کد خبر : 1508393 | 10 اسفند 1396 ساعت 09:01 | 93.7K بازدید | 0 دیدگاه

دقیق‌ترین پاسور سرخ و آبی یک سورپرایز است

مهندسان و کارگران دربی؛ برنده را اینجا پیدا کنید

به دست گرفتن میانه میدان و استفاده از هافبک های توانا، در دربی فاکتور مهمی به حساب می آید.

مهندسان و کارگران دربی؛ برنده را اینجا پیدا کنید

به گزارش "ورزش سه"، برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر عصر روز پنجشنبه تیم های خود را به هشتادوششمین دربی سنتی پایتخت می فرستند. این بازی ورای شانس قهرمانی پرسپولیس و موقعیت حساسی که استقلال در جدول لیگ دارد، ویژگی های منحصر به فردی دارد و تفکرات مربیان در تعیین تیم برتر بسیار مهم خواهد بود.


یکی از مسائلی که می تواند در دربی تاثیرگذار باشد، در اختیار گرفتن نبض بازی و تصاحب میانه میدان است. این موضوع نیاز به استفاده از هافبک هایی توانا با قابلیت های بالا دارد. مردانی که شفر و برانکو کمربند میانی زمین را به آنها بسپارند، نقش مهمی در این بازی ایفا خواهند کرد. مرور برخی آمار و اطلاعات مربوط به هافبک های دو تیم، می تواند نتایج جالبی در بر داشته باشد.

 

- دقت پاس؛ اول تخریب چی ها، بعد چشم نواز ها


در بین هافبک های استقلال و پرسپولیس در فصل جاری بیشترین دقت پاس متعلق به مهره کمتر دیده شده تیم برانکو است. محسن ربیع خواه تا کنون 90 درصد پاس های خود را به درستی به مقصد رسانده که از این حیث نه در تیم خودش رقیبی دارد و نه در استقلال. پس از ربیع خواه در این فهرست، یک هافبک از استقلال حضور دارد که او نیز در جمع هم تیمی هایش آنچنان دیده نمی شود. بیشترین درصد دقت پاس در استقلال رقم 88 درصد است که متعلق به فرشید باقری است. پس از این دو بازیکن، کمال کامیابی نیا، امید ابراهیمی، سیامک نعمتی و فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان به ترتیب قرار گرفتند که همگی بیش از 80 درصد پاس هایشان دقیق بوده است. اگر ترکیب اصلی پرسپولیس مثل اکثر بازی های اخیر باشد، غیبت نعمتی و مسلمان می تواند دو مهره دقیق را از بین مردان میانی زمین برانکو حذف کند و برتری را از این لحاظ به استقلال بدهد چرا که در این صورت، به جز ربیع خواه و کامیابی نیا که آماری نزدیک به باقری و ابراهیمی دارند، بقیه هافبک های پرسپولیس پایین تر از جپاروف، اسماعیلی و شجاعیان قرار می گیرند.

 

1249108

 

-  پاس کلیدی؛ برانکو دوباره به مهندسان نه می گوید؟


در جمع این هافبک ها که تقریبا همگی پاسورهای خوبی به حساب می آیند، کسانی که پاس های کلیدی و تاثیرگذار بیشتری داده باشند، از این لحاظ در میان گزینه های محتمل تر قرار می گیرند. در بین حدود 14 هافبک سرخابی، وحید امیری با میانگین 1.7 پاس کلیدی رتبه نخست را در اختیار دارد. پس امیری بشار رسن با 1.6 پاس کلیدی دوم است. جپاروف و داریوش شجاعیان هم پشت سر آنها قرار دارند و به ترتیب 1.4 و 1.2 پاس کلیدی در هر 90 دقیقه داده اند. نکته مهم در این فاکتور هم مجددا نیمکت نشینی سه تن از هافبک های خوب پرسپولیس است. اگر برانکو در دربی هم از بشار، نعمتی و مسلمان استفاده نکند، عملا نفرات دوم، سوم و چهارم تیمش از نظر پاس کلیدی را از این دیدار حساس خارج کرده است. در تیم استقلال تنها بازیکنی که عمدتا ذخیره است؛ اما پاس های کلیدی بیشتری نسبت به هافبک های فیکس داده، جابر انصاری است. در بین 3 مهره جلوی خط هافبک تیم شفر، جابر از فرشید اسماعیلی آمار بهتری داشته است.


در بین هافبک های تدافعی یا میانی دو تیم هم وضعیت استقلالی ها بهتر است و ابراهیمی و باقری، هر دو آماری بهتر از کامیابی نیا و ربیع خواه دارند. احمد نوراللهی البته آمار فوق العاده 2.2 پاس کلیدی را ثبت کرده که به دلیل دقایق اندک بازی، قرار دادن نام و آمار او در کنار سایر هافبک ها چندان منطقی نیست.


به طور ویژه می توان پاس گل را هم معیاری از خلاقیت به بار نشسته ی بازیکنان دانست. از این لحاظ، در بین تمام هافبک های لیگ، محسن مسلمان با 9 پاس گل صدرنشین است. وحید امیری با 6 و شجاعیان و فرشید اسماعیلی هرکدام با 4 پاس گل در رده های بعدی پاس گل دهنده های سرخابی قرار دارند.


-  نبردهای تن به تن؛ جولانگاه مردان میانی شفر


برای بررسی اینکه کدام تیم در زمینه جنگندگی بهتر است، بی درنگ سراغ هافبک های دفاعی و میانی می رویم و آمار و ارقام مربوط به نبردهای آنها را مرور می کنیم. محسن ربیع خواه، کمال کامیابی نیا و حتی احمد نوراللهی در نبردهای کلی، هر سه آماری کمتر از 50 درصد موفقیت را ثبت کرده اند و این می تواند یک زنگ خطر جدی برای پرسپولیس باشد. اهمیت این موضوع زمانی مشخص تر می شود که بدانیم امید ابراهیمی در استقلال از 54 درصد نبردها پیروز خارج شده و فرشید باقری هم 50 درصد دوئل ها را برنده شده است.


در بین هافبک های تهاجمی دو تیم بهترین آمار(51.5 درصد) در اختیار داریوش شجاعیان است. پس از او جپاروف تنها هافبک آبی پوشی است که در بالای 40 درصد موارد پیروز نبرد شده است. در سمت مقابل، احمدزاده با 46.5، بشار رسن با حدود 46 و نعمتی با 44 درصد موفقیت، بهترین های پرسپولیس بوده اند.


در نبردهای هوایی هم نعمتی و کامیابی نیا با 2 و 1.8 نبرد موفق در هر 90 دقیقه در پرسپولیس سرآمد هستند. در استقلال اما فرشید باقری آمار فوق العاده 3.4 نبرد هوایی موفق در هر بازی را ثبت کرده و یکه تاز است. بقیه هافبک های استقلال آمار خیلی خوبی در این زمینه نداشته اند و ابراهیمی با 1.1 نفر دوم آنهاست.

 

- گلزنی؛ فرشاد بالاتر از مثلث در حال اوج گیری استقلال


گلزن ترین هافبک سرخابی ها فرشاد احمدزاده است که 5 بار دروازه حریفان را باز کرده است. داریوش شجاعیان و سرور جپاروف هم در استقلال هرکدام 4 گل به ثمر رسانده اند. پس از آنها فرشید اسماعیلی و کمال کامیابی نیا 3 گله هستند. در مجموع 3 بازیکن جلوی خط هافبک استقلال در امر گلزنی به خصوص در هفته های اخیر بسیار خوب ظاهر شده اند و کمک زیادی به خط حمله می کنند؛ اما در سمت مقابل بخش زیادی از بار گلزنی تیم برانکو بر دوش مهاجمان و به طور خاص علی علیپور است. هافبک خطی هم به نوعی بازیکنان میانی پرسپولیس را از دروازه حریف دور کرده و به همین دلیل در زمان استفاده از این سیستم، کمتر شاهد گلزنی هافبک های پرسپولیس بوده ایم.

 

1257417

 

مرجع آمار: Metrica

دیدگاه‌ها