کد خبر : 1536361 | 15 تیر 1397 ساعت 12:06 | 54.6K بازدید | 0 دیدگاه

او در هیچ موردی با ما کنار نیامد

انتقاد صریح بیرهوف از مسوت اوزیل

با به پایان رسیدن جام جهانی و حذف فاجعه‌بار آلمان، اولیور بیرهوف، مدیر تیم ملی آلمان به صورت علنی به انتقاد از مسوت اوزیل، ستاره‌ی ترک‌تبار ژرمن‌ها پرداخته.

انتقاد صریح بیرهوف از مسوت اوزیل

به گزارش "ورزش سه"، کسانی که اولیور بیرهوف را می‌شناسند می‌دانند که تک‌تک کلماتی که او به زبان می‌آورد حساب‌شده است. به همین علت باید نتیجه گرفت که انتقاد او از مسوت اوزیل عمداً صورت گرفته و حساب‌شده بوده است. ولی در آلمان عده‌ای از صاحب‌نظران اقدام بیرهوف را نادرست می‌دانند و معتقدند انتقاد بیرهوف از بازیکن مانشافت نابهنگام و غیرمسئولانه بوده. 


مخالفین می‌گویند بیرهوف به عنوان مدیر تیم ملی، خود در ناکامی بزرگ مانشافت در جام جهانی روسیه، نقشی مستقیم دارد. بسیاری در آلمان معتقدند اقدام درست بیرهوف در شرایط حاضر می‌توانسته انتقاد از خود و روبرو شدن صریح با سوال‌های منتقدین باشد. ولی او در عوض یک بازیکن را نشانه گرفته و با کوبیدن او در ملا عام سعی در قطبی کردن فضا دارد. 

 

1315374

 


با انتقاد بیرهوف، همه‌ی دست‌راستی‌هایی که این روزها سیل توهین‌های نژادپرستانه را روانه‌ی اوزیل می‌کنند، خود را محق خواهند دانست. مخالفین می‌گویند اینکه بیرهوف برای اینکه خود را از تیررس انتقادها خارج کند دست به چنین کاری زده، دور از شأن او و فدراسیون فوتبال آلمان است. 


یک روزنامه‌نگار آلمانی می‌گوید به نظر می‌رسد دوران حضور مسوت اوزیل در تیم ملی آلمان با این اظهارنظر بیرهوف به پایان رسیده باشد. وقتی مدیر تیم ملی درست در لحظه‌ای که باید بی قید و شرط از بازیکنانش حمایت کرده و حتی تحسین‌شان کند، چنین بی‌پرده به یک بازیکن می‌تازد، آن بازیکن دیگر چطور می‌تواند پیراهن تیم ملی را به تن کرده و به آن افتخار کند ؟ 


سکوت اوزیل بعد از ماجرای موسوم به اردوغان‌گیت، اشتباهی مرگبار بود که کار او را تمام کرد. بعضی از هم‌‌تیمی‌های اوزیل اعتراف کرده‌اند که این ماجرا چه قبل از جام جهانی و چه در جریان جام جهانی، روی مانشافت فشار وارد کرده بوده و فضای اردوی تیم ملی را سنگین کرده بوده. اوزیل که یکی از بهترین بازیکنان مانشافت به حساب می‌آید می‌باید در مدیریت این واقعه نقش پررنگ‌تری بازی می‌کرد و از این لحاظ واقعاً شایسته‌ی انتقاد است. 


کوتاه‌سخن اینکه اظهارات بیرهوف اگر عذرخواهی و تغییر نگرش او را به دنبال نداشته باشد، نشانه‌ی بارز ورشکستگی بزرگترین فدراسیون فوتبال دنیا است. 

 


فدراسیون فوتبال آلمان برای حل کردن ماجرای اردوغان‌گیت چهار بار فرصت داشت : اول، بلافاصله بعد از منتشر شدن آن عکسهای معروف، دوم پیش از معرفی فهرست نهایی تیم ملی، سوم در روز معرفی مانشافت در حضور رسانه‌ها و چهارم پیش از آخرین بازی دوستانه‌ی تیم ملی آلمان در مقابل عربستان سعودی. ولی فدراسیون هر چهار فرصت را از دست داد. با از دست رفتن این فرصت‌ها، بوجود آمدن جار و جنجال‌ها و حاشیه‌های آزاردهنده برای مانشافت دور از انتظار نبود. ولی مهمترین کسی که به دلیل ناتوانی‌اش در مدیریت بحران باید هدف انتقادها قرار بگیرد، کسی نیست جز شخص اولیور بیرهوف. 


بیرهوف در مصاحبه‌ی خود می‌گوید " قانع کردن مسوت اوزیل غیرممکن بود، او در هیچ موردی حاضر نبود با ما کنار بیاید ". همینطور که می‌بینید تقصیر باز هم به عهده‌ی دیگری است و آقای بیرهوف هیچ قصوری نکرده است.  تنها کسی که می‌خواهد پست و مقام خود را به هر قیمتی حفظ کند چنین سخن می‌گوید. رفتار مدیر تیم ملی آلمان بعد از پایان جام جهانی به اندازه‌ی عملکرد مانشافت در جریان جام جهانی رقت‌انگیز است. 


متاسفانه بدترین کابوس‌های روزنامه‌نگاران باسابقه‌ی آلمانی به واقعیت تبدیل شده چرا که رهبران فدراسیون، راینهارد گریندل، یواخیم لو و اولیور بیرهوف به هیچ وجه روند بررسی و اصلاح اشتباهات منجر به فاجعه‌ی جام جهانی را آغاز نکرده‌اند. انتقاد از خود صریح و بی‌رحمانه اولین راه چاره‌ی بازگشت از این مسیر اشتباه خواهد بود. 

 

منبع : اشپورت‌آینس  

 ترجمه : آرش جلال منش

دیدگاه‌ها