کد خبر : 1522761 | 18 اردیبهشت 1397 ساعت 21:47 | 161.9K بازدید | 0 دیدگاه

کارشناسی داوری با چشمان کاملا بسته

کسی پنالتی بازی ذوب و استقلال را ندید

بازی ذوب آهن و استقلال در مرحله یک هشتم نهایی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا یک بازی حساس و جذاب بود که البته قضاوت جامپی لیدا داور ژاپنی این مسابقه بحث برانگیز شد.

کسی پنالتی بازی ذوب و استقلال را ندید

به گزارش" ورزش سه" بازی ذوب آهن و استقلال از مرحله یک هشتم نهایی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در حالی با مساوی بدون گل در شرف پایان بود که تصمیم بحث برانگیز داور مسابقه در وقت های اضافه بازی و اعلام پنالتی به نفع ذوب آهن نتیجه را تغییر داد. جامپی لیدا داور 37 ساله ژاپنی که در این فصل از رقابت های لیگ قهرمانان آسیا دو بازی تراکتورسازی-الاهلی و بازی نسف قارشی- السد را قضاوت کرده بود قضاوت این بازی دشوار را به عهده داشت. او که در دو بازی قبلی تنها 6 کارت زرد از جیبش درآورده بود در بازی امشب علاوه بر اخراج محمد نژادمهدی مدافع ذوب آهن 5کارت زرد به بازیکنان دو تیم داد.


اما نقطه مهم و کلیدی این بازی در وقت های اضافه بازی رقم خورد جایی که جامپی لیدا برخورد توپ با دست روزبه چشمی مدافع استقلال را پنالتی گرفته و ذوب آهن با همین تک گل به پیروزی رسید.
کارشناسی با حس ششم


بعد از این بازی اما یکی از مهمترین سوژه ها بحث داوری جامپی لیدا بود اما در این میان یک مشکل بزرگ وجود داشت و آن اینکه هیچ کارشناس داوری یافت نشد که این بازی را دیده باشد و در نتیجه عملا هیچکدام نتوانستند قضاوت داور ژاپنی را نقد کنند. درست لحظاتی بعد از پایان مسابقه خبرنگاران "ورزش 3" با چند کارشناس سرشناس داوری تماس گرفتند اما در عین ناباوری هیچکدام از این کارشناسان باسابقه این بازی را ندیده بودند. محمد فنایی، علی خسروی، خداداد افشاریان، داوود رفعتی، رسول فروغی و ... در پاسخ به سوال خبرنگاران ورزش سه درباره قضاوت داور ژاپنی تنها یک پاسخ داشتند: « بازی را ندیده ایم.»


در اینجا اما چند نکته بسیار مهم وجود دارد. بازی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا حتی اگر نماینده های ایران هم پای آن نباشد را کارشناسان داوری و کارشناسان فوتبال باید ببینند چرا که این یکی از مهمترین رویدادهای فوتبالی قاره است و باالطبع متخصصین امر باید از اتفاقات آن با خبر باشند.


نکته مهم بعدی این است که هر دو تیم این بازی نماینده های ایران بودند و این موضوع حساسیت این بازی و اهمیت توجه به آن را بیشتر هم می کند. اما چرا هیچکدام از کارشناسان داوری این بازی را ندیده اند. اصولا مگر دیدن چنین مسابقاتی جزو کار کارشناسان داوری و یا مربیان و دست اندرکاران فوتبال به حساب نمی آید؟


چقدر باید به کارشناسی اعتماد کرد؟


با این وصف آیا چقدر باید به تصمیمات و نظرات کارشناسان داوری اعتبار داد؟ بارها دیده ایم در برنامه های مرتبط تلویزیونی که مجری از کارشناس داوری جلوتر بوده و به وضوع گاهی می توان فهمید که کارشناسان واقعا برخی بازی ها را ندیده و تنها براساس حدس و گمان و یا حتی سیاست های برنامه های خاص اظهار نظر می کنند. بی شک بازی ذوب آهن و استقلال مهمترین اتفاق فوتبالی امروز ایران بود و عدم توجه به آن بیش از هرچیز از بحرانی در بحث کارشناسی فوتبال ایران خبر می دهد. پنالتی بود یا نبود؟! مساله این نیست مساله این است که هیچ کارشناس داوری این بازی را ندیده و معلوم نیست نقد و نظرهایی که در روزهای آینده منتشر می شوند برچه اساسی خواهند بود؟ البته که اینروزها هایلایت مسابقات روی سایت های مختلف هست اما کارشناسی براساس خلاصه مسابقه طبیعتا ارزش و اعتبار بالایی نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها