کد خبر : 1538048 | 22 تیر 1397 ساعت 12:04 | 28.9K بازدید | 0 دیدگاه

آماری که راهگشای فتح ماراتن هاست

راز پنالتی‌ها - پیروزی را با آنالیز جشن بگیرید!

حمیدرضا صدر به پردازش داده‌های طی ضیافت پنالتی‌ها پرداخته...

راز پنالتی‌ها - پیروزی را با آنالیز جشن بگیرید!

به گزارش "ورزش سه"، مهم ترین دقایق زندگی جیانلوئیجی بوفون طی ضربه های پنالتی فینال جام جهانی 2006 بین ایتالیا و فرانسه سپری شدند. در ضیافت پنالتی ها و او که اعتماد به نفسش را پیدا نکرده بود. بوفون بعدها گفت "... با آن چه در حال وقوع بود همساز نبودم. به نظرم می رسید فرانسوی ها دو هزار ضربه پنالتی نواخته اند و توپ دو هزار بار وارد دروازه شده". این جمله ها را سایمون کوپر در اشاره به نبرد نفس گیر آن شب نوشته... بوفون از آن دروازه بانانی نبود که با مطالعه ضربه های پنالتی پیشین حریفان درون دروازه بایستد. او به حس و بینش خود تکیه می کرد. آن شب هم تیمی اش دیوید ترزگه در یوونتوس برای نواختن یکی از ضربه های پنالتی جلو آمد. ترزگه و بوفون خوب یکدیگر را می شناختند و بوفون خوش اقبال بود ترزگه توپ را بیرون قاب روانه ساخت و جام را در آغوش کشید.

 

سرنوشت فینال های پرشماری برمبنای نواختن ضربه های پنالتی روشن شده اند، ولی احتمالا در فینال 2008 لیگ قهرمانان بین چلسی و منچستریونایتد بود که ضربه های پنالتی به صورت جدید از تحلیل های آماری بهره فراوانی گرفتند. آورام گرانت مربی چلسی به ایناسیو پالاسیوس اوئرتا که طی سال های متمادی اطلاعات و آمار هزاران ضربه پنالتی را جمع آوری کرده بود روی آورد. مطالعات ایناسیو نشان می دادند اودین فن درسار دروازه بان یونایتد طی نواخته شدن ضربه های پنالتی بیشتر به سوی راست خودش شیرجه می رود... بازی در وقت اضافی 1-1 به پایان رسید و شش پنالتی زن چلسی توپ های شان را شش بار به سمت چپ فن درسار کوفتند. استراتژی ساده آنها تا حد بسیاری هم جواب داد. فن درسار در اکثر ضربه ها به جهت مخالف شیرجه رفت و حتی یک توپ را هم مهار نکرد و اگر جان تری توپ را وارد دروازه می کرد چلسی جام را فتح کرده بود. تری لغزید و زمین خورد، ولی توپ به سمت چپ دروازه رفت و فن درسار به سمت راست شیرجه رفت، ولی توپ وارد دروازه نشد و نواختن ضربه ها ادامه پیدا کردند.

 

سالومون کالو ضربه ششم چلسی را هم به گل بدل ساخت و نیکلاس آنلکا برای نواختن ضربه هفتم پنالتی چلسی جلو رفت. آلکس فرگوسن مربی یونایتد بعدها گفت "... فکر می کردم، ادوین باید به سمت چپ شیرجه برود، ولی او تا آن لحظه به سوی راست شیرجه رفته بود و شیرجه". در آن لحظات منچستری ها به راز استراتژی چلسی دست یافته بودند و فن درسار دریافته بود بازیکنان چلسی همه توپ های شان را به سوی چپ دروازه اش روانه ساخته اند. آنلکا که پشت توپ ایستاد، فن درسار دستانش را باز کرد و با دست چپش به سوی چپ دروازه اشاره ای کرد. به نظر می رسید می گوید "... می خوای توپ رو اون ور بزنی؟ آره؟"

 

1319433

 

آنلکا در آن لحظه با معمای پیچیده ای روبرو شد. فن درسار ذهن او را خوانده بود. او چه باید می کرد؟... او تصمیم گرفت توپ را به سوی چپ، همان جایی که قرار بود روانه سازد، روانه نسازد. او تصمیم گرفت توپ را به سوی راست دروازه بزند. او توپ را به سمت راست و جایی وسط تیر عمدی روانه کرد، نه بالای بالا و نه پایین پایین. همان جایی که ایناسیو در مطالعاتش نشان داده بود فن درسار استاد مهار توپ ها است. ایناسیو بعد از بازی گفت "... از آن چه بر پرده تلویزیون دیدم مایوس شدم. آنلکا با نادیده گرفتن نصایحم چلسی را از فتح جام محروم کرده بود".

 

آن شب میلیون ها نفر آن ضربه های پنالتی  در مسکو را در تلویزیون تماشا کردند، ولی کسی اشاره دست فن درسار را ندید. مثل همیشه کنش اصلی در ضربه های پنالتی دیده نشده بودند... دو سال بعد هلند در فینال جام جهانی 2010 در ژوهانسبورگ برابر اسپانیا قرار گرفت. هلندی ها با ایناسیو تماس گرفتند تا از مطالعاتش بهره ببرند. صبح  فینال بود که رود هسپ مربی دروازه بانان هلند گزارش ایناسیو را دریافت کرد و گفت می تواند از آن بهترین بهره را ببرد.

 

ده دقیقه به پایان صد و بیست دقیقه مانده بود و بازی صفر صفر جلو می رفت. به نظر می رسید سرنوشت دیدار به نواختن ضربه های پنالتی کشیده خواهد شد. در گزارش ایناسیو جزئیات پرشماری  در باره ایکر کاسیاس دروازه بان اسپانیا و پنالتی زن های اسپانیایی از فرناندو تورش تا ژاوی و اینیستا وجود داشت. ولی وقت اضافی تمام نشده بود که اینیستا تک گل پیروزی بخش را زد و همه چیز تمام شد.

 

پس از آن استفاده از مطالعات آماری در ضربه های پنالتی متداول شد. وقتی چلسی در فینال 2012 لیگ قهرمانان برابر بایرن مونیخ به میدان رفت اطلاعات کاملی از ایناسیو در باره مونیخی ها شامل دو ساعت فیلم از ضربه های آنها طی پنج سال کسب کرده بود. چنان که پتر چک طی نواخته شدن هر شش ضربه بایرنی های (یکی طی بازی و پنج تا در پایان وقت اضافی) به سویی شیرجه رفت که توپ نواخته شده بود. چلسی بود که آن فینال را فتح کرد، نه بایرن.

 

1319434

 

با این وصف گاهی اوقات مسائل دیگری هم سرنوشت را تعیین  کردند. وقتی آتلتیکو مادرید در فینال 2016 لیگ قهرمانان برابر رئال مادرید سرنوشت به ضربه های پنالتی کشیده  شد. آتلتیکو با پرتاب سکه تعیین می کرد ضربه اول را چه تیمی بنوازد. آنها به گزارش ایناسیو بی اعتنا ماندند و تصمیم گرفتند پنالتی اول را رئالی ها بنوازند. در حالی که همان گزارش نشان می داد شصت درصد تیم هایی که ضربه اول را نواخته اند پیروز نهایی بوده اند. ایناسیو نوشته بود فشار روانی بر تیم دوم معمولا بیشتر از تیم اول است. ولی چرا آتلتیکو چنان تصمیمی را گرفت؟ به این دلیل که طی ضیافت پنالتی ها برابر پ اس و به عنوان پنالتی زن دوم پیروز شده بودند، ولی گزارش ایناسیو مبتنی بر مطالعه یازده هزار پنالتی چیز دیگری را گفته بود. آن شب رئال قهرمان شد و نه آتلتیکو.

 

آن شب تحلیل داده ها برنده شده بود، فوتبال با تکیه به تحلیل داده ها باهوش تر عمل می کرد.

 

حمیدرضا صدر

دیدگاه‌ها