کد خبر : 1512129 | 25 اسفند 1396 ساعت 22:09 | 87.1K بازدید | 0 دیدگاه

به بهانه نبرد سیتی و لیورپول؛

نبردهای بریتانیایی ها در اروپا؛ دشمنان خانوادگی

با توجه به قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، معلوم شد که لیورپول و منچسترسیتی، باید در دو بازی رفت و برگشت به مصاف یکدیگر بروند تا تیم صعودکننده به نیمه‌نهایی مشخص شود.

نبردهای بریتانیایی ها در اروپا؛ دشمنان خانوادگی

 


به گزارش "ورزش سه"، تاریخ هم رای به دیدار‌هایی جذاب مابین تیم‌های بریتانیایی در طول تاریخ لیگ قهرمانان اروپا می‌دهد. به همین بهانه، تصمیم‌گرفتیم تا به 8 بازی برتر میان دو تیم بریتانیایی در رقابت‌های اروپایی بپردازیم.


1-گلاسکورنجرز- لیدزیونایتد( دور دوم لیگ قهرمانان اروپا سال 1992/93):


در نوامبر سال 1992، قهرمان لیگ برتر اسکاتلند باید در لیگ قهرمانان اروپا به مصاف لیدزیونایتد مقتدر آن دوران می‌رفت تا برنده، مشخص شود. بازی که به نبرد بریتانیایی‌ها تبدیل شده بود؛ میان اسکاتلند و انگلستان؛ میان دو کشور، یکی غنی‌تر و پرسرمایه‌تر و دیگری در سایه انگلستان!


در ورزشگاه ایبروکس در شهر گلاسکو، اسکات کری مگ‌آلیستر، موفق شد تا با ضربه‌ای دیدنی دروازه میزبان را باز کند و تیمش را پیش بیندازد. البته این برتری تنها تا گل به خودی دروازبان لیدزی‌ها، ادامه داشت. در نهایت هم رنجرزی‌ها با زدن گل پیروزی، موفق شدند تا در ورزشگاه خودشان از سد لیدزیونایتد بگذرند. در بازی برگشت، مارک هیتلی و مک‌کویست، توانستند دو گل را برای گلاسکورنجرز به ثمر برسانند. اریک کانتونا نیز در دقایق پایانی بازی، یکی از گل‌های خورده را جبران کرد اما در نهایت، رنجرز با پیروزی در خانه حریف، توانست با برتری 4-2 در مجموع به مرحله بعد راه یابد. پس از این فصل نیز، اریک‌کانتونا، به جمع شیاطین سرخ پیوست.

 

2-آرسنال- چلسی( 1/4 نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2003/04):


هنگامی که آرسنال قدرتمند آن‌سال‌ها، به چلسی پولدار کلودیو رانیری برخورد کرد، همه کارشناسان و فوتبال‌دوستان، رای به صعود توپچی‌ها می‌دادند. در بازی رفت و در ورزشگاه استمفوردبریج، ایدور گودیانسن توانست تا از اشتباه ینس‌لمن، نهایت استفاده را ببرد و شیر‌های لندن را جلو بیندازد. البته دقایقی بعد، ضربه سر زیبای رابرت پیرس، توانست یک تساوی و گل‌زده در خانه حریف را به آرسنالی‌ها هدیه کند تا چشم امید آرسنالی‌ها به بازی خانگیشان در  استادیوم هایبری باشد. 

 

1290505


در شمال لندن و در استادیوم هایبری، آرسنالی‌ها چلسی را تحت فشار زیادی قرار دادند اما تنها نکته‌ای که تفاوتی را میان چلسی و آرسنال ایجاد می‌کرد، گل خوزه آنتونیو ریس به شیر‌های لندن بود. نیمه‌دوم نیز با برتری آرسنالی‌ها همراه بود اما در خلاف جریان بازی، آبی‌های لندن به گل رسیدند. ضربه زیبای کلود ماکلله توسط ینس‌لمن دفع شد اما فرانک لمپارد روی ریباند همان توپ، هواداران قرمزپوش را به سکوت دعوت کرد تا بازی بار دیگر مساوی شود. اما جذاب‌ترین اتفاق بازی در دقایق پایانی رخ داد. وین‌بریج، مدافع چپ شیر‌های لندن در دقیقه 88، توانست گل برتری آبی‌پوشان را به ثمر برساند. او با این گل، به رکورد 18 بازی بدون شکست توپچی‌ها مقابل چلسی پایان داد. او با این گل، چلسی را به نیمه‌نهایی فرستاد و نشان داد که چلسی، می‌تواند کشتی توپچی‌ها را به اعماق آب ببرد!

 

3-ولورهمپتون- تاتنهام( فینال جام یوفا 1972):


اولین فینال جام‌یوفا در سال 1972، فینالی تمام بریتانیایی بود. در بازی رفت، بازی تا دقایق پایانی با نتیجه 1-1 دنبال می‌شد؛ اما گل فوق‌العاده دقیقه 91 مارک کایورز، تاتنهام را به یک برد شیرین رساند تا سفیدپوشان شمال لندن، با این گل دقایق پایانی، با اعتماد به نفسی بیش‌تر گام به بازی برگشت بگذارند. 
در بازی برگشت نیز نتیجه 1-1 حاصل شد تا تاتنهام به مقام قهرمانی اولین دوره جام یوفا برسد!

 

4-ناتینگهام فارست- لیورپول( دور اول جام اروپا1978/79):


( اگر ما لیورپول را شکست دهیم، مردم ما را جدی‌تر از قبل در نظر می‌گیرند!) این سخنانی بود که برایان کلاف، سرمربی وقت ناتینگهام‌فارست پیش از بازی بر زبان راند. ناتینگهام فارست در بازی رفت در خانه خودش، موفق شد تا با نتیجه 2-0 و گل‌های کولین بارت و گری بیرتلز، به برتری برسد تا قرمز‌های آنفیلد، خطر حذف شدن را احساس کنند.


اگرچه فیل‌تامپسون، قبل از بازی گفته بود که در آنفیلد، ناتنیگهام‌فارست را حذف می‌کنیم اما دفاع مقتدرانه یاران کلاف و سیو‌های فوق‌العاده پیترشیلتون، نتیجه تساوی 0-0 در آنفیلد را برای ناتینگهام‌فارست رقم زد تا این تیم در مقابل دیدگان هواداران لیورپول، به دور بعد صعود کند!


5-دربی‌کانتی- فین‌هارپس( مرحله اول جام‌یوفا 1976/77):


در شب بازی، مربی تیم فین‌هارپس، اشاره کرده بود که آن‌ها می‌خواهند تا شخصیت فوتبال ایرلند را به همگان نشان دهند و با حذف دربی‌کانتی، به مرحله بعد پای بگذارند؛ ادعایی که خنده‌دار به نظر می‌رسید و خنده‌دار هم بود!


دربی‌کانتی نیمه اول را با نتیجه 9-0 به رختکن رفت و در پایان بازی، حساب کار 12-0 بود. دروازبان بخت‌برگشته تیم ایرلندی، نتوانست مانع پنج‌گل از کوین‌هکتور و هتریک چارلی‌جورج و لیتون جیمز شود تا با گل آخر، او 12 گل را دریافت کند. در بازی برگشت و در ورزشگاه تیم فین‌هارپس، بازی با نتیجه 4-1 به سود دربی‌کانتی به اتمام رسید تا این بازی در مجموع با نتیجه 16-1 به سود دربی به اتمام برسد!

 

6-لیورپول- چلسی( نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا 2004/05):


علی‌رغم فاصله 33 امتیازی با چلسی از پیش قهرمان شده در لیگ جزیره و بازی سخت یاران بنیتز در مقابل شاگردان مورینیو، قرمز‌های آنفیلد توانستند تا با ارائه دو نمایش حساب شده در بازی‌های رفت و برگشت، به دور بعد صعود کنند و رویاهای مورینیو و شاگردانش برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را نقش بر آب کنند و خود، برای اولین بار پس از 20 سال، به فینال یک رقابت مهم اروپایی صعود کنند.

 

1290506


بازی رفت در ورزشگاه استمفوردبریج با مقاومت خوب شاگردان رافا بنیتز همراه شد تا قرمز‌های آنفیلد، یک تساوی 0-0 با ارزش را از لندن به غنیمت بگیرند. در بازی برگشت در آنفیلد، در دقیقه چهارم بازی، میلان باروش پاس استیون جرارد را از روی سر پتر چک، دروازه بان هموطنش عبور داد و سپس با برخورد به او به زمین افتاد. لوییس گارسیا توپ را به سمت دروازه زد و ویلیام گالاس به سمت توپ دوید تا توپ را برگرداند. گارسیا جشن پس از گل را گرفت، حتی با آنکه تصاویری بیشمار از آن پخش شده، هنوز هم این موضوع را معلوم نکرده است که آیا تمام توپ از تمام خط رد شد یا این اتفاق نیفتاد؟!


شاگردان بنیتز با برتری 1-0 در مجموع دو بازی رفت و برگشت مقابل چلسی، به فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در مقابل میلان صعود کردند!


7-سلتیک- لیدز(نیمه‌نهایی جام اروپا 1970):


بیلی بامنر، یکی از بازیکنان لیدز بعد از بازی می‌گفت: من در ورزشگاه‌های بسیاری بازی کرده‌ام و جو‌های مختلفی را دیده‌ام اما جو همپدن‌پارک در آن شب، با همه جا فرق داشت!


ورزشگاه همپدن در بازی برگشت این دو تیم، 136هزار هوادار را به خود دید! لیدز با برد 1-0 در بازی رفت به دیدار سلتیک آمده بود اما جو ورزشگاه سلتیک، موجب شد تا سبزپوشان اسکاتلندی با برد 3-0 در خانه و 3-1 در مجموع، راهی فینال این رقابت‌ها شوند و لیدز، دست خالی به خانه بازگردد!

 

8-منچستریونایتد- چلسی( فینال لیگ قهرمانان اروپا 2008):


در مسکو و در سال 2008، منچستریونایتد و چلسی در یک فینال حماسی و تمام انگلیسی در لیگ قهرمانان اروپا، به مصاف یکدیگر رفتند. کریستیانو‌ رونالدو، منچستریونایتد را پیش انداخت اما فرانک لمپارد، گل تساوی را به ثمر رساند. بازی با همین نتیجه 1-1 به ضربات پنالتی رفت تا یکی از زیباترین ضربات پنالتی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا رقم بخورد!

 

1290504


رونالدو پنالتی منچستری‌ها را از دست داد اما بزرگ‌ترین اشتباه با لیزخوردن جان‌تری، رقم خورد. جان‌تری پنالتی چلسی را هدر داد تا این بازی زیبا، جذاب، حساس و حیثیتی به سود شیاطین سرخ به اتمام برسد و جام بر بالای دستان شاگردان فرگی، به پرواز در بیاید! 


به نظر شما کدام بازی بهتر بود؟!

 

مترجم: محمد مهدی موسی‌پور
منبع: فورفورتو

دیدگاه‌ها