه گواهی ایثارگری است. شروین اسبقیان، مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها در این‌باره گفته است: «طبق اعلام سازمان بازرسی، بازنشسته‌ها نمی‌توانند در رأس فدراسیون‌ها حضور داشته باشند، مگر آن‌که مدارک مربوط به ایثارگری را ارایه کنند. درواقع مدرک ایثارگری، تنها مجوز قابل قبول برای افراد بازنشسته به‌منظور ریاست آنهاست. تا جایی که من می‌دانم، مشحون مدارک مربوط به ایثارگری را ندارد، اما شفیع مکاتباتی را داشته و ما نیز بررسی می‌کنیم.»


خسروی وفا، صبور و مقصودلو چیست؟
سه تن از روسای دیگر فدراسیون‌ها نیز بازنشسته محسوب می‌شوند. محمود خسروی‌وفا (رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین)، محمدعلی صبور (رئیس فدراسیون سه‌گانه) و محمدرضا مقصودلو (رئیس فدراسیون کبدی) بازنشستگان از نهادهای مختلف هستند که البته برای باقی ماندن در سمتشان مجوزهایی ارایه دادند. جالب است که دوره مدیریت صبور در فدراسیون سه‌گانه و مقصودلو در فدراسیون کبدی به پایان رسیده و آنها برای دوره جدید هم ثبت‌نام کرده‌اند. به نظر می‌رسد این سه نفر بتوانند با در دست داشتن گواهی ایثارگری به کار خود در فدراسیون‌ها ادامه دهند.


ورود مجلس به ماجرای بازنشسته‌ها
حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز گذشته و بعد از پایان مهلت سازمان بازرسی برای منع بکارگیری از بازنشسته‌ها، روی اجرای این قانون در ورزش تأکید کرد: «آنچه مسلم است همه ملزم به اجرای قانون هستیم؛ در غیر این صورت گناه کبیره مرتکب شده‌ایم؛ بنابراین ضرورت دارد که وزارت ورزش نیز در اجرای این قانون بدون در نظر گرفتن برخی مصلحت‌ها اقدام کند. هر کسی عمر مفیدی دارد و طبیعی است که با اتمام عمر مفید مدیریتی دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت. بنابراین باید به جوان‌ها میدان داد و به آنها اعتماد کرد و از تخصص و توانمندی‌های آنها بهره برد. اجرای این قانون در فدراسیون‌ها نیز اهمیت خاصی دارد؛ چرا که فدراسیون‌ها متولی رشته ورزشی در کشور هستند و می‌توانند با تفکرات جدید ورزش ایران را بیشتر به سمت موفقیت هدایت کنند.»


دردسرهای بین‌المللی
وزارت ورزش در شرایط سختی برای اجرای قانون قرار گرفته است. در صورتی که سلطانی‌فر نخواهد مقاومتی در قبال قانون ابلاغ‌شده از سوی سازمان بازرسی داشته باشد، باید حداقل ٢، ٣ تن از روسای فدراسیون و هر دو مدیرعامل تیم‌های پرطرفدار پایتخت را برکنار و افراد جدیدی را جایگزین کند. با این حال این تصمیم با عجله می‌تواند تبعات زیادی را برای ورزش کشور داشته باشد. نهادهای بین‌المللی و فدراسیون‌های جهانی این چند رشته با قانون داخلی ایران آشنا نیستند و در صورتی که روسای این چند فدراسیون استعفا نکنند و حکم برکناری‌شان به هر دلیلی صادر شود،‌ ممکن است به این موضوع ورود کرده و دردسرهایی را ایجاد کنند. باید دید سلطانی‌فر در این‌باره چه تدبیری به خرج خواهد داد.

دیدگاه‌ها