کد خبر : 1537403 | 19 تیر 1397 ساعت 14:41 | 14.6K بازدید | 1 دیدگاه

جدال جذاب و تاکتیکی دشان-مارتینز.

بلژیک تاریخ سازی می کند یا فرانسه دبل؟

امشب راس ساعت 22:30 به وقت ایران، دوتیم ملی فرانسه وبلژیک در یکی از دو دیدار مرحله نیمه نهایی جام جهانی 2018 روسیه، در ورزشگاه زیبای زنیت آرنای شهر سن پترزبورگ، در دیداری جذاب و حساس به مصاف هم خواهند رفت.

بلژیک تاریخ سازی می کند یا فرانسه دبل؟

به گزارش "ورزش سه"، شاگردان دشان که دربهترین فرم چند سال اخیرشان قرار دارند،درکلیه خطوط تیمی ازتوازن و بالانس فوق العاده ای برخوردارند. آنها بخوبی با مدل پایه 1-3-2-4 خو گرفته اند و بشکل منطقی درطول بازی تغییر مدل وتاکتیک می دهند. خروس ها  ازهماهنگی و هارمونی معرکه ای بهره می برند.انتقال سریع در دو فاز دفاع به حمله وبالعکس ازآنها تیمی قدرتمند و مستحکم ساخته که هم در کار تیمی و هم از ساختاری قوی برخوردار است.

 

 

فرانسه و شخصیت قهرمانی

تنوع حمله و اجرایی کردن شرح وظایفی که دشان به بازیکنانش داده، از خروس ها تیمی ساخته که می توان شخصیت قهرمانی را درآن کاملا مشاهده کرد. برخورداری از بازیکنانی که ویژگی های متنوع تکنیکی دارند و تلفیق این ویژگی ها در برنامه های تاکتیکی، اوج هنر دشان دراین تورنمنت بزرگ بشمار می رود‌، که از فرانسه  تیمی یکدست،همدل و غیرقابل پیش بینی ساخته است.

مثلث ویرانگر کانته-پوگبا و گریزمان و دو مدافع کناری رونده ای فوق العاده (پاوارد،هرناندز) و فشار وحشتناک ژیرو برخط دفاعی حریف، ازتیم تحت هدایت دشان، مجموعه ای فوق العاده خطرناک ساخته که سرعت وحشتناک پدیده ای بنام امباپه که فراتر ازیک استعداد است، تکمیل کننده پازل سرعت تیمی آنهاست.

 

 

1317753

 

این جوان سرعتی-تکنیکی ،همواره مدافعان حریف را می ترساند و تمامی بازیکنان تیمش، ازترس و وحشتی که او بر مدافعان حریف وارد می کند، بهره می برند. فرانسه در عین اینکه درضدحملات بسیار خبره است، با جابجا شدن کانته و متویدی درنیمه زمین، بخوبی از ضدحمله خوردن فرانسه، جلوگیری می کنند که دوندگی فراوان، سرک کشیدن به کلیه مناطق یک سوم دفاعی و میانی و همچنین هوش کانته در قطع توپ ها و شکل استقرارش در زمین و قرار گرفتن درجلو مدافعان خودی، بخوبی فضاهای خالی را پوشش داده ومانع انتقال سریع حریف می‌شود.

نقش کانته بعنوان پست شماره 6 و هماهنگی او با پوگبا بعنوان بازیکن پست 8 بسیار دیدنی و آموزشی است.اگر مارتینز با مدل3-4-3 همیشگی اش درمقابل فرانسه بازی کند،مطمئنا درکناره ها و فضاهای بین سه مدافع مرکزی، دچار مشکلات بیشماری خواهد شد.دشان احتمالا با سیستم مورد علاقه اش، 1-3-2-4 دربازی امشب استفاده می کند و با ترکیب آشنای،لوریس- اومتیتی،واران-هرناندز،پاوارد-کانته،پوگبا-امباپه-گریزمان،متویدی-ژیرو گام به زمین خواهد گذاشت.

 

بلژیک؛ تغییر برای مقابله با خروس ها

درآن سوی زمین ،شاگردان مارتینز قرار دارند که تاکنون چشم ها را خیره کرده اند و قصد دارند که همچنان به ماجراجویی خود ادامه دهند،اما این بار به سد محکمی بنام فرانسه برخوردند.مدل 3-4-3 بلژیک تا اینجای کار،بخوبی جواب داده است وتیم های حریف را یکی پس ازدیگری ازدم تیغ گذرانده است.

آنها درمرحله یک‌چهارم‌ برزیلی ها را با استفاده شروع مجددا و مثلث مخوف و سرعتی آزارد-دی بروین و لوکاکو و دروازبان فوق العاده ای بنام کورووا راهی خانه کردند.بلژیک ها همچون فرانسوی ها درضد حملات و سرعت انتقال ،تبحر ویژه ای دارند.این دو تیم درفاز سریع انتقال ،شباهت های زیادی بهمراه دارند و نقش بازیکنان تکنیکی و خلاق می تواند، بن بست های تاکتیکی را بشکند،هرچند هردوتیم از برنامه های تاکتیکی و انسجام تیمی خوبی بر خوردارند. مارتینز درحین مسابقه بازیخوان بسیار خوبی است و از شروع مجددهای برنامه ریزی شده در تمامی تیم هایی که درآنها کار کرده،استفاده کرده است. آیا این مربی اسپانیایی، با توجه به سرعت وینگرها و شرکت فعال وینگ بک های فرانسه درحملات، همچنان این ریسک را می پذیرد که ازمدل 3-4-3، استفاده کند؟

 

 

1311227

 

احتمالا مارتینر در برابر فرانسه از مدل1-3-2-4 استفاده کند،زیرا این مدل می تواند برای بلژیکی ها،تعادل را درمیانه زمین برقرار کند،چون خط میانی استراتژیک فرانسه، نقطه قوت آنهاست و مارتینز می تواند با استفاده ازاین مدل بازی ، میانه زمین را کنترل کند و از قدرت فرانسوی ها دراین منطقه بکاهد. بلژیک دارای بازیکنان تاکتیک پذیری است که‌دارای مثلث هجومی خارق العاده ای است که ازضد حملات مهلکی سود می برد.آنها با این حربه، برزیل را قربانی کردند.ادن هازارد  و دی بروین که پشت لوکاکو بازی می کنند دائما جای خود را با یکدیگر عوض می کنند و خط دفاعی حریف را گمراه می کنند،چنانچه فرانسوی ها به آنها فضا بدهند،گرفتار دامی میشوند که برزیلی ها درآن اسیر شدند.

 

لوکاکو که یکی ازبهترین مهاجمین توپ نگه دار جهان در زمین حریف بشمار می رود،می تواند با حفظ توپ، این فرصت و زمان را به دی بروین و هازارد  بدهد تا بسرعت خود را به یک سوم حریف برسانند تا دروازه فرانسه را به چالش بکشند.خط دفاعی بلژیک تعادل و توازنی همانند خط تهاجمی اش ندارد، آنها در مقابل برزیل شکننده ظاهر شدکه فقط عکس العمل های کورتووا آنها را به ساحل نجات رساند.در بازی امشب احتمالا مارتینز از سیستم 1-3-2-4 استفاده کند و کورتووا-کمپانی،آلدرویرلد،فرتونگن،لئاندر دندونکر- ویتسل،فلینی،موسی دمبله(ناصر شاذلی)-هازارد،دی بروین-لوکاکو در ترکیب اولیه اش به زمین خواهد فرستاد. البته هرگونه تغییر در ترکیب دوتیم محتمل است.

 برای بلژیکی ها ،هازارد،دی بروین و لوکاکو، مهره های کلیدی در فازهجومی برای تعیین نتیجه خواهند بود و در آن سوی،امباپه، پوگبا و‌گریزمان بازیکنان تاثیرگذاری خواهند بود که می توانند کلید حل مشکلات فرانسه در راه رسیدن به فینال بازی ها باشند.

امین یزدانی

دیدگاه‌ها