کد خبر : 1518293 | 29 فروردين 1397 ساعت 08:27 | 131.8K بازدید | 0 دیدگاه

معمای پوگبا در یونایتد:

از فرگوسن تا مورینیو در مسیر وارونه

حمیدرضا صدر به تنش جاری در منچستر یونایتد پرداخته، به مراوده طوفانی پل پوگبا و ژوزه مورینیو...

 از فرگوسن تا مورینیو در مسیر وارونه

به گزارش "ورزش سه"، گران ترین خرید منچستر یونایتد ادعا کرده می خواهد در اولدترافورد بماند، ولی خبر کنار گذاشته شدنش داغ ترین خبر فوتبال انگلیس شده. گفته می خواهد با آن پیراهن سرخ به میدان رود، ولی مورینیو به تنگ آمده درب خروجی را نشانش داده، آن هم پس از سپری شدن فقط دو سال.


حالا پل پوگبا 89 میلیون پوندی بدل شده به یکی از شکست خورده های یونایتد پس از عصر فرگوسن. جایی پیدا کرده کنار دی ماریا 60 میلیونی، شاو 32 میلیونی، لیندلف 30 میلیونی، مخیتاریان 26 میلیونی، دپای 25 میلیونی، اشنیدرلین 25 میلیونی، روخو 16 میلیونی، دارمیان 15 میلیونی، شواینشایگر 14 میلیونی، بلیند 13 میلیونی، فالکائو قرضی آمده با دستمزد هنگفتش... .


مراوده به بن بست رسیده پوگبا و مورینیو یادآور رابطه بی سرانجامش با الکس فرگوسن شده. پوگبا در شانزده سالگی اش، در 2009 ، مورد توجه یونایتد قرار گرفت. وقتی که برای لوهاور بازی می کرد. آلن بلسور مدیر لوهاور نامه ای برای دیوید گیل ارسال کرد و ادعا کرد مهره گرانقدری دارد باب دندان فرگوسن، کاپیتان تیم ملی زیر شانزده سال فرانسه را. برایان مک کلر مدیر آکادمی باشگاه بلافاصله از آن نامه استقبال کرد. ولی همه چیز همان زمان پیچیده شد و لوهاور، یونایتد را تهدید به شکایت کرد.


پوگبا طی نخستین دوره حضورش در یونایتد  2011-12 فقط چهار بار با پیراهن تیم اول به میدان رفت، برابر لیدز، آلدرشات تاون در جام اتحادیه  و برابر استوک در هجده دقیقه آخر بازی در لیگ جای خاویر هرناندز و سرانجام در نیم ساعت آخر دیدار با بیلبائو در لیگ اروپا. با آغاز تعطیلات تابستانی بود که فرگوسن به تلخی گفت پوگبا از مدتها پیش با یوونتوس قرارهایش را گذاشته بود. گفت پوگبا به او و منچستریونایتد بی احترامی کرده. گفت در نخستین برخورد با مینو رایولا مدیر برنامه های پوگبا احساس بی اعتمادی کرده و یونایتد و آنها را مثل آب و روغن ناسازگار یافته. گفت خوشحال است بازیکنی مثل پوگبا در صف مردانش قرار ندارد. در چنین قابی وقتی گواردیولا پیش از داربی منچستر فاش کرد مدیر برنامه های پوگبا به او پیشنهاد بدست آوردن پوگبا را داده خاطره های تلخ زنده شدند.

 

1296687


مراوده به بن بست خورده مورینیو و پوگبا نمایانگر فوتبال این عصر هم هست. رویارویی بازیکنان گران قیمت متکبر با مربیانی که از آنها کوچک تر نیستند، ولی نمی توانند بهترین بازی ها را از آنها بگیرند. حکایت "بازی گرفتن" و "شکوفا کردن" بازیکنان در صف وظایف مربیان قرار دارد، ولی سوپراستارهایی از نوع پوگبا بیشتر از هر چیزی مربی مثل مورینیو را به مبارزه می طلبند و ناتوانی مربی در اداره شان باشگاه را به دردسر می اندازد. پوگبا در یووه کنار کونته و آلگری چهار بار سری آ را فتح کرد و قابلیت هایش را عیان ساخت و با پیراهن تیم ملی فرانسه یکی از بهترین جوانان جام جهانی 2014 شد. رابطه صمیمانه دیدیه دشان و پوگبا نشان داد می توان به او نزدیک شد و او را رام کرد. دشان در توصیف این که چگونه آن بازی های درخشان را از پوگبا گرفت ادعا کرد پل باید در میدان احساس آرامش کند، باید اعتماد به نفس داشته باشد تا همه توانایی هایش را عیان سازد.


وقتی پوگبا در تابستان 2016 راهی منچستر شد باشگاه برایش هشتگ " #Pogback " به مفهوم "بازگشت پوگ" را راه انداخت و پسر بلند بالای فرانسوی با آن موهایش در یک کلیپ تبلیغاتی قطعه رپ خود با مضمون "من همونم که ازم می ترسن، من که برای دومین بار این جا هستم" را اجرا کرد.


مورینیو به ترکیب ماتیچ - پوگبا برابر مدافعانش می اندیشید. به ماتیچ تدافعی و پوگبا که هم توانایی دفاع کردن داشت و هم در حمله ها شرکت می کرد، ولی پوگبا در شرایطی که ماتیچ عنوان "بهترین انتقال یونایتد" را گرفت گاهی خوب ظاهر شد و گاهی بد. گاهی معرکه و گاهی شکننده. می گفتند سیستم 4-2-3-1 مورینیو را درک نکرده. در حالی که مورینیو از پوگبا انتظار نمایش هایی توام با ثبات را داشت و دو بار در مصاحبه هایش گفت انتظار ندارد پل یک روز بیش از حد معرکه و درخشان باشد و روز دیگر بیش از انتظار بلاتکلیف و سرگردان.  انتظار ندارد پوگبا در معادله " Zero to Hero " گاهی "قهرمان" باشد و گاهی "صفر". ولی پوگبا که طی برد 1-4 اول فصل مقابل لستر درخشان ظاهر شده بود طی شکست در داربی منچستر در نیم فصل اول یکی از بدترین های میدان شد. برابر اورتون دو پاس گل ارسال کرد و مقابل آرسنال اخراج شد...

 

1296688


او در هشت بازی از سیزده دیدار آخر یونایتد یا جایی در ترکیب اصلی نداشته یا حین نبردها به بیرون فراخوانده شده. آخر ژانویه همین فصل بود که مورینیو طی شکست 0-2  او را نیم ساعت به پایان بازی به بیرون فراخواند و خوان ماتا را روانه میدان کرد. به نظر می رسید پوگبا با آن دو گل برابر منچسترسیتی احیا شده، ولی زخم کهنه بلافاصله پس از آن پیروزی سر باز کرد. نمایش او برابر وست بروم مصیبت بار بود. بازتابنده بالا و پایین رفتن های یونایتد. او برابر سیتی بزرگ دو گل زد و مقابل وست بروم کوچک دست و پا زد. چنان که یونایتد از پنجاه و چهار امتیاز برابر تیم های دهم تا بیستم جدول چهل و یک امتیاز کسب کرده و مقابل نیوکاسل، وست بروم، هادرزفیلد، استوک و سوتهامپتون سیزده امتیاز از دست داده.

 در کنار همه اینها پشت کردن مورینیو به پوگبا در فصلی رقم خورده که دو ستاره نادیده گرفته شده توسط مورینیو در چلسی - کوین دی بروین و محمد صلاح - کنار گواردیولا در سیتی و کلوپ در لیورپول بهترین های فصل شده اند. حالا خیلی ها کنار مورینیو ایستاده اند و به پوگبا شلاق می زنند، ولی خرده گیران ژوزه هم کم شمار نیستند.


 
حمیدرضا صدر

دیدگاه‌ها