کد خبر : 1508403 | 10 اسفند 1396 ساعت 09:21 | 11.7K بازدید | 0 دیدگاه

قراردادم با هامبورگ فقط هزینه رفت و برگشتم می شود

روایت خادم الشریعه از تجربه حضور در بوندس لیگا

استاد بزرگ شطرنج زنان گفت: در ایران هم که قراردادهای بهتری می‌بندم، ٢‌سال است که از باشگاه سایپا پول طلبکارم.

روایت خادم الشریعه از تجربه حضور در بوندس لیگا

به گزارش "ورزش سه"، سارا خادم الشریعه که سابقه نایب‌قهرمانی جوانان جهان را در کارنامه دارد، چند هفته قبل در بوندس لیگای آلمان مسابقه داد تا برای چندمین سال متوالی با تیم هامبورگ در این لیگ سطح بالا حضور داشته باشد.


دختر شطرنج باز ایرانی که در آخرین حضور در رده سنی جوانان نتوانست نتیجه خوبی در مسابقات جهانی 2017 بگیرد، حالا اهداف جدیدی را دنبال می کند.


به همین بهانه با سارا خادم الشریعه به گفت و گو نشستیم که در ادامه مشروح صحبت های وی را می خوانید.


یک برد و یک باخت در بوندس لیگا داشتم


نزدیک به 2 هفته قبل بود که در مسابقات بوندس لیگا حضور پیدا کردم. در یک هفته از این مسابقات برای تیم ‌هامبورگ بازی کردم و به ایران بازگشتم. مسابقات شطرنج بوندس‌لیگا مثل رقابت‌های فوتبال در روزهای شنبه و یکشنبه برگزار می‌شود. من ٢ مسابقه دادم که رقیب سوییسی را بردم و برابر حریف اوکراینی که دارای رنکینگ ٣ جهان بود، شکست خوردم.


قراردادهای ایران از آلمان بالاتر است


برخلاف تصور همگان لیگ ایران از نظر قراردادی شرایط بهتری نسبت به بوندس لیگا دارد؛ اما مشکل اینجاست که تیم‌ها پول بازیکنان را نمی‌دهند. لیگ ایران و لیگ چین از نظر سطح قراردادها وضع خوبی دارند که من سابقه بازی‌کردن همه این لیگ‌ها را دارم.


برای گرفتن ویزا به بوندس لیگا رفتم


در شطرنج چنین محدودیتی وجود ندارد که یک ورزشکار فقط در یک لیگ شرکت کند. لیگ ایران معمولا ٤ هفته طول می‌کشد و خیلی زمان مرا نمی‌گیرد. حضورم در بوندس‌لیگا هم برای اولین‌بار نیست و دلیل مالی هم ندارد. من بیشتر به خاطر این‌که بتوانم ویزای طولانی‌مدت بگیرم و در بازی‌های آزاد اروپایی شرکت کنم، در بوندس‌لیگا شرکت می‌کنم.


 2 سال قبل با هامبورگ سوم شدیم


سطح رقابت های شطرنج بوندس لیگا بسیار بالاست و من در سال‌های قبلی هم رقبای قدرتمندی داشتم. تیم ما (هامبورگ) ٢‌ سال قبل سوم شد؛ در حالی ‌که معمولا در میانه جدول قرار می‌گیرد. به ‌هر حال تجربه بسیار خوبی است؛ اگر چه قبلا احسان قائم‌مقامی و آتوسا پورکاشیان هم در این رقابت‌ها حضور داشتند.


پول قرارداد هزینه رفت و برگشتم می شود!


قراردادم با هامبورگ واقعا رقمی نیست که بخواهم بگویم. هر‌ سال معمولا یک یا ٢ هفته از مسابقات را در آلمان هستم. در سال‌های گذشته طوری تنظیم می‌کردم که نزدیک یک مسابقه خارجی باشد و فقط به خاطر همین یکی، ٢ روز به آلمان بروم و برگردم؛ اما امسال این اتفاق نیفتاد. حتی بلیت رفت و برگشت هم به پای خودم است و به نوعی می‌توانم بگویم پولی که از باشگاه ‌هامبورگ می‌گیرم را خرج رفت و آمد می‌کنم.


سایپا 2 سال است پولم را نمی دهد


در ایران هم که قراردادهای بهتری می‌بندم، ٢‌سال است که از باشگاه سایپا پول طلبکارم. فدراسیون هم هیچ پیگیری‌ای نکرده و من هم نمی‌خواستم کار به شکایت بکشد. تنها درآمد یک شطرنج‌باز از همین مسابقات لیگ است که آن را هم نمی‌دهند. وقتی من با هزینه شخصی به مسابقات می‌روم، باید درآمدی هم داشته باشم.


همیشه ناامیدی با من هست!


بعد از رقابت های جهانی جوانان که نتیجه خوبی نگرفتم، در چند مسابقه شرکت کردم. همیشه این ناامیدی با من هست، چون هیچ حمایتی ندیدم. منظورم هیچ‌وقت این نبوده که شطرنج را می‌خواهم در ٢٠سالگی کنار بگذارم؛ حتی اگر حمایت هم نباشد، ادامه می‌دهم.


چرا هزینه مربی و سفرها را خودم بدهم؟


الان رنکینگ خودم را دقیقا نمی‌دانم و فکر می‌کنم بین ٤٠ تا ٥٠ باشم. با این حال اگر همین روند را ادامه دهم و مثل ٢ مسابقه اخیر خودم باشم، قطعا باز هم می‌توانم به رنکینگ سی‌ام جهان برسم که در تاریخ ایران بی‌سابقه بود؛ البته مشکلات واقعا زیاد است و اگر نبود، من قطعا خیلی بیشتر از این می‌توانستم پیشرفت کنم. شما در کدام رشته می‌بینید که نایب‌قهرمان جهان هزینه مربی‌اش و حضور در مسابقات را به صورت شخصی بدهد؟ شاید در ابتدای کار ورزشکار این شرایط باشد؛ اما انتظار داشتم بعد از گرفتن مدال حمایت‌هایی انجام می‌شد. شاید در‌ آینده به صورت شخصی با وزیر ورزش صحبت کنم.


بازهم با همسرم به مسابقات می روم


من قبلا هم گفته بودم که این موضوع که من در کنار همسرم در مسابقات شرکت کنم، در شطرنج اتفاق عجیبی نیست. من هم مثل تمامی شطرنج‌بازان بزرگ می‌توانم با همسرم در مسابقات حاضر شوم و احتمالا اوپن دوبی که در پیش دارم را با هم برویم. البته مسابقه اصلی من‌ سال آینده اواخر تابستان در گرجستان برگزار می‌شود. المپیاد جهانی هر ٢‌سال یک‌بار است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیدگاه‌ها