کد خبر : 1518140 | 28 فروردين 1397 ساعت 15:23 | 16.2K بازدید | 0 دیدگاه

مولفه‌های مشترک برای اوج‌گیری استقلال و پرسپولیس

سرخابی‌ها چگونه صدرنشین آسیا شدند (گزارش ویژه)

استقلال و پرسپولیس دوران درخشان خود در فوتبال آسیا را با صدرنشینی در دو گروه آغاز کرده‌اند؛ حتی اگر کارلوس کی‌روش اعتقاد داشته باشد این رقابت‌ها ثمره‌ای برای فوتبال ایران نداشته است!

سرخابی‌ها چگونه صدرنشین آسیا شدند (گزارش ویژه)

به گزارش "ورزش سه"، استقلال و پرسپولیس این روزها شباهت های زیادی به هم دارند؛ هردو با مربیان خارجی سطح بالای‌شان بازی‌ها را یکی پس از دیگری می‌برند و به قله‌های موفقیت نزدیک می‌شوند.


دوشنبه، شب باشکوهی برای فوتبال باشگاهی ایران رقم خورد؛ جایی که استقلال و پرسپولیس به عنوان گل سرسبد فوتبال کشور موفق شدند با برتری در دیدار آخر خود در دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا به عنوان تیم اول جواز حضور در مرحله بعد را به دست آورند. مهم ترین مساله‌ای که در برد استقلال و پرسپولیس مقابل الهلال و السد قطر نهفته بود، شباهت های این دو تیم در کسب موفقیت‌های متوالی با بهره‌گیری از مولفه‌های مشترک است.


دوران اوج استقلال با مربی خارجی استارت خورده است، دقیقا همانند پرسپولیس که بعد از دوران افولش که هواداران را به اوج ناامیدی رسانده بود با حضور برانکو شرایط متفاوتی را تجربه کردند. وینفرد شفر به نظر همان چیزی بود که آبی‌پوشان طی این مدت به دنبال آن بودند. سرمربی آلمانی استقلال در مدت کوتاه حضورش در این تیم توانست انقلاب بزرگی را ترتیب دهد و آبی‌ها را از قعر جدول لیگ هفدهم و ناکامی بزرگ با شکست سنگین برابر العین امارات، به جدال برای دستیابی سهمیه و قهرمانی در جام حذفی و البته صدرنشینی در گروه مرگ برساند. موفقیت‌های بزرگی که ردپای مرد آلمانی بیش از هر چیزی در آن دیده می‌شود.


پرسپولیس نیز همین اتفاق را در گذشته پشت سر گذاشته بود و اکنون روند کم نوسانی را با سرمربی کروات خود تجربه می‌کند؛ آنها هم لیگ چهاردهم را با نگرانی بابت سقوط به پایان رساندند. آنها اما لیگ پانزدهم را با بدشانسی در تفاضل گل از دستیابی به عنوان قهرمانی بازماندند و البته در دو لیگ بعدی در فصول شانزدهم و هفدهم عنوان قهرمانی را کسب کردند. یک قهرمانی در سوپرکاپ و حضور در مرحله نیمه نهایی نیز از دیگر موفقیت‌هایی بود که بر پایه حضور برانکو در این تیم رقم خورده است.


این اولین نکته و البته مهمترین نکته مشترک دو تیم است که از سرمربیان خارجی در راس هدایت فنی خود سود می‌برند و هر دو با نظم تاکتیکی و دیسیپلین خاص خود توانسته‌اند این باشگاه را به ساحل آرامش و موفقیت برسانند. در بعد عملکرد فنی بازیکنان نیز می‌توان به اتفاقات مشترک دیگری در آنها اشاره کرد که در ادامه آن را ملاحظه خواهید کرد.


گلرها نقطه اوج دو تیم


هر دو تیم اکنون گلرهای قابل اعتمادی در ترکیب خود دارند. درخشش سیدحسین حسینی و علیرضا بیرانوند که هر دوی آنها در عین جوانی به پیراهن تیم ملی نیز دست یافته‌اند، شرایط خوبی را در قفس توری سرخابی‌ها شکل داده است. بیرانوند که بعد از افتضاح دروازه سرخپوشان در انتقالی جنجالی از نفت تهران به پرسپولیس پیوست طی دو فصل اخیر بیش از 30 کلین شیت به نام خود کرده است و دومین فصل عنوان برترین خط دفاعی را در اختیار گرفته‌اند. او در ترکیب تیم ملی نیز جایگاه ثابتی بعد از حضور در پرسپولیس به دست آورده و در مرحله انتخابی جام جهانی تنها دو گل ( در بازی پایانی و تشریفاتی برابر سوریه) را از خود به جا گذاشت.  اتفاقی که برای سیدحسین حسینی نیز به شکل دیگری رقم خورد. گلر جوان استقلال بعد از پایان دوران سربازی با ادعای حضوری ثابت در ترکیب استقلال به جمع آبی‌پوشان پیوست و بدون توجه به نام مدعی شماره یک و کاپیتان تیم، تلاش خود برای اثبات این موضوع را استارت زد. حسینی در ادامه فصل حضور موفقی در ترکیب داشت و اکنون رکورددار بسته نگه داشتن متوالی در فوتبال ایران محسوب می‌شود و بارها با واکنش‌های خود ناجی تیمش لقب گرفته است.

 

 

1296402


ستاره‌های سمت راست دفاعی


دیگر نقطه اشتراک سرخابی‌ها در این فصل درخشش مدافعان راست پای این دو تیم است. صادق محرمی و وریا غفوری اکنون چهره ویژه تیم‌های خود محسوب می‌شود. وریا اما با تجربه خود ضمن حضور در تیم ملی اکنون نامزد شماره یک برای حضور در ترکیب ایران در جام جهانی است. درخشش او طی دیدارهای اخیر استقلال را به موفقیت‌های بزرگی رسانده و با گلزنی در دربی جایگاه ویژه‌ای نزد تیفوسی‌های آبی نیز برای خود دست و پا کرده است. محرمی جوان اما با سرعت و تکنیک و دریبل‌های دوطرفه منحصربفردش اکنون رویای بزرگ لژیونر شدن را در ذهن مرور می‌کند. اتفاقی که با توجه به درخشش ادامه دار طی دو فصل اخیر چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. استقلال و پرسپولیس در این فصل تماشاگران و طرفداران خود را با حضور چنین پتانسیل‌هایی در سمت راست دفاعی خود امیدوار کرده‌اند.

 

1296360

 


بفرمایید خوش شانسی!



در کنار عملکرد فنی و تاکتیکی مناسب دو تیم، سود بردن از مولفه شانس نیز در هر دو تیم مشهود بوده است. با این حال هر دو مربی این اعتقاد را بارها اعلام کرده‌اند تیم‌شان خوش شانس نیست و شانس را در بازی‌ها و جریان آن دنبال می‌کند و بر پایه این اعتقاد به آن نیز دست پیدا می‌کنند. استقلال در بازی رفت مقابل الهلال و الریان با گل به خودی حریف شانس کسب امتیاز را نصیب خود کرد. پرسپولیس نیز اگر بخواهیم از بزرگترین خوش شانسی آنها نام ببریم می‌توان به بازی روز گذشته که ضمن سود بردن از گل بخودی حریف، از ضربه‌ای که دقایق پایانی به تیرک آنها برخورد و تبدیل به گل نشد، یاد کرد. اتفاقاتی که در نهایت باعث صدرنشینی آنها شد.


صدرنشینی و پیروزی


هر دو تیم اکنون از شرایط مستاصل و ناتوانی گذشته فاصله گرفته‌اند و پیروزی را باور دارند و در هر بازی و هر میدانی در تلاش برای آن هستند. اتفاقی که باعث شده آنها در بیشتر بازی‌ها تساوی را نوعی شکست برای خود بدانند. شاید همین اتفاق هم باعث شده خصوصا در اردوگاه پرسپولیس، هواداران این تیم علیرغم تجربه سه ساله موفقیت در برخی بازی‌ها پیروزی‌های نزدیک و حتی تساوی را برنتابند و به انتقاد بپردازند. با این شرایط هم استقلال و هم پرسپولیس اکنون در اوج همزمان خود قرار دارند و با صدرنشینی در گروه خود در لیگ قهرمانان اتفاق مشترک دیگری را رقم زده‌اند. پیروزی کلید واژه بازیکنان و کادرفنی هر دو تیم است که باعث شده هواداران سرخابی نیز روزهای خوبی را تجربه کنند و امیدوار به تداوم آن باشند.

دیدگاه‌ها