کد خبر : 1508259 | 09 اسفند 1396 ساعت 11:57 | 39.9K بازدید | 0 دیدگاه

نورافکن – زکی پور، مصدوم های تازه برگشته؛

آنالیز: چپ استقلال را در دربی چه کسی پر می‌کند؟

انتخاب مدافع چپ یکی از تصمیمات مهم سرمربی استقلال برای دربی 86 خواهد بود.

آنالیز: چپ استقلال را در دربی چه کسی پر می‌کند؟

به گزارش "ورزش سه"، هشتادوششمین دربی سنتی پایتخت فردا در ورزشگاه آزادی بین استقلال و پرسپولیس برگزار می شود. مربیان دو تیم مثل همه دربی ها در حال محک زدن بازیکنان تیم خود هستند و سعی می کنند تا حد امکان، ترکیب نهایی را از چشم هواداران و اصحاب رسانه دور نگه دارند.

 

در بین پست های مختلف، یکی از نقاط مشترکی که هر دو مربی سرخابی ها به آن فکر می کنند، دفاع کناری است. از نگاه کسانی که به ترکیب دسترسی ندارند، دفاع چپ استقلال یکی از رمزآلود ترین پست های دربی است که تکلیف آن معلوم نشده است. مصدومیت های امید نورافکن و میلاد زکی پور در هفته های اخیر، شفر را مجبور به استفاده از آرمین سهرابیان و خسرو حیدری در این پست کرد. حالا گفته می شود نورافکن و زکی پور از آسیب دیدگی رها شده اند و احتمالا یکی از همین دو نفر، گزینه نهایی شفر برای این پست خواهد بود. مقایسه آماری این دو بازیکن جوان، نتایج جالبی به دست می دهد.

 

امید نورافکن، بازیکن ملی پوش استقلال در این فصل در پست های مختلفی از سوی مربیان استقلال امتحان شده که موفق ترین آنها هافبک دفاعی بوده است. نورافکن در این فصل 6 بار دفاع چپ فیکس استقلال بوده که همه آنها مربوط به زمان حضور وینفرد شفر است. آمار او در سمت چپ خط دفاع به خوبی میانه زمین نبوده و مربی آلمانی هم هر زمانی که مجبور شده، از او در این منطقه استفاده کرده است. یک شوت داخل چارچوب و یک پاس کلیدی در مجموع 6 بازی، وضعیت تهاجمی خوبی را برای این دفاع چپ مجسم نمی کند.

 

دیگر گزینه شفر برای این پست میلاد زکی پور است. جدای از اینکه زکی پور از لحاظ جسمانی آماده دربی شده یا نه، آمار او نشان می دهد که احتمالا گزینه مطمئن تری نسبت به نورافکن خواهد بود. این مدافع جوان 16 بار در فصل جاری برای استقلال به میدان رفته که 14 تای آنها به صورت فیکس بوده است. نکته مهم در خصوص زکی پور، این است که در تمامی این بازی ها در پست دفاع چپ بازی کرده و به نوعی گزینه تخصصی شفر برای این پست به حساب می آید.


عوامل مهمی که زکی پور را پایین تر از نورافکن قرار می دهد، شوتزنی کمتر، تکنیک پایین تر و البته دقت کمتر در ارسال پاس است. زکی پور ضمن اینکه هیچ شوت داخل چارچوبی در این فصل نداشته، در زمینه پاس هم 73 درصد دقت داشته که حدود 7 درصد کمتر از امید نورافکن است. البته میانگین پاس های کلیدی زکی پور بهتر از نورافکن بوده است.

 

بررسی کارهای تدافعی اما حکایت از برتری زکی پور نسبت به امید دارد؛ در زمینه عملکرد دفاعی، نمره میانگین زکی پور بالای 6 است؛ اما رقیب او نمره ای کمتر از 5 دارد. در نبردهای هوایی و تکل موفق هم موفقیت های زکی پور به طور میانگین 2.1 بوده و در سمت مقابل امید نورافکن در روزهایی که دفاع چپ بازی کرده، به صورت متوسط در 1.05 دوئل های هوایی و 0.7 تکل های خود موفق بوده است که این آمار نشان می دهد زکی پور در کارهای دفاعی مطمئن تر بوده است.

 

از همه این مباحث و آمار که بگذریم، ایده نهایی شفر تعیین کننده دفاع چپ فیکس استقلال خواهد بود.


اگر این مربی آلمانی از مدافع چپش نفوذ و حضور در حملات را بخواهد و نیاز به ارسال های مکرر داشته باشد، احتمالا رو به استفاده از میلاد زکی پور می آورد و در صورتی که نیاز داشته باشد که در زمان تصاحب توپ، دفاع چپ تیمش در زمین خودی بماند و پاس های مطمئن را در مراحل ابتدایی حملات ارسال کند، نورافکن می تواند گزینه مناسب تری باشد. با وجود همه این توضیحات البته خسرو حیدری هم به واسطه تجربه بالایش هنوز می تواند یکی از گزینه های پنهان شفر برای این پست غیرتخصصی باشد.

 

1286606

 

مرجع آمار: Metrica

دیدگاه‌ها