کد خبر : 1473788 | 22 آبان 1396 ساعت 12:38 | 18.2K بازدید | 0 دیدگاه

موفقترین جوان‌های لیگ را بشناسید

تفنگ‌های جوان فوتبال ایران؛ از دلفی تا کرملا

چند سالی است جوانگرایی در لیگ برتر و فوتبال ایران یکی از مسائلی است که بسیار زیاد به آن پرداخته می‌شود.

تفنگ‌های جوان فوتبال ایران؛ از دلفی تا کرملا

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از  پیروزی‌دیلی، فدراسیون فوتبال با اختصاص سهمیه‌های جداگانه به رده‌های سنی زیر 23 و زیر 21 سال سعی در تشویق تیم‌ها به استفاده از بازیکنان جوان داشته است. هرچند باشگاه‌ها آنگونه که باید در این زمینه فعال نبوده‌اند و استقبال چندانی از سهمیه‌های مذکور نشده است. با توجه به تعطیلی لیگ برتر و حضور بازیکنان در اردوی تیم ملی، فرصتی پیش آمده تا به بررسی وضعیت جوانگرایی لیگ در فصل جاری و مقایسه آن با فصول اخیر بپردازیم.

 

16.5 درصد زمان بازی لیگ در اختیار جوان‌ها

 

تا پایان هفته یازدهم لیگ 28474 دقیقه از زمان بازی لیگ به بازیکنان زیر 23 و زیر 21 سال اختصاص یافته است که در این میان 19892 دقیقه به بازیکنان زیر 23 سال (11.5 درصد کل زمان بازی لیگ) و 8582 دقیقه به بازیکنان زیر 21 سال (5 درصد کل زمان بازی لیگ) تعلق گرفته است. تراکتورسازی، سپاهان و سیاه‌جامگان به ترتیب سه تیمی هستند که بیش از سایر تیم‌های لیگ برتری بازیکنان زیر  23 و زیر 21 سال را در ترکیب خود به کار برده‌اند. در سمت مقابل نیز پدیده، صنعت نفت و پارس جنوبی سه تیمی هستند که کمتر از سایر تیم‌های لیگ برتری به این دسته از بازیکنان میدان داده‌اند.

 

بهتر از لیگ شانزدهم، بدتر از لیگ پانزدهم

 

مقایسه زمان بازی بازیکنان سهمیه سنی لیگ هفدهم با لیگ‌های شانزدهم و پانزدهم نشان می‌دهد که تیم‌های لیگ برتری نسبت به فصل گذشته عملکرد بهتری داشته‌اند و زمان بیشتری در اختیار این گروه از بازیکنان قرار داده‌اند. هرچند که این آمار از لیگ پانزدهم که بیش از 19 درصد زمان بازی در اختیار بازیکنان سهمیه سنی بود کمتر است و باشگاه‌ها نسبت به لیگ پانزدهم زمان کمتری در اختیار بازیکنان سهمیه سنی قرار داده‌اند.

 

103 بازیکن سهمیه سنی در میدان

 

تا پایان هفته یازدهم، 103 بازیکن زیر 23 و زیر 21 سال برای تیم‌های لیگ برتری به زمین رفته‌اند. تراکتورسازی با 11 بازیکن در این دسته بهتر از سایر تیم‌های لیگ برتری بوده و پس از این تیم تبریزی، گسترش فولاد با 10 بازیکن و نفت تهران با 9 بازیکن قرار دارند. همچنین پرسپولیس با سه بازیکن، پارس جنوبی و صنعت نفت، سیاه‌جامگان و سپیدرود با 4 بازیکن کمتر از سایر تیم‌های لیگ برتری از این گروه از بازیکنان بهره برده‌اند.

 

17 گلزن

 

17 بازیکن با شرایط سنی زیر 23 و زیر 21 سال در فصل جاری لیگ برتر موفق به گلزنی شده‌اند. این گروه از بازیکنان تا بدین‌جا 24 گل به ثمر رسانده‌اند. یونس دلفی از استقلال خوزستان و حسین مهربان از پدیده با سه گل بهترین عملکرد را داشته‌اند و رضا کرملاچعب (استقلال خوزستان)، علی قلی‌زاده و محمدرضا سلیمانی (سایپا) نیز دو بار موفق به گلزنی شده‌اند. 17 گلزن تا پایان هفته یازدهم لیگ هفدهم در حالی ثبت شده که این آمار تا زمان مشابه در لیگ پانزدهم 15 گلزن و 26 گل و در لیگ شانزدهم 10 گلزن و 16 گل بوده. ارقامی که نشان از عملکرد بهتر بازیکنان سهمیه سنی در فصل جاری نسبت به لیگ شانزدهم و عملکرد تقریبا مشابه نسبت به لیگ پانزدهم دارد.

 

دلفی، جوان‌ترین بازیکن فصل

 

یونس دلفی ستاره تیم ملی نوجوانان و بازیکن حال حاضر استقلال خوزستان برای دومین فصل متوالی عنوان جوان‌ترین بازیکن فصل را در اختیار دارد. دلفی در 17 سالگی یکی از بازیکنان اصلی استقلال خوزستان است و بهترین گلزن این تیم به شمار می‌آید. وی در لیگ شانزدهم نیز پس از محمد شریفی که شش ماه از وی کوچک‌تر است دومین بازیکن جوان فصل بود که سابقه بازی داشت. در فصل جاری لیگ برتر تا بدین‌جا 6 بازیکن زیر 19 سال در ترکیب تیم‌های خود به میدان رفته‌اند که دو بازیکن جز بازیکنان اصلی تیم‌های خود بوده‌اند. این در حالی است که در زمان مشابه در لیگ شانزدهم تنها 4 بازیکن در رده سنی مشابه به میدان رفته بودند و این رقم در لیگ پانزدهم تا زمان مشابه 9 بازیکن بود که هیچ کدام از آن‌ها بازیکن اصلی تیم خود نبودند.

 

میانگین‌ سنی‌ها، بهتر از پارسال

 

بررسی میانگین سنی تیم‌ها در آغاز بازی تا هفته یازدهم در لیگ برتر فصل جاری و فصل گذشته نشان می‌دهد که لیگ برتری‌ها در فصل جاری تمایل بیشتری به بازی دادن به بازیکنان جوان داشته‌اند. در فصل جاری تا هفته یازدهم 13 تیم میانگین سنی زیر 25 سال در آغاز بازی ثبت کرده‌اند و این در حالی است که در زمان مشابه در فصل گذشته تنها 5 تیم چنین وضعیتی داشتند. همچنین سه تیم میانگین سنی زیر 24 سال داشته‌اند که در کل فصل گذشته تنها یک بار ثبت شد. همچنین در موعد مشابه در لیگ شانزدهم 8 بار میانگین سنی بالای 30 سال توسط تیم‌ها به ثبت رسید که در فصل جاری و تا بدین‌جا تنها 3 بار چنین شرایطی ثبت شده است.

دیدگاه‌ها