کد خبر : 1517746 | 27 فروردين 1397 ساعت 10:41 | 9.9K بازدید | 1 دیدگاه

سناریویی که امید را از رشته های پرمدال گرفت 

همه چیز علیه مدال آوری ورزش ایران!

شانس افتخارآفرینی ورزشکاران در رشته های مدال آور در بازی های آسیایی و المپیک با اتفاقات اخیر بسیار کم خواهد شد.

همه چیز علیه مدال آوری ورزش ایران!

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از شهروند، المپیک و بازی‌های آسیایی به ‌عنوان ٢ رویداد بزرگ برای ورزش ایران هر ٤ ‌سال یک‌بار می‌تواند معیار مناسبی باشد تا مسئولان و مردم به ‌طور کلی از پیشرفت یا افت رشته‌های مختلف باخبر شوند. با این‌که اکثرا چند رشته خاص مثل کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو امیدهای اصلی کاروان ایران در این بازی‌ها است، در ماه‌های اخیر اتفاقاتی رخ داده که باعث شده سهم این رشته‌ها در المپیک و بازی‌های آسیایی به حداقل برسد. مسئولان ورزش کشور هم که در نهادهای بین‌المللی دارای کرسی خاصی نیستند، فعلا مجبورند به تصمیم‌های اتخاذشده علیه ورزش ایران تمکین کنند و بعید است اعتراض آنها به جایی برسد.

 


کشتی؛ از خطر حذف تا کاهش ٤ سهمیه


با این‌که با تلاش اتحادیه جهانی و چند کشور ازجمله ایران خطر حذف کشتی از المپیک ٢٠٢٠ از سر این رشته گذشت، همچنان برای دوره‌های بعدی چنین خطری این رشته را تهدید می‌کند. البته از المپیک ٢٠١٦ تعداد اوزان کشتی از ٧ به ٦ رسید تا در مجموع ٢ رشته آزاد و فرنگی، ٢ کشتی‌گیر کمتر شانس المپیکی‌شدن داشته باشند. با این‌که در بازی‌های آسیایی تعداد اوزان کشتی تا دوره قبلی ٨ وزن در کشتی آزاد و ٨ وزن در کشتی فرنگی بود، چند روز قبل اعلام شد که بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ هم در اوزان المپیکی برگزار می‌شود. با این تصمیم ٤ آزاد و فرنگی‌کار ایرانی شانس کسب مدال در بازی‌های آسیایی را از دست می‌دهند و درمجموع کاروان کشورمان ضرر بزرگی از این اتفاق خواهد کرد. به‌عنوان مثال کشتی فرنگی در دوره قبلی از ٨ وزن، ٧ مدال (٢طلا و ٥ برنز) به دست آورده بود که قطعا در این دوره شانس کمتری خواهد داشت.

 


وزنه‌برداری؛ کار از کار گذشت!


زمزمه‌هایی از تصمیم فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برای کاهش اوزان المپیکی این رشته به گوش می‌رسید. همچنین به دلیل افزایش تعداد نمونه‌های مثبت دوپینگ در این رشته، کمیته بین‌المللی المپیک هم چند باری وزنه‌برداری را به حذف از المپیک تهدید کرده بود. درنهایت چند روز قبل علاوه بر این‌که مشخص شد تعداد سهمیه هر کشور در رشته وزنه‌برداری المپیک نهایتا به ٤ خواهد رسید، اعلام شد که ایران ٢ سهمیه در بخش مردان دارد! این در حالی است که در المپیک ٢٠١٦ ایران با ٥ وزنه‌بردار حاضر شد و به ٢ مدال طلا رسید. این تصمیم فدراسیون جهانی که به دلیل سابقه ایران در دوپینگ از ‌سال ٢٠٠٨ به بعد اتخاذ شده، شوک بزرگی به یکی از پرمدال‌ترین رشته‌های ایران در تاریخ بازی‌های المپیک و آسیایی وارد کرد. هنوز درباره کاهش تعداد اوزان وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی بحثی مطرح نشده اما شاید از دوره‌های بعدی چنین اتفاقی هم رخ دهد.

 


ووشو؛ حذف یک وزن به ضرر ایران


با این‌که ووشو هنوز نتوانسته به المپیک راه پیدا کند، اما در بازی‌های آسیایی همواره جزو امیدهای اصلی ایران برای کسب مدال محسوب می‌شود. از آنجا که چینی‌ها در اوزان سبک قدرت بیشتری دارند، از سال‌های دور مسابقات ووشو بازی‌های آسیایی در اوزان سنگین برگزار نمی‌شد. بالاترین وزن تا دوره قبلی ٧٥- کیلوگرم بود که این وزن هم برای بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ حذف شده و مسابقات ووشو تنها در ٤ وزن سبک برگزار می‌شود. حسین اوجاقی، سرمربی تیم‌ملی ووشو در این‌باره می‌گوید: «متاسفانه وزن ٧٥ کیلوگرم از بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ حذف شده و این کاملا به ضرر ایران است. رقابت‌های ووشو این دوره در اوزان ٥٦، ٦٠، ٦٥ و ٧٠ کیلوگرم برگزار می‌شود که بیشتر به نفع رقبای شرق آسیایی است. آنها در اوزان سبک تبحر بیشتری دارند و ما در اوزان سنگین دارای شانس‌ خوبی بودیم که متاسفانه ورزشکاران سنگین‌وزن نمی‌توانند در جاکارتا حاضر شوند.»

 


بوکس؛ حذف شانس‌های اصلی


در رشته بوکس هم مثل دیگر رشته‌های رزمی اوزان سنگین از بازی‌های آسیایی حذف شده است. طبق تصمیم ستاد برگزاری بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ سه وزن ٨١، ٩١ و ٩١+ حذف شده که کاملا به ضرر ایران خواهد بود. امید اصلی بوکس ایران در همین اوزان بوده و در اوزان سبک بعید است شانسی برای کسب مدال داشته باشیم. اکبر احدی، سرمربی تیم بوکس هم اینگونه ماجرا را شرح می‌دهد: «اگر در بازی‌های آسیایی به دنبال مدال هستیم، اصلا نباید بوکسورها را اعزام کنیم.» احسان روزبهانی که مطرح‌ترین بوکسور ایرانی در سال‌های اخیر بوده هم با توجه به حذف اوزان سنگین شانس حضور در جاکارتا را از دست داده است.

 


تکواندو؛ کاهش ٤ سهمیه

 

تکواندو از دیگر رشته‌های مدال‌آور در المپیک و بازی‌های آسیایی است. با این‌که در دوره‌های قبلی بازی‌های آسیایی مسابقات این رشته در ٨ وزن برگزار می‌شد و هر کشور می‌توانست ٦ نماینده داشته باشد، برای بازی‌های آسیایی جاکارتا اعلام شده که مسابقات فقط در ٤ وزن المپیکی برگزار می‌شود. در مجموع ٢ بخش زنان و مردان ٤ سهمیه ایران در تکواندو کاهش پیدا کرده که باز هم خبری ناامید‌کننده برای این رشته مدال‌آور محسوب می‌شود و البته کار کادرفنی تیم‌های ملی را سخت‌تر می‌کند.

 


تیراندازی با کمان؛ یک طلای مسلم پرید


با این‌که در المپیک تیراندازی با کمان صرفا در ماده ریکرو پیگیری می‌شود، بازی‌های آسیایی تنها امید کمانداران ماده کامپوند بود تا بدرخشند. ایران در ماده کامپوند نشان داده که حتی در سطح جهان نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و چند باری روی سکوی انفرادی و تیمی هم رفته است. در دوره قبلی اسماعیل عبادی در بخش انفرادی کامپوند به مدال طلا رسید اما با تصمیم ستاد برگزاری بازی‌های آسیایی ٢٠١٨، مسابقات کامپوند فقط در بخش تیمی برگزار می‌شود. بدین ترتیب حداقل شانس کسب یک مدال طلا از ایران گرفته شده و فقط کمانداران می‌توانند در بخش تیمی مدال‌آوری کنند.

 


همه چیز علیه مدال‌آوری ایران!


به نظر می‌رسد تصمیماتی که در ماه‌های اخیر از سوی ستاد برگزاری بازی‌های آسیایی و همچنین فدراسیون جهانی رشته‌های مختلف اتخاذ شده، به ضرر ورزش ایران است. کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو همواره شانس‌های اصلی کسب مدال در بازی‌های آسیایی و المپیک برای کاروان ایران بودند که حالا با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند. از سوی دیگر کاراته هم که از ‌سال ٢٠٢٠ به المپیک اضافه می‌شود، با توجه به شرایط کسب سهمیه کار سختی خواهد داشت. متاسفانه مدیران ورزش ایران نقشی در تصمیم‌گیری‌های کلان ورزش جهان به دلیل نداشتن کرسی بین‌المللی ندارند و همین موضوع به صورت ناخودآگاه اتفاقات را علیه مدال‌آوری ورزش ایران رقم زده است. این اتفاقات می‌تواند هشداری برای مدیران ورزش کشور باشد که از این پس نمی‌توانند تنها به مدال‌آوری چند رشته خاص دل خوش کنند و باید در رشته‌هایی مثل دوومیدانی، شنا و تیراندازی که مدال‌های زیادی در آنها توزیع می‌شود، سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند وگرنه کاروان ایران هم در بازی‌های آسیایی و هم در المپیک با افت جدی در رنکینگ مواجه خواهد شد.

 

دیدگاه‌ها