کد خبر : 1508229 | 09 اسفند 1396 ساعت 10:31 | 31.2K بازدید | 3 دیدگاه

مروری بر کارنامه باورنکردنی عابدزاده در دربی؛

هم قرمر، هم آبی، هم پادشاه!

احمدرضا عابدزاده پادشاه دربی بود؛ 13 بازی، 8 کلین شیت و شکست نخوردن حتی در یک بازی، او را از همه متمایز کرده بود.

هم قرمر، هم آبی، هم پادشاه!

 

به گزارش "ورزش سه"، در تاریخ دیدارهای دو تیم، تنها یک بازیکن با انجام 13 مسابقه حتی یک بار هم طعم شکست را نچشید. احمدرصا عابدزاده در 2 دوره طلایی استقلال و پرسپولیس عضو این 2 تیم بود.

 

در روزهای حضور در جمع آبی ها، روزهای حضور عابدزاده مصادف با بهترین عملکرد تاریخ استقلال به شکل متوالی در دربی و رکوردشکنی این تیم در تعداد دربی متوالی بدون باخت بود و با هجرت به جمع قرمزها، این روند در پرسپولیس ادامه یافت.

 

استقلال 2 پرسپولیس 1 (خرداد 69 –فینال لیگ باشگاهی قدس)

 

احمدرضای 24 ساله اولین بار در 4 خرداد سال 1369 درون دروازه استقلال قرار گرفت و شروع دربی ها برای او فوق العاده نبود، زیرا نادر میر احمدیان در دقیقه 12 موفق شد روی پاس دیدنی مجتبی محرمی و با استفاده از خروج نامطمئن احمدرضا، دروازه استقلال را باز کند.

 

اما در نیمه دوم و با ارسال دقیق امیر قلعه نویی از یک نقطه مشابه و 2 ضربه سر زیبا از سرخاب و مرفاوی، استقلال نهایتا با پیروزی 1-2 فاتح لیگ قدس شده تا احمدرضا اولین دربی خود را با پیروزی پشت سر گذارد.

 

استقلال 1 پرسپولیس 1 (دی ماه 69- مسابقات باشگاه های تهران)

 

عابدزاده در دومین دیدار خود نیز نتوانست کلین شیت کند. در روزهایی که احمدرضا سنگر تیم ملی را نیز در اختیار داشت و سنگربان بی رقیب فوتبال ایران بود، پرسپولس و استقلال در سال 69 به تساوی 1-1 رضایت دادند.

 

گل شاهرخ بیانی از روی نقطه پنالتی در اوایل نیمه دوم، با تیزهوشی فرشاد پیوس و گل او در دقیقه 75 پاسخ داده شد تا یکی از به یاد ماندنی ترین صحنه های تاریخ دربی رقم بخورد.

 

استقلال 0 پرسپولیس0 (بهمن 70 –مسابقات باشگاه های تهران(

 

استقلال رویایی آن روزهای مرحوم پورحیدری، برای قهرمانی در لیگ تهران به یک تساوی نیاز داشت و پرسپولیس باید برای فتح جام 3 امتیاز می گرفت.

 

اولین کلین شیت عابدزاده در دربی در روزی رقم خورد که استقلال برای قهرمانی باید دروازه خود را بسته نگه می داشت و با رقم خوردن این اتفاق، آبی ها جشن قهرمانی را در زمستان سرد تهران سال 70 برگزار کردند.

 

استقلال 2 پرسپولیس 0 ( اسفند 70- لیگ آزادگان)

 

در یکی از پر حرف و حدیث ترین دربی ها، استقلال فوق العاده با برادران بیانی، عابدزاده، قلعه نویی، مرفاوی، حسن زاده، فنونی زاده، ورمرزیار و .... یکی دو جین ستاره طراز اول، به مصاف پرسپولیسی رفت که کرمانی مقام، درخشان، پنجعلی و عاشوری را به دلایل مختلفی در اختیار نداشت و همه چیز آماده رقم خوردن یک شکست بزرگ برای قرمزها بود.

 

استقلال با 2 گل مرفاوی و ورمرزیار، تا دقیقه 15 با 2 گل از پرسپولیس پیش افتاد؛ اما به هر حال بازی با همین نتیجه به پایان رسید تا دومین کلین شیت متوالی عابدزاده در دربی رقم بخورد.

 

استقلال 0 پرسپولیس 0 (دی71-سوپر جام تهران)

 

آخرین حضور عقاب آسیا در دربی با لباس استقلال در 26 سالگی در دربی اواخر سال 71 رقم خورد و عابدزاده باز هم موفق به ثبت کلین شیت شد.

 

کمتر از 6 ماه بعد و در تابستان سال 1372، عابدزاده در دیدار برابر چین تایپه دچار مصدومیتی شدید شده و در نهایت اتفاقاتی که برای او رخ داد، باعث پایان دوران درخشان او در استقلال و کوچ به اردوی رقیب شد.

 

عابدزاده در استقلال: 5 بازی، 3 پیروزی، 2 مساوی، 3 کلین شیت و دریافت تنها 2 گل

 

پرسپولیس 2 استقلال2 (دی 73 –نیمه نهایی لیگ  آزادگان)

 

بعد از حدود 2 سال دوری از میادین، اولین دربی عابدزاده با لباس پرسپولیس تبدیل به یکی از جنجالی ترین بازی های تاریخ فوتبال ایران شد. شروع طوفانی پرسپولیس در نیمه دوم و 2 گل پیوس و داداش زاده آنها را در آستانه پیروزی قرار داد؛ اما در پایان بازی اتفاقات دیگری رقم خورد.

 

استقلال موفق شد با پنالتی ورمرزیار در دقیقه 79 و گل ادموند اختر در دقیقه 87، بازگشت بزرگی داشته باشد؛ اما درگیری قلعه نویی و محرمی در پایان بازی، در نهایت منجر به یک سال محرومیت عابدزاده از میادین شد تا اولین دربی او در پرسپولیس خوش یمن نبوده و با دریافت 2 گل و محرومیت همراه شود.

 

پرسپولیس 0 استقلال 0 (دی 74 –لیگ آزادگان)

 

بعد از حدود یک سال دوری از میادین، بازگشت عابدزاده این بار با ثبت اولین کلین شیت در دربی با لباس پرسپولیس همراه بود.

 

در یکی از کم هیجان ترین دیدارهای دو تیم که در نهایت بازی با تساوی بدون گل هم به پایان رسید، در نیمه دوم پاشازاده موفق شد دروازه عابدزاده را باز کند؛ اما این گل آفساید اعلام شد.

 

پرسپولیس 1 استقلال 0 ( مهر 75- لیگ آزادگان)

 

اولین پیروزی عابدزاده در دربی با لباس پرسپولیس، با درخشش ادموند بزیک در دقایق پایانی و در دوران طلایی استانکو رقم خورد.

 

عابدزاده که در نیمه اول روی یک صحنه و در تلاش برای جاگذاشتن مرفاوی در حال اشتباه بود، در نهایت دومین کلین شیت متوالی را نیز ثبت کرد تا پرسپولیس با گل دیدنی بزیک در دقایق پایانی، بعد از مدت ها فاتح دربی تهران شود و عابدزاده نیز همچنین روند بی شکستی های خود در این رقابت را استمرار بخشد.

 

پرسپولیس 3 استقلال 0 (تیر 1376- لیگ آزادگان)

 

پرسپولیس که پیش از این قهرمانی خود را قعطی کرده بود، در یکی از یک طرفه ترین دربی های تاریخ موفق شد با اقتدار و با 3 گل رقیب دیرینه را مغلوب کند.

 

در روز خداحافظی فرشاد پیوس از فوتبال، قرمزها با گلهای بزیک، مهدوی کیا و طاهرزاده و در روزی که موقعیت های فراوانی از دست دادند، با 3 گل استقلال را مغلوب کردند و عابدزاده در بعد از ظهری آرام که حریف خیلی قادر به خلق موقعیت نبود، یک کلین شیت دیگر هم به کارنامه خود اضافه کرد.

 

پرسپولیس 1 استقلال 0 (آبان 77- لیگ آزادگان)

 

در اوایل دوران بازگشت علی پروین به پرسپولیس، در آن مقطع اقبال به طالع نیمه قرمز پایتخت بود و پرسپولیس برتری قابل توجهی در  دربی ها داشت.

 

تک گل مهدی هاشمی نسب در اواخر نیمه اول در نهایت باعث پیروزی 0-1 تیم علی پروین و چهارمین کلین شیت عابدزاده شد. شاید به یادماندنی ترین اتفاق از عابدزاده در این دیدار، صحنه ای بود که او داور را مجاب به اخراج علی موسوی و 10 نفره کردن استقلال کرد.

 

پرسپولیس 1 استقلال 1 ( فروردین 78- لیگ آزادگان)

 

اگرچه پرسپولیس در دقایق ابتدایی با گل مهدی هاشمی نسب از حریف خود پیش افتاده بود، اما در نهایت گل دقیقه 45 فرد ملکیان باعث شد دروازه عابدزاده بعد از مدت ها باز شده و روند کلین شیت های او نیز قطع شود.

 

در نهایت آن دیدار با همان تساوی 1-1 به پایان رسید و عابدزاده یک دربی دیگر را نیز بدون شکست سپری کرد. فرهاد مجیدی در نیمه اول موفق به باز کردن دروازه پرسپولیس شد که این صحنه آفساید اعلام شد.

 

پرسپولیس 2 استقلال 0 (اسفند 78- لیگ آزادگان)

 

احمدرضا که در دیدار رفت به دلیل مصدومیت غایب بود، باز هم سنگربان پرسپولیس در یکی از یک طرفه ترین دربی های پایتخت بود و دروازه خود را نیز بسته نگه داشت.

 

گل دقیقه 8 هاشمی نسب و دقیقه 80 رافت، یکی از آسان ترین بردهای پرسپولیس در تاریخ دربی را رقم زد و عابدزاده نیز  کلین شیت کرد تا روند بدون شکست او دست نخورده باقی بماند.

 

پرسپولیس 2 استقلال 2 (دی 79- لیگ آزادگان)

 

آخرین باری که احمدرضد عابدزاده در دربی به میدان رفت، شاید معدود خاطرات فوتبالدوستان از اشتباهات او درون دروازه را رقم زده باشد.

 

در دربی جنجالی که در نهایت به درگیری نیز منجر شد، عابدزاده 2 گل بد در نیمه دوم از نوازی و هاشمی نسب خورد؛ اما خوش شانس بود که علی کریمی در واپسین لحظات کار را به تساوی کشاند تا در نهایت عابدزاده در دربی شماره 13 خود نیز بی شکست مانده و دارای رکوردی جاودانه شود.

 

عابدزاده در پرسپولیس: 8 بازی، 4 پیروزی، 4 مساوی، 5 کلین شیت و دریافت تنها 5 گل

 

عابدزاده در مجموع: 13  بازی،7 برد،6 مساوی، 7 گل خورده

 

سپری کردن تقریبا 10 سال در استقلال و پرسپولیس و انجام تنها 13 دربی، شاید از نکات عجیب کارنامه عابدزاده باشد؛ اما دلایل مختلفی چون مصدومیت، محرومیت و حتی سازگار نبودن شرایط با او، باعث شد عابدزاده در 35 سالگی از فوتبال خداحافظی کند؛ اما به هر حال رکورد او در تاریخ این رقابت ها جاودانه بوده و نام عابدزاده، بی شک رقم زننده بخش تفکیک ناپذیری از خاطرات دربی تهران خواهد بود.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها