کد خبر : 1518065 | 28 فروردين 1397 ساعت 10:41 | 14.2K بازدید | 0 دیدگاه

دنبال جوان سازی تیم هستیم

ناظم الشریعه: تیم ملی فوتسال مشکل لباس ندارد

سرمربی تیم ملی فوتسال اعلام کرد مشکلات البسه در این تیم وجود ندارد.

ناظم الشریعه: تیم ملی فوتسال مشکل لباس ندارد

به گزارش "ورزش‌سه" و به نقل از شهروند، بچه‌های فوتسال ایران در دو‌سال گذشته افتخارات زیادی کسب کرده‌اند. آنها علاوه بر این‌که بر بام فوتسال آسیا نشستند، در جهان هم روی سکوی سوم قرار گرفتند. اگرچه فدراسیون همیشه وعده‌های زیادی به ملی‌پوشان و کادر فنی بابت این موفقیت‌ها داد اما به این وعده‌ها عمل نشده تا حرف‌های آنها همیشه بویی از گله و دلخوری داشته باشد. با این حال محمد ناظم‌الشریعه سرمربی تیم‌ملی فوتسال می‌گوید، نمی‌خواهد درباره این مسائل حرف بزند اما امیدوار است فدراسیون به وعده‌هایش عمل کند تا شاگردان او هم باانگیزه‌تر شوند هم، بدانند زحمات و افتخاراتشان دیده می‌شود. البته ناظم‌الشریعه اعتقاد دارد پیشرفت فوتسال از نظر سخت‌افزار با شیب ملایمی درحال انجام است و می‌توان امیدوار بود این رشته روزهای خوبی را در پیش داشته باشد.


*از شرایط این روزهای تیم‌ملی فوتسال بگویید. ظاهرا تصمیم به تشکیل تیم‌ملی ب گرفته‌اید؟


بله، همین‌طور است. من نفراتی را در قالب تیم‌ملی ب دعوت کرده‌ام که قرار است این تیم در ٣ تورنمنت شرکت کند.


*هدفتان از تشکیل تیم‌ملی ب چیست؟


ما بازیکنان زیادی داریم که در لیگ زحمت می‌کشند اما ممکن است به خاطر کم‌تجربه‌بودن یا سن پایین به تیم‌ملی دعوت نشوند یا اگر هم دعوت شوند، جزو نفرات اصلی نباشند. ضمن این‌که ما نفرات فیکس بسیار خوبی در تیم‌ملی داریم اما این نباید دلیل شود از بقیه نفرات شایسته در فوتسال ایران غافل شویم. به همین دلیل بعد از بررسی تمام بازی‌های لیگ، بهترین نفرات را تحت عنوان تیم‌ملی ب دعوت کردیم تا بیایند و با حضور در ٣ تورنمنت خودشان را محک بزنند. این بازیکنان در دل لیگ آبدیده شده‌اند اما در واقع نه در رده سنی امید هستند، نه بزرگسال و حالا فرصت خوبی نصیبشان شده که با حضور در بازی‌های دوستانه با پیراهن تیم‌ملی بتوانند شایستگی‌های خودشان را نشان دهند.


*از بین این بازیکنان دنبال ستاره هم می‌گردید؟


حتما به دنبال پیداکردن ستاره هم هستیم. لیگ فوتسال ایران پُر است از استعدادهای ناب این رشته و من هم می‌خواهم علاوه بر این‌که پشتوانه‌ای قوی و جوان برای تیم‌ملی اصلی بسازم، ستاره‌های جدیدی را هم به دنیای فوتسال معرفی کنم. بالاخره باید بپذیریم که بازیکنان فعلی تیم‌ملی روزی از فوتسال خداحافظی می‌کنند و ما تا قبل از خالی‌شدن تیم‌ملی از ستاره‌ها باید یک پشتوانه قوی داشته باشیم. ضمن این‌که باشگاه‌ها هم زحمات زیادی برای پرورش بازیکنان متحمل می‌شوند و حق دارند که حاصل دسترنج خودشان را در تیم‌ملی ببینند. تمام تلاش من هم این است که از جمع این بچه‌ها بهترین‌ها را گلچین کنم و با تیمی قوی‌تر از دوره قبل به جام‌جهانی برویم. ضمن این‌که می‌خواهم بنزین سبز را هم به تدریج به تیم‌ملی تزریق کنم تا تیمی مختلط از بازیکنان باتجربه و جوانان باانگیزه داشته باشیم.


*از بین نفرات تیم اصلی فقط حسن‌زاده را دعوت کرده‌اید. دلیل خاصی دارد؟


بله، دلیلش هم این است که حسن‌زاده کاپیتان تیم‌ملی است و باید همواره کنار تیم حضور داشته باشد. اگرچه ما با تیم غیراصلی و جوان می‌خواهیم به تورنمنت‌های دوستانه برویم اما باید تحت هر شرایطی شخصیت تیم‌ملی فوتسال حفظ شود. به همین دلیل من تصمیم گرفتم حسن‌زاده کنارمان باشد و به‌عنوان نفر اول وارد زمین شود. ضمن این‌که او همیشه رابط بازیکنان و من بوده و لازم است که کنار تیم حضور داشته باشد.


*در این میان تکلیف تیم اصلی چه می‌شود؟


آنها هم تمرینات خود را پیگیری می‌کنند تا در شرایط فیزیکی مناسبی باقی بمانند.


 *تشکیل تیم‌ملی ب می‌تواند تلنگری هم برای تیم اصلی باشد؟


بازیکنانی که با من کار می‌کنند به خوبی می‌دانند تا وقتی در ترکیب اصلی قرار می‌گیرند که آماده باشند. نفراتی هم که به ‌عنوان تیم ب قرار است پشتوانه تیم‌ملی باشند، در صورت نشان‌دادن توانایی‌ها و شایستگی‌هایشان می‌توانند جایگزین ملی‌پوشان فعلی شوند؛ البته منظور من این نیست که می‌توان به راحتی از ستاره‌های فعلی تیم‌ملی گذشت اما تشکیل تیم‌ملی ب باید تلنگری برای آنها باشد که بدانند برای فیکس‌بودن باید شرایط مطلوب داشته باشند وگرنه نفراتی هستند که جایگزین آنها شوند.


 *در سال‌های اخیر فوتسال همیشه با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده اما شما از معدود مربیانی بودید که در این رشته ثبات داشتید؛ دلیل این ماندگاری شما در تیم‌ملی چیست؟

 

مشکلات همیشه در فوتسال وجود دارد و شرایط سخت است اما من همواره خودم را نماینده مربیان ایرانی در تیم‌ملی می‌دانم و مشکلات را تحمل کردم تا بتوانم نماینده موفقی برای مربیان ایرانی باشم. خوشبختانه شرایط نسبت به گذشته خیلی بهتر شده و مشکلات به‌تدریج در حال برطرف‌شدن هستند. فدراسیون در یکی دو ‌سال گذشته قول‌هایی به ما داده که به برخی از آنها عمل شده است؛ مثلا ما همیشه با کفپوش سالن‌ها مشکل داشتیم اما بالاخره این موضوع حل شد یا این‌که سرانجام ساختمانی جدا برای فوتسال اختصاص یافت و درمجموع شرایط بهتر شده است. ما از حالا برنامه ‌سال ٩٧ را طراحی کرده‌ایم و یکی از اتفاقات خوبی که برایمان افتاده درخواست بازی دوستانه از طرف برزیل است که برای نخستین‌بار اتفاق افتاده و اهمیت زیادی دارد. باز هم تأکید می‌کنم که امکانات در فوتسال اهمیت زیادی دارد و من همیشه از فدراسیون و کمیته فوتسال خواسته‌ام به وضع بازیکنان رسیدگی کنند.


*بچه‌های فوتسال همیشه از این‌که تمام امکانات برای فوتبال بوده، دلخور هستند. شما هم با آنها موافقید؟


ببینید نه من و نه شاگردانم نمی‌خواهیم رو به روی فوتبال قرار بگیریم؛ چون فوتبال در دنیا محبوب‌ترین رشته است. ما نمی‌گوییم از فوتبال بگیرید و به ما بدهید؛ فقط انتظار داریم وضع فوتسال هم بهتر شود. فوتسال در کشور ما تبدیل به رشته‌ای فراگیر شده و یک‌پنجم جامعه این ورزش را انتخاب کرده‌اند. در دو‌ سال اخیر هم فوتسال با مقام‌هایی که کسب کرده شایستگی خود را نشان داده و تنها انتظار ما این است که به اندازه موفقیت‌های‌مان به ما بها داده شود؛ البته باز هم تأکید می‌کنم شرایط نسبت به گذشته بهتر شده و وضع امکانات ما با شیب ملایمی رو به پیشرفت است.


*بچه‌های تیم‌ملی فوتبال همیشه با البسه خود مشکل داشتند. شما هم این دردسر را در تیم‌ملی فوتسال دارید؟


دوره آخری که در مسابقات جام ملت‌های آسیا شرکت کردیم، کیفیت لباس‌هایمان خوب بود. ظاهرا قراردادی که فدراسیون با آدیداس منعقد کرده مربوط به تیم‌ملی فوتبال است و شامل حال ما نمی‌شود به همین دلیل ما از البسه شرکت مجید استفاده می‌کنیم، بچه‌ها هم از آن راضی هستند. وقتی هم که بازیکنان راضی باشند ما حرفی نداریم؛ چون راحتی و آسایش آنها اهمیت زیادی برای ما دارد. شاید از نظر برخی مسائلی مثل لباس و این‌طور چیزها مهم نباشد اما در عرصه بین‌المللی واقعا چیزهایی مثل لباس و امکانات سخت‌افزاری اهمیت زیادی دارد. بچه‌های ما وقتی می‌بینند تیم‌های ضعیف چه امکاناتی دارند و آنها به‌عنوان تیم سوم دنیا از خیلی چیزها محروم هستند، روحیه‌شان را از دست می‌دهند.


*ماجرای دعوت دوباره از وحید شمسایی به تیم‌ملی به کجا رسید؟


من در جریان این موضوع نیستم. ظاهرا فدراسیون می‌خواست تورنمنتی دوستانه برگزار کند تا شمسایی در آن بازی کند و من بیشتر از این در جریان نیستم .

دیدگاه‌ها