کد خبر : 1539143 | 26 تیر 1397 ساعت 16:39 | 75.5K بازدید | 0 دیدگاه

چرا سوپرجام برگزار نشد

باورش سخت است اما با وجود اعلام قبلی و تعیین تاریخ سوپر جام در فاصله سه روز مانده به این بازی آنچه مشخص است اینکه بازی برگزار نخواهد شد.

چرا سوپرجام برگزار نشد

به گزارش "ورزش سه" عدم برگزاری بازی سوپرجام بیش از هرچیز بیانگر فاصله زیاد فوتبال ایران با فوتبال حرفه ای در جهان است. هنوز ساعت های زیادی از برگزاری یک تورنمنت بزرگ و منظم و زیبا در روسیه نگذشته است که فوتبال ایران باردیگر حقیقتش را برملا می کند. برگزار نشدن سوپرجام مشکلات عمیق و لاینحل ساختاری در فوتبال ایران را برملا می کند.


*در ظاهر شاید سوپرجام به این دلیل برگزار نمی شود که تیم استقلال حاضر به انجام مسابقه نیست. با وجود اینکه این مسابقه در تقویم مسابقات فوتبال ایران و لیگ برتر وجود دارد اما باشگاه استقلال حاضر به انجام بازی نیست و همین باعث شده تا از راهکارهای عجیب و غریب سردربیاورند.  اینکه مسابقه در نیم فصل یا زمانی دیگر برگزار شود بیشتر می تواند ایده یک فیلم طنز باشد چرا آن وقت دیگر آن بازی یک مسابقه سوپرجام نخواهد بود. سوپرجام به نوعی بازی افتتاحیه فوتبال حرفه ای یک کشور است و باید قبل از آغاز مسابقات لیگ و جام حذفی و به عنوان ورودی مسابقات برگزار شود. اتفاقی که در همه جای دنیا رخ می دهد اما در فوتبال ایران هرچیزی ممکن است. در اینجا به چند دلیل مهم درباره اینکه چرا سوپر جام برگزار نمی شود می پردازیم:

 


1-تیم های دولتی،مدیران دولتی


دو تیم استقلال و پرسپولیس ، هر دو تیم های متعلق به دولت هستند و منافع کاملا مشترکی دارند. معضل بزرگی که حرفه ای بودن و ذات رقابتی بودن را از بین می برد. اینکه این دو تیم نه بر مبنای تاریخ و فلسفه شان که براساس بخشنامه های متفاوت دولتی اداره می شوند. مدیرانشان انتصابی هستند و هواداران هیچ نقشی در سرنوشت تیمشان ندارند. وقتی دو تیم دولتی هستند و منافع مشترک دارند پس وقتی یکی از آن ها نمی خواهد بازی کند ، در نهایت تیم دیگر نمی تواند خواهان دریافت جریمه شود. فرض کنید اگر دو تیم استقلال و پرسپولیس خصوصی بودند و منافع کاملا مجزایی داشتند هرگز اگر یکی از دو تیم نمی خواست در سوپرجام شرکت کند دیگری کوتاه نمی آمد چرا که هرباشگاه به دنبال منافع خودش بود. همین دولتی بودن نوعی رخوت و عدم دلبستگی را ایجاد کرده است چرا که در نهایت همه مسئولیت ها به عهده دولت خواهد بود.  مدیران باشگاه های استقلال و پرسپولیس انتصابی هستند و عملا بیشتر کارمند هستند تا تصمیم ساز. هیات مدیره نیز تقریبا چنین نقشی دارند و نمی توانند در مسایل کلان تاثیرگذار بوده و نقش بازی کنند. این مدیران با یک نامه منصوب و معزول می شوند و هرآنچه که در نهایت مدنظر دولت  باشد با اتکا به بخشنامه ها اجرا می کنند و به همین دلیل است که  نمی توانند در برابر مسایلی چون برگزاری یا عدم برگزاری سوپرجام تصمیم گیرنده باشند. در سال های اخیر که عشق و علاقه به این تیم ها هم در مدیریتشان تاثیرگذار نبوده و بسیار دیده ایم که یک استقلالی مدیرعامل پرسپولیس و یک پرسپولیسی مدیرعامل استقلال شده اند!

 


2-پول، اسپانسر و قرارداد بزرگ


یکی دیگر از بزرگترین دلایلی که باعث شده تا این بازی برگزار نشود عدم وجود یک قرارداد بزرگ و اصولی مالی است. فرض کنید که پشت برگزاری سوپرجام در ایران یک قرارداد  حرفه ای و بزرگ مالی بود. به نظرتان آیا بازهم سوپرجام لغو می شود؟ در یک سیستم درست بلیط های یک چنین بازی بزرگی قطعا از پیش فروخته و به قول معروف سولد اوت می شد، همچنین اسپانسر قراردادهای تبلیغاتی بسته و از طرفی مساله پخش تلویزیونی هم بود. اما هیچکدام از این اتفاق ها رخ نداده و به همین راحتی سوپرجام می تواند لغو شود. بی شک اگر عدم برگزاری سوپرجام باعث می شد که برگزارکنندگان ، اسپانسرها و پخش کنندگان با ضررمالی هنگفت روبرو می شدند آن وقت عدم برگزاری این بازی امکان پذیر نبود. اما از آنجایی که فوتبال ایران دولتی است چنین اتفاقی نمی افتد چون در فوتبال دولتی همیشه در آمد در اولویت های بعدی قرار دارد و آنچه انجام می شود هزینه است. از طرف دیگر اسپانسر این بازی می توانست با توجه به هزینه هایی که انجام داده مانع از عدم برگزاری این مسابقه شود. 

 


چرا بازی برگزار نشد

 

بازی سوپرجام باید برگزار می شد و عدم برگزاری آن یک پوئن منفی بزرگ برای فوتبال ایران به حساب می آید. اگر تیم ها ملزم به حضور در این بازی بودند فارغ از هر نتیجه ای که رقم می خورد در این بازی حضور پیدا می کردند. بی شک هرتیمی دوست دارد با آمادگی کامل در مسابقات شرکت کند و سوپرجامی که حریف مقابل رقیب دیرینه هم هست حساسیت های بیشتری دارد. اما واقعیت این است که فوتبال ایران با وجود برگزاری دربی های زیاد در سال های اخیر و رقم خوردن برد و باخت های پرگل هنوز نسبت به نتیجه دربی حساس است. درحالی که شکست در یک مسابقه حتی اگر دربی تهران باشد فاجعه نیست همانطور که بارسلونا سال گذشته در سوپر جام آماده نبود و مقابل رئال مادرید سه بر یک شکست خورد اما در ال کلاسیکو به پیروزی رسید. سوپرجام می توانست یک ورودی زیبا برای فصلی داغ و جذاب برای فوتبال ایران باشد اما این اتفاق رخ نداد تا باردیگر مشکلات عمیق ساختاری فوتبال ایران عیان شود.

دیدگاه‌ها