کد خبر : 1519725 | 04 اردیبهشت 1397 ساعت 11:48 | 19.6K بازدید | 0 دیدگاه

پایان یک نسل صخره های فوتبال ایران

بررسی بحرانی که کی‌روش می‌گوید

کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی در یکی از آخرین گفت و گوهایش به موضوع مهمی پرداخته است و آن بحران مدافع وسط در فوتبال ایران است.

بررسی بحرانی که کی‌روش می‌گوید

به گزارش " ورزش سه" فوتبال ایران  در دهه های اخیر با بحران های مختلفی در زمینه بازیکن مواجه بوده است. بعد از احمدرضا عابدزاده و از جام جهانی 98 فرانسه تا همین چند سال قبل بحران دروازه بان و در خلال جام های جهانی 2006 تا 2014 با بحران مهاجمی درجه یک مواجه بودیم اما امروز در این دو پست با ترافیک بازیکن خوب روبه رو هستیم اما حالا یک پست مهم دیگر دچار کمبود بازیکن است و آن دفاع وسط است.


به دنبال دیوار


کارلوس کی روش در گفت و گوی مفصلی که  چند روز قبل با روزنامه خبر ورزشی داشت به یک موضوع خیلی مهم اشاره کرد و آن اینکه تیم ملی و فوتبال ایران درحال حاضر با بحران مدافع وسط مواجه است. کی روش این موضوع را دلیل استفاده از بازیکنانی با سن بالا و یا بازیکنانی که از پست های دیگر به دفاع وسط آمده اند می داند موضوعی که به نظر درست است. نگاهی به لیگ فوتبال ایران نشان می دهد که مربیانی مثل برانکو و وینفرد شفر نیز این بحران را درک کرده اند چرا که برانکو دو سال پیش محمد انصاری را از دفاع چپ به دفاع وسط برد و گفت که آینده این پست متعلق به انصاری است. در استقلال هم روزبه چشمی از هافبک دفاعی به دفاع وسط آمد. کی روش قبل از این مرتضی پورعلی گنجی را از هافبک دفاعی به دفاع وسط برده و او حالا تبدیل به یکی از مدافعان اصلی تیم ملی است. سرمربی پرتغالی تیم ملی همچنین پیش از این با استفاده از مازیار زارع در این پست نشان داده بود که به دنبال مدافع وسط های متفاوتی است. کی روش حتی روزبه چشمی را همیشه به عنوان یک مدافع به تیم ملی دعوت می کند.


بحران در نقطه حیاتی


آیا فوتبال ایران با کمبود مدافع وسط مواجه است. نگاهی به لیگ باشگاهی تا حدودی این بحران را نشان می دهد به طوری که مدافعان وسط های خوب به سال های آخر فوتبالشان رسیده اند و دیگر آن بازیکنان جوان و جنگجو نیستند. سید جلال حسینی و پژمان منتظری دو دفاع وسط ملی پوش ایران سرشناس ترین این مجموعه هستند دو بازیکنی که جام جهانی می تواند آخرین تورنمتشان با لباس تیم ملی باشد. در جام جهانی 2014 برزیل پژمان و سیدجلال مدافعان اصلی تیم ملی بودند اما د جام جهانی روسیه پژمان 35 ساله و سیدجلال  37 ساله خواهند بود و این یعنی مدافعان وسط مسن و باتجربه تیم ملی کار سختی برای مبارزه با مهاجمان قدرتمند اسپانیا و پرتغال دارند. کی روش اما محمدرضا خانزاده ، روزبه چشمی و مرتضی پورعلی گنجی و یا حتی محمد انصاری را هم برای این پست در نظر دارد که هر سه از ابتدا مدافعان وسط نبوده و از پست های دیگر آمده اند. خانزاده از دفاع راست، انصاری از دفاع چپ، چشمی و پورعلی گنجی هم از هافبک به این خط آمده اند.


لیگ از دریچه دفاع وسط


مشاهده بازیکنان مطرحی که در این پست در لیگ برتر بازی می کنند نیز حاکی از درستی حرف های سرمربی تیم ملی است. کی روش در دوبازی آخر تیم ملی برابر تونس و الجزایر دو ترکیب متفاوت را در خط دفاعی آزمایش کرد او ابتدا چشمی و خانزاده را در بازی با تونس و سپس منتظری و خانزاده را در بازی با الجزایر در این پست بازی داد.
واقعیت این است که نسل مدافعان وسط خوب فوتبال ایران به پایان دوره خود نزدیک شده و باید نسلی تازه پا به میدان بگذارند. در میان مدافعان وسط شجاع خلیل زاده و محمد انصاری(پرسپولیس) و سید مجید حسینی( استقلال) اگر بتوانند نظر سرمربی تیم ملی را جذب کنند را می توان گروه و نسل تازه مدافعان وسط به حساب آورد که می توانند جانشین بزرگانی مثل سیدجلال و منتظری شوند اما نکته این جا است که این تعداد برای تغییر یک نسل کافی نیست آن هم در حالی که مدافعان وسط خوب و تاثیرگذار آرام آرام به روزهای پایانی فوتبالشان نزدیک می شوند.


نسلی رو به پایان


عبدالله کرمی (فولاد 36 سال)، امیرحسین صادقی (پیکان-37 سال)، خالد شفیعی (ذوب آهن-31 سال)، عزت الله پورغاز (سپاهان-31 سال)، پژمان منتظری (استقلال-35 سال)، سیدجلال حسینی(پرسپولیس-37 سال)، مرتضی اسدی(صنعت نفت-39 سال)،محسن بنگر(نفت-39 سال)، محمد نصرتی (نفت-37 سال)، احمد آل نعمه( نفت-36 سال)، محمد طیبی(پارس جنوبی- 32 سال)، رضا نورمحمدی(سپیدرود-36 سال). این تعدادی از اسامی مدافعان سرشناسی است که طی سال های اخیر یا به تیم ملی راه یافته یا بازیکنانی در سطح بالای لیگ برتر بوده اند با این حال آنچه مشخص اینکه تمامی این بازیکنانی بالای سی سال و 9 نفر از آن ها بالای 35 سال سن دارند. آیا این نشانگر بحران دفاع وسط در فوتبال ایران است. همانطور که گفته شد در حال حاضر نسل بعدی بازیکنانی مثل محمد انصاری با 26 و سید مجید حسینی با 22 سال هستند که می توانند در کنار بازیکنانی مثل محمدرضاخانزاده ، روزبه چشمی و مرتضی پورعلی گنجی نسل بعدی مدافعان وسط فوتبال ایران باشند هرچند به نظر برای تغییر نسل این تعداد کافی نباشد.

دیدگاه‌ها