کد خبر : 1525113 | 30 اردیبهشت 1397 ساعت 10:46 | 104.8K بازدید | 0 دیدگاه

درباره مهدی بیات مالک ایرانی شارلروا؛

موسیو رابرت روی شما سرمایه‌گذاری می‌کند!

سال ها بعد از حضور بازیکنانی مثل صدقیانی، یزدانی، امامی فر، مهدوی و میناوند در شارلروای بلژیک، حالا درخشش کاوه رضایی راه را برای حضور چند ایرانی دیگر در این تیم باز کرده است.

موسیو رابرت روی شما سرمایه‌گذاری می‌کند!

به گزارش "ورزش‌سه"، حضور یکساله کاوه رضایی در فوتبال بلژیک و بازی برای تیم رویال شارلروا ذهنیت بسیاری از فوتبالدوستان این کشور را نسبت به بازیکنان ایرانی تغییر داد. او حالا توانسته یک سفیر خوب برای حضور بازیکنان ایرانی در بلژیک باشد و در این راه مهدی بیات مالک ایرانی- فرانسوی باشگاه شارلروا نیز اقدامات مثبتی انجام می دهد. به همین خاطر شنیده می شود علی قلی زاده و امید نورافکن دو بازیکن ایرانی دیگری هستند که طی روزهای آینده راهی بلژیک و تیم شارلروا می شوند. در این شرایط اما بد نیست بدانیم مهدی بیات که اینقدر طرفدار حضور بازیکنان ایرانی در باشگاهش شده کیست و چه کارنامه ای دارد؟

 


پرورش استعدادهای باکیفیت


سیاست مدیران باشگاه شارلروا و مهدی بیات این است که استعدادهای باکیفیت فوتبالی را علاوه بر بلژیک از سایر کشورها جذب کنند و با سرمایه‌گذاری و پرورش خوب آنها،‌ شرایطی را به وجود بیاورند که علاوه بر بهره‌گیری فنی از استعدادها،‌ زمینه‌سازی لازم برای فروش آنها به باشگاه‌های دیگر با قیمت بالاتر را انجام بدهند. البته تیم استعدادیابی و مدیریت فنی براساس توانایی‌هایی که فوتبالیست‌ها از خود نشان می‌دهند اگر روی موفقیت اجماع داشته باشند،‌ زمینه‌سازی برای عقد قرارداد بلندمدت با فوتبالیست موردنظر را انجام می‌دهند که این اتفاق دقیقا درباره کاوه رضایی هم رخ داد و به این بازیکن پس از درخشش در ترکیب شارلروا پیشنهاد تمدید قرارداد ٥ ساله داده شد تا در صورت ایجاد بستر مناسب برای انتقال به تیمی بزرگتر پول قابل‌توجهی هم به باشگاه برسد.

 


دوران طلایی شارلروا با مالک ایرانی


از زمانی که مهدی بیات امور اجرایی باشگاه شارلروا را برعهده گرفته، این باشگاه حال و روز خوبی از نظر فنی و اقتصادی پیدا کرده است. علاوه بر سهام سود ده و درآمدهای قابل توجه،‌‌ شارلروا همیشه جزو پنج باشگاه برتر فوتبال بلژیک بوده است. بیات هم همواره در مصاحبه‌های خود در رسانه‌ها تأکید کرده طوری حرکت خواهند کرد که شارلروای واقعی را پیدا کنند و برنامه‌اش این است که‌ سال به ‌سال باشگاه‌ را بزرگتر کند. او می‌گوید کسی می‌تواند چنین کاری را انجام بدهد که هدف و ایده داشته باشد و پیاده‌روی در مسیر سخت با صبر را بلد باشد. در همین ابتدای فصل هم وقتی شارلروا با١٥ امتیاز از ٥ بازی صدرنشین لیگ بلژیک بود، ‌بیات به رسانه‌ها اعلام کرده بود با ایجاد رویاهای بزرگ توقعات را از باشگاه و تیم بالا نمی‌برد و اگر در پایان فصل شارلروا بین ٥ تیم برتر قرار بگیرد هم اتفاق بزرگی برای آنها رخ داده و خوشحال خواهند شد. با این حال شارلروا به جایگاهی رسیده که سرمایه‌داران بزرگی خواهان خریداری سهام آن هستند که همین مسأله با مخالفت بیات و خانواده‌اش همراه شده و آنها ترجیح می‌دهند با همان بودجه ١٥ تا ٢٠‌میلیون یورویی در هر‌سال شارلروا را اداره کنند و کار را پیش ببرند و به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشند تا بتوانند بزرگتر شوند.

 

1303456

 


یک موضوع جالب درباره خانواده بیات


خانواده بیات از اوایل دهه هشتاد میلادی به فرانسه رفتند و از آنها خواسته شده بود برای تسهیل در روند گرفتن اقامت و آغاز فعالیت‌های اقتصادی نام فرانسوی برای خود انتخاب کنند که به همین ترتیب مهدی، نام رابرت را برای خود انتخاب کرد اما ترجیحش این است هر جایی که می‌روند با همان نام مهدی او را صدا بزنند. او حتی در جلسات غیررسمی اگر کسی او را با نام رابرت صدا بزند جوابش را نمی‌دهد‍! مهدی بیات که با وجود زندگی در خارج از ایران فارسی را به خوبی صحبت می‌کند متولد ششم ژانویه ١٩٧٩ در تهران است. او ازنوادگان مرتضی قلی بیات وزیر مشاور در کابینه ساعد،‌ نخست‌وزیر، ‌استاندار آذربایجان‌شرقی و مدیرعامل شرکت ملی نفت سابق ایران در دربار پهلوی است و به همین ترتیب در خانواده‌ای قدرتمند و متمول زندگی کرده است که قبل از انقلاب یک شرکت فرآورده‌های لبنی بسیار بزرگ و مشهور داشتند و بعد از انقلاب و با آغاز جنگ تحمیلی ایران را ترک کردند و در فرانسه و سپس بلژیک کارهای اقتصادی خود را از سر گرفتند. زمانی که پدر و عموی مهدی بیات تصمیم به سرمایه‌گذاری در دنیای فوتبال کردند آنها کار خود را در باشگاه شارلروا بلژیک شروع کردند و نخستین پست بزرگ مهدی هم مدیریت اجرایی تیم بود. البته او با مرور زمان به سهامدار اصلی و همه کاره باشگاه با رویاهای بزرگی که در سر دارد، تبدیل شد.

 


صحبت های نماینده بیات در ایران

 

امیرعلی ذوالفقاری، نماینده خانواده بیات در ایران درباره روند کاری مهدی بیات به "ورزش سه" می‌گوید: «خانواده بیات بسیار محترم هستند که بیشتر عمرشان حتی بعد از مهاجرت به فرانسه و بعد بلژیک در فوتبال گذشته است. اگر به سابقه باشگاه شارلروا نگاه کنید، به خوبی متوجه خواهید شد که این تیم از زمان حضور مهدی بیات چقدر پیشرفت داشته است. او در تیم شارلروا کمپی عالی ساخته و در فوتبال پایه ها فعالیت چشمگیری دارد. کارهایی که قبلا انجام نمی شد، اکنون شارلروا انجام می دهد و نمونه بارز یک باشگاه حرفه ای است.»
وی درباره حضور ایرانی ها در باشگاه شارلروا تاکید کرد:«واقعیت این است که ذهنیت بلژیکی ها نسبت به فوتبال ایران چندان جالب نبود اما کاوه رضایی با درخشش خود این ذهنیت را تغییر داد. رضایی آدمی حرفه ای است که زندگی ورزشی خوبی دارد و به همین خاطر خوش درخشید. به نوعی کاوه راه را برای سایر ایرانی ها در بلژیک باز کرد.»
ذوالفقاری درباره احتمال حضور علی قلی زاده و امید نورافکن در شارلروا افزود: «هنوز چیزی قطعی نیست اما صحبت هایی انجام شده و شاید این احتمال صورت بگیرد.»

دیدگاه‌ها