کد خبر : 1495214 | 13 دی 1396 ساعت 18:29 | 28.7K بازدید | 0 دیدگاه

دفاعیه پیشکسوت داوری فوتبال ایران از خود؛

راه نجات داوری، کنار گذاشتن اصفهانیان است

پیشکسوت داوری فوتبال ایران پس از آنکه توسط داوران تهرانی به ترجیح منافع خود و سکوت برابر بی عدالتی در داوری متهم شد، به تشریح شرایط موجود و دفاع از خود پرداخت.

راه نجات داوری، کنار گذاشتن اصفهانیان است

به گزارش "ورزش سه"، قضاوت نکردن داوران تهرانی در 3 هفته نخست نیم فصل دوم لیگ برتر باعث شد تا آنها با تنظیم بیانیه ای به شرایط موجود اعتراض کنند. داوران تهرانی در بیانیه خود از برخی پیشکسوتان داوری همچون یدالله سلیمانی نیز انتقاد کردند. پس از این اتفاق سلیمانی که سابقه دبیر دپارتمان داوری را نیز در رزومه خود دارد طی گفتگویی به تشریح شرایط موجود و دفاع از خود پرداخت.


سلیمانی در رابطه با اوضاع موجود گفت: زمانی که آقای تاج رئیس فدراسیون فوتبال و آقای عسگری هم رئیس دپارتمان داوری بودند بنده در سمت دبیر دپارتمان مشغول به فعالیت بودم. بنده و آقای عسگری همه ناظران را موظف کرده بودیم فورا پس از پایان بازی ها گزارش ها را به صورت فکس و یا حضوری ارسال کنند. فردای بازی ها به همراه ایشان فیلم بازی ها را بررسی می کردیم تا مشکلات را آنالیز کنیم؛ اما اکنون 10 روز پس از بازی ها مشکلی پیش بیاید آقای اصفهانیان می گوید هنوز گزارش ناظر نرسیده تا در این باره تصمیم گیری کنیم!


او در رابطه با اختلاف رئیس کمیته داوران با خود ادامه داد: یادم می آید روزی آقای اصفهانیان برای حضور در سمینار روسای شوراهای شهر در اصفهان حضور داشتند. ایشان به من زنگ زدند و گفتند حکم نظارت برای دیداری که در همان تاریخ در اصفهان برگزار می شود برای او بزنم! اما من مخالفت کردم و گفتم شما برای کار شخصی آنجا رفتید و من نمی توانم این درخواست را عملی کنم، ضمن اینکه ناظر این دیدار نیز تا ساعتی دیگر به اصفهان می رسد. به وی گفتم اگر می خواهید به صورت نامحسوس بروید و عملکرد داور و ناظر را زیر نظر بگیرد؛ اما در کمال تعجب ایشان به من گفت برایم ابلاغیه ناظر ویژه را بزن تا این کار را بکنم که من با آن هم مخالفت کردم. پس از نیم ساعت متوجه شدم یکی از دوستان ابلاغیه ایشان را پیش نویس کرده و آورده تا من امضا کنم؛ اما من آن برگه را پاره کردم. پس از این اتفاق اصفهانیان از من کینه به دل گرفت.


کارشناس داوری فوتبال ایران در ادامه صحبت های خود گفت: بسیار متاسفم که با وجود حضور نفرات مختلفی که در داوری فوتبال ایران حضور دارند دو داور زنجانی به نام دودانگه و ناصحی برای داوری ایران تصمیم می گیرند و به نوعی همان ها چینش داوری را انجام می دهند! واقعا نمی دانم آنها کجای داوری ایران هستند که برای نفراتی همچون فغانی و بیژن حیدری و ... ابلاغ می زنند.


سلیمانی در رابطه با گلایه داوران تهرانی گفت: باید ذهنیت داوران تهرانی روشن شود. باید به آنها گفت یدالله سلیمانی 10 سال است که در داوری ایران حضور ندارد که از او انتظار دفاع دارید. رئیس هیات داوری استان تهران باید حق شما را بگیرد. این کمیته داوران استان تهران است که باید به عدم قضاوت شما اعتراض کند و حق تان را از رئیس کمیته داوران مطالبه کند؛ چرا که ایشان اکنون همه کاره داوری ایران است. برخلاف قوانین فیفا و ای اف سی، در حالی که رئیس هیچ کمیته ای نمی تواند میز و صندلی داشته باشد و این دپارتمان داوری است که باید کارهای اجرایی را انجام دهد؛ اما ایشان همه چیز را تعطیل کردند تا خودش همه کاره شود!


وی ادامه داد: هر داوری که رئیسش در هیات رئیسه باشد همیشه به میدان می رود. فرقی هم نمی کند در کدام لیگ، مهم است که همیشه داوری می کنند. البته این موضوع مسبوق به سابقه است، چرا که یادم می آید خود آقای اصفهان نیز سابقه سه نظارت داوری در بازی های یک هفته را در کارنامه خود دارد. او برای سه نظارت در یک هفته در شهرهای تبریز و تهران و اصفهان حضور یافت. از طرفی کلاس های آموزش داوری نیز مونوپل ایشان است. سوالات را یک نفر طراحی می کند. پاسخ ها را یک نفر دیگر تصحیح می کند و ایشان تنها پای برگه ها امضا می زند! فدراسیون فوتبال هم به خاطر یک رای در مجمع تن به هر کاری می دهد.


دبیر سابق دپارتمان داوری ادامه داد: ایشان اخیرا در کلاس هایی حاضر شده که برای داوران تازه بازنشسته شده تشکیل می شود و او به راحتی یک سهمیه از چهار سهمیه ایران را سوزاند. داوران تازه بازنشسته شده پس از طی کردن این کلاس ها می توانند به نظارت های منطقه ای بروند. حال کسی نیست به ایشان بگوید مگر شما تازه بازنشست شده اید؟ به فرض اگر قرار باشد به شما نظارت منطقه ای هم داده شود، مگر زبان انگلیسی بلد هستید؟ ایشان یک بار نوید مظفری و بار دیگر ایرج احمدی را به عنوان مترجم با خود برد؛ اما این بار چه می خواهد بکند؟

 

سلیمانی ادامه داد: از آقای ساکت می پرسم مگر قحط الرجال است؟ ایشان 14، 15 سال است که رئیس هیات فوتبال استان زنجان است، تاکنون برای فوتبال این شهر چه کرده است؟ آیا زنجان یک تیم در لیگ 2 و یا لیگ 1 دارد؟ اکنون هم که در تهران حضور دارد و البته یکی دو داور را نیز تبدیل به راننده شخصی خود کرده است. مهمترین چیز برای ایشان حضور در نظارت های مختلف است.


او در پایان گفت: متاسفانه باید گفت داوری ایران مرده است و فاتحه آن را نیز خوانده اند. از آقای اصفهانیان آبی گرم نمی شود و تنها راه نجات داوری ایران نیز کنار گذاشتن این آقاست. امیدوارم داوران جوان استان تهران نیز بدانند باید حق شان را از کمیته داوران هیات فوتبال استان بگیرند. کسی مانند من سال هاست در داوری حضور ندارد.

 

دیدگاه‌ها