کد خبر : 1541363 | 05 مرداد 1397 ساعت 17:40 | 87.4K بازدید | 0 دیدگاه

از تراکتور فقط یک اسم تحویل گرفتیم

زنوزی: توشاک هر روز می‌گوید مرا کجا آوردید!

مالک باشگاه تراکتورسازی از برنامه‌های ویژه‌اش برای قدرت‌گیری این باشگاه در فوتبال ایران رونمایی کرد.

زنوزی: توشاک هر روز می‌گوید مرا کجا آوردید!

به گزارش "ورزش سه"، محمدرضا زنوزی در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: من آدمی هستم که از مصاحبه کردن دوری می‌کنم و دنبال خودنمایی نیستم. مصاحبه‌هایی هم که انجام دادم به خاطر این بود که در مقطع زمانی احساس نیاز کردم. در حال حاضر هنوز هیئت مدیره و مدیر عامل باشگاه مشخص نیستند و من به همین خاطر گاهی اوقات مجبور به انجام مصاحبه می‌شوم. احساس می‌کنم مردم و رسانه‌ها گاهی وقت‌ها سوالاتی برایشان ایجاد می‌شود که مجبورم برای پاسخ دادن به آنها اطلاع‌رسانی کنم.

 

وی افزود: در مورد اتفاقاتی که بعد از واگذاری باشگاه به من رخ داد باید بگویم که بعد از اتمام لیگ برتر تا واگذاری باشگاه وقفه‌ای ایجاد شد و همین موضوع باعث شد که ما زمان زیادی را از دست بدهیم. همچنین برخی از بازیکنان از تیم ما جدا شدند و بازیکنانی را هم که می‌توانستیم در نقل و انتقالات به خدمت بگیریم از دست دادیم. به خاطر همین مجبور شدیم در نقل و انتقالات بازیکنان موجود را به خدمت بگیریم. با این حال احساس می‌کنم بازیکنان خوبی را به خدمت گرفته‌ایم هر کس در پست خودش بهترین است اما در هر صورت دستمان برای جذب بازیکن خالی بود و نتوانستیم آنطور که باید و شاید تیم را ببندیم.

 

مالک باشگاه تراکتورسازی خاطرنشان کرد: جان توشاک یکی از موفق‌ترین مربیان دنیاست که سابقه نشستن روی نیمکت تیم رئال مادرید را هم دارد. همچنین ما به خاطر از دست دادن برخی از بازیکنان مجبور شدیم روی بازیکنان خارجی متمرکز شویم. تاکنون دو بازیکن خارجی باکیفیت به خدمت گرفتیم اما نخواستیم از رده چهارم فوتبال برزیل بازیکن بیاوریم چون این بازیکنان مانند هندوانه سربسته هستند و گذشته نشان می‌دهد که 80 درصد از این بازیکنان جواب نداده‌اند. با این حال ما با یک بازیکن آسیایی به توافق نهایی رسیدیم و در حال حاضر در مورد جزئیات بحث می‌کنیم. همچنین مذاکرات با بازیکن اروپایی هم ادامه دارد.

 

زنوزی ادامه داد: متاسفانه ما فقط یک پوسته تبدیل گرفتیم چون باشگاه تراکتورسازی هیچ زیرساختی نداشت. تیم ما الان با 14،15 بازیکن به مسجدسلیمان رفته تا در هفته اول لیگ برتر به میدان برود. مردم از تیم تراکتورسازی انتظار دارند و سعی می‌کنیم این مشکلات را حل کنیم. تلاش خواهیم کرد با بازیکنانی که گرفتیم خودمان را به نیم‌فصل برسانیم و در نیم‌فصل هم تراکتورسازی را تقویت کنیم. شخصا با چند بازیکن لژیونر که در خارج از ایران بازی می‌کنند مذاکره کردم تا اگر توانستیم آنها را به تراکتورسازی بیاوریم. بازیکنان ایرانی که در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند بیشتر شانس حضور در تیم ملی را دارند. به همین دلیل زیاد هم به قیمت توجه نمی‌کنند حتی شنیده‌ام برخی‌ها با 80 هزار دلار رفته‌اند و در تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند تا بتوانند در تیم ملی بازی کنند.

 

وی افزود: می‌خواهیم یکسری کارهای اقتصادی را در باشگاه تراکتورسازی انجام داده و هدف ما اقتصادی کردن این باشگاه است. برخی‌ها می‌پرسند که چرا مدیر فوتبالی انتخاب نمی‌کنید البته شاید یک مدیر فوتبالی برای مدیریت باشگاه انتخاب کنیم اما این چیزی نیست که ما سیاستگذاری کرده‌ باشیم. باشگاه یک محل اقتصادی است که فوتبال فقط یک شاخه از آن است. مدیران عامل باشگاه‌های مطرح جهان هم معمولا چهر‌ه‌های موفق اقتصادی هستند.

 

مالک باشگاه تراکتورسازی با اشاره به ساختار این باشگاه ادامه داد: ساختاری برای باشگاه تعریف کرده‌ایم که در آن مدیرعامل به عنوان معاونت ورزشی تعریف می‌شود. به همین دلیل باشگاه به یک بنگاه اقتصادی تبدیل می‌شود تا بتواند هزینه‌های تیم را پشتیبانی کند. اینجا یک مجموعه بزرگ و جزو پرطرفدارترین تیم‌های آسیا است. 99 درصد دوستانم مخالف ورودم به تراکتورسازی بودند اما به خاطر کمک به این باشگاه و به عشق مردم این کار را انجام دادم. در این موضوع مقداری هم احساسات دخیل است و حرف‌های هواداران بیشتر باعث شد که وارد این کار شوم. هنوز بازی‌های لیگ هفدهم تمام نشده بود که مردم می‌خواستند باشگاه به بخش خصوصی واگذار شود.

 

زنوزی در مورد روند واگذاری باشگاه تراکتورسازی یادآور شد: یکسری کارهای جزیی مانده که انتقال سهام صددرصد شود اما این موضوع در ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و مشکلی بابت انتقال سهام وجود ندارد. با وضعیت کنونی آینده خوبی را برای تراکتورسازی می‌بینم. با شرایط اقتصادی موجود کار کمی سخت است اما ما می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. ما به هر جا که رسیدیم از خاک آذربایجان بوده و باید دین‌مان را به این خاک ادا کنیم. در گسترش فولاد هزینه می‌کردم که سهمیه ورزش آذربایجان از بین نرود. باید در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که خوشحالی مردم را در پی داشته باشد. من به تیم ملی هواپیمای اختصاصی دادم تا مردم خوشحال شوند.

مالک باشگاه تراکتورسازی درباره آخرین وضعیت همکاری این باشگاه با اسپانسرهای پیشین خود گفت:80 درصد باشگاه‌های ما دولتی و شبه‌دولتی هستند در این شرایط معلوم است که یک اسپانسر با 3 باشگاه قرارداد می‌بندد و هواداران هم پول‌های کلانی را به جیب یک عده می‌ریزند. می‌خواهیم تراکتورسازی را به جایگاه واقعی خودش برگردانیم. من به تک تک ریال‌هایی که از جیبم خارج می‌شود حساس هستم و تک تک قراردادها هم در تیم با من بررسی می‌شود. مدیران تیم‌های بزرگ به صورت ویژه منصوب می‌شوند و به آن صفرها در قرارداد یک بازیکن به عنوان نقطه نگاه می‌کنند. من مخالف بحث ایجنت نیستم اما هر کس باید به حق خودش قانع باشد. ما برنامه‌هایی داریم که باشگاه تراکتورسازی را به هلدینگ اقتصادی - ورزشی تبدیل کنیم. حتی در این زمینه احتمال ورودمان به حوزه والیبال و بسکتبال هم وجود دارد.

 

زنوزی تصریح کرد: در هر حوزه‌ای اگر تک بعدی جلو برویم محکوم به فنا هستیم. باشگاه‌های ما فرهنگی - ورزشی هستند اما باید فرهنگی، ورزشی و اقتصادی باشند چون دو کلمه اول فقط هزینه است. مگر مدیران رئال مادرید و بارسلونا ورزشی هستند یا این دو باشگاه فقط یک باشگاه ورزشی به حساب می‌آیند؟ متاسفانه تراکتورسازی زیان انباشته دارد اما با این حال برنامه‌هایی داریم که در دو سال آینده سهام باشگاه را وارد بورس کنیم.

 

وی در ادامه عنوان کرد: من در بدو ورود از داخل باشگاه تراکتورسازی خبر نداشتم. من می‌گفتم تراکتورسازی یک تیم است که داخل باشگاه خیلی مسائل حل شده اما وقتی آمدم دیدم که فقط یک پوسته تحویل گرفته‌ام. با این حال همچنان سر حرفم هستم با اینکه تراکتورسازی یک پوسته است که در داخلش چیزی ندارد. می‌خواهیم ساختار باشگاه را درست کنیم اما امروز چند بازیکن ما را تیم فوتبال امید با خود برداشته و به عراق برده است. ما از همه طرف تحت فشار هستیم. آقای توشاک هر روز به من می‌گوید من را کجا آورده‌اید؟! اینجا چه چیزی دارد؟ با تمام این مشکلات من روی حرف خودم هستم و انشاءالله در نیم‌فصل باز هم تراکتورسازی را تقویت خواهم کرد.

 

1321546

 

 

مالک باشگاه تراکتورسازی در مورد انتخاب اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل این باشگاه اظهار داشت: به خاطر دوری از حواشی، ساماندهی هیئت مدیره، مدیر عامل و برخی لایه‌های مدیریتی و غیرمدیریتی را به بعد از نقل و انتقالات منتقل کرده‌ایم تا حاشیه‌ای متوجه تیم نشود. در حال حاضر برخی سایت‌ها و کانال‌ها با نام تراکتورسازی فعالیت می‌کنند که در آینده فعالیت آنها فقط با داشتن مجوز از ما میسر خواهد بود و هر کسی می‌تواند در این فضا فعالیت کند اما استفاده از یک نام خاص درست نیست.

 

زنوزی در مورد پخش زنده دیدارهای تراکتورسازی از شبکه سه سیما خاطر نشان کرد: در این رابطه مذاکرات آغاز شده است. ما نمی‌توانیم تراکتورسازی را از تیم‌های استقلال و پرسپولیس جدا کنیم. اگر ما هوادار بیشتری از آنها نداشته باشیم هوادار کمتری هم نداریم و این امتیاز باید به تراکتورسازی هم داده شود.

 

وی در مورد احداث ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی گفت: چند گزینه برای خرید زمین جهت احداث ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی داریم. یک زمین در خاوران به ما پیشنهاد شده است اما ما شرایط را بررسی می‌کنیم تا حضور هواداران در این ورزشگاه سهل‌تر و آسا‌نتر از ورزشگاه یادگار امام باشد.

 

مالک باشگاه تراکتورسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از علامت خروس سیاه که یک نماد زیست محیطی برای این تیم محسوب می‌شود گفت: تاکنون چنین پیشنهادی دریافت نکرده‌ام اما در آینده می‌توان این موضوع را بررسی کرد.

 

زنوزی در مورد بدهی‌های تراکتورسازی گفت: طبق قراردادمان موضوع بدهی‌ها محرمانه است به همین دلیل بیان این موضوع درست نیست اما برخی‌ها مراجعه کرده و بدهی‌شان را نیز دریافت می‌کنند. امسال بودجه‌ای برای تراکتورسازی تعریف نکرده‌ایم. وقتی 4 بازیکن خارجی جذب می‌کنیم قطعا هزینه زیادی به تیم تحمیل می‌شود. شما کیفیت بازیکنان خارجی که قبلا به ایران آمده و کیفیت بازیکنان ما را مقایسه کنید و ببینید که چقدر هزینه بیشتری دارد. ما در هزینه و بودجه این فصل مشکلی نداریم.

 

وی در مورد هدفگذاری این تیم در لیگ هجدهم گفت: هدفگذاری ما در یکی دو ماه آینده و پس از مشخص شدن اعضای هیئت مدیره اعلام می‌شود. اینکه بگوییم فقط به جوانان میدان می‌دهیم درست نیست. از طرفی اگر حکم مهدی ترابی صادر شود وی آخرین بازیکنی است که به عنوان بازیکن سرباز به جمع ما اضافه خواهد شد. ما امروز محدودیتی از نظر بودجه نداریم و فقط به دنبال نتیجه هستیم اما در سال‌های آینده به دنبال نتیجه‌گرایی و اصلاح زیرساخت‌ها در حوزه فوتبال خواهیم بود.

مالک باشگاه تراکتورسازی که همزمان مالک گسترش فولاد نیز است، در مورد اینکه گسترش فولاد با چه نامی در لیگ برتر حضور پیدا می‌کند و مخالفت هیئت فوتبال با تغییر نام این تیم خاطر نشان کرد: گسترش فولاد با نام ماشین‌سازی شهریار تبریز در لیگ هجدهم به میدان می‌رود و هیئت فوتبال یا شورای شهر هم نمی‌توانند در این مورد دخالتی کنند. هیئت فوتبال بهتر است به فوتبال محلات و وظیفه ذاتی خود بپردازد. هیئت فوتبال می‌تواند عملکرد خود را در این حوزه ارائه کند.

زنوزی در مورد اینکه چرا عماد مهاجری (فرزند محمدرضا مهاجری) در کادر فنی تیم تراکتورسازی حضور دارد گفت: حضور مهاجری در تراکتورسازی مشکلی ندارد. او در فصل گذشته نیز در پدیده بوده و کارنامه ورزشی دارد.

 

وی بار دیگر به فسخ قرارداد باشگاه تراکتورسازی با اسپانسر قبلی خود اشاره کرد و یادآور شد: با اسپانسر قبلی باشگاه که یک اپراتور تلفن همراه بود قرارداد 3 ساله داشتیم که این قرارداد در زمان مدیر عامل قبلی منعقد شده بود. این قرارداد به شکلی بود که هوادار و باشگاه بازنده شدند و آن اسپانسر برنده. من برای باشگاه تراکتورسازی یکسری برنامه‌ها دارم که هوادار، باشگاه و اسپانسر همه می‌توانند به صورت سه‌جانبه سود ببرند.

مالک باشگاه تراکتورسازی به انتقاد شدید از ششگلانی رئیس هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی پرداخت و گفت: هیئت فوتبال باید شرح وظایفش را بداند که نمی‌داند. هیئت فوتبال باید بداند در کدام حوزه دخالت کند و در کدام حوزه دخالت نکند. هیئت فوتبالی که متوجه نیست بخش مالکیت یک تیم به او ربطی ندارد لطفا در مورد ما اظهارنظر نکند. من برای آن آقایی که آنجا نشسته متاسفم. رئیس هیئت فوتبال متوجه نیست که از لحاظ حقوقی من می‌توانم در کمیته اخلاق از او شکایت کنم. آن آقا اگر در این 23 سال در هیئت فوتبال فقط چای می‌نوشید و تماشا می‌کرد این مسائل را یاد می‌گرفت! اما خیلی از مسائل را نمی‌داند. او در 23 سال آیین‌نامه و قوانین ابتدایی را یاد نگرفته است. این آقا نمی‌داند انداختن عکس قرارداد بازیکن و قراردادن آن در اختیار رسانه‌ها جرم است؟ باشگاه و بازیکنان همگی می‌توانند الان از او شکایت کنند. این آقا نمی‌داند در کدام حوزه می‌تواند ورود کند. من قبول دارم که او در این 23 سال چیزی را یاد نگرفته اما حداقل می‌تواند از روی آیین‌نامه آنها را بررسی کند. هیئت فوتبال منبع تشخیص نیست، منبع اجراست. هیئت فوتبال قانونگذار نیست، مجری قانون است.

 

زنوزی درباره وضعیت تیم‌های پایه تراکتورسازی گفت: برنامه‌هایی داریم که بازیکنان پایه در سال‌های آینده به تیم‌ بزرگسالان کمک کنند. در این راستا در استان‌های همجوار آذربایجان شرقی آکادمی فوتبال تراکتورسازی را تاسیس خواهیم کرد.

وی در مورد پست بازی دو بازیکن خارجی که قرار است به تراکتورسازی بیایند گفت: بازیکن آسیایی ما پلی میکر خواهد بود که توافق با او انجام شده است. بازیکن اروپایی هم در پست مهاجم جذب می‌شود. تیم ما هنوز کامل نشده است. از یک طرف بازیکن امید ما را می‌برند و از یک طرف تهدید می‌کنند که اگر بازیکن ندهید محروم می‌شوید. الان با این وضعیت تیم تراکتورسازی تعطیل شده و ما باید این واقعیت را قبول کنیم.

 

1321417

 

 

مالک باشگاه تراکتورسازی در واکنش به سوال خبرنگاری که در مورد ادعای ناصر شفق در مورد مالکیت این باشگاه از او پرسید تاکید کرد: من نمی‌خواهم در این مورد چیزی بگویم و فقط یک جمله می‌گویم و آن هم این است که به آن مدارک چیزی نمی‌دهند. باشگاه را هوادار اقتصادی می‌کند، هواداران و مردم سرمایه یک باشگاه هستند چون باشگاه سرمایه مادی ندارد.

 

وی در مورد پرداخت بدهی‌های باشگاه تراکتورسازی گفت: پرداخت بدهی‌هایی که در صورت مالی آمده به عهده ما است. آقای گودرزی و الیاسی در حال پیگیری شکایت‌ها هستند و شکایت خالد شفیعی نیز در دست بررسی است.

 

مالک باشگاه تراکتورسازی در مورد تغییر نام باشگاه گسترش فولاد گفت: این باشگاه تغییر نام داد چرا که هواداران ماشین‌سازی از ما درخواست کردند تا نام این تیم تغییر کند. چند تیم زیرمجموعه وزارت نفت است چند تیم دیگر نیز زیر نظر وزارت صنایع و ورزش در لیگ برتر حضور دارند اما مدیریت تراکتورسازی و گسترش فولاد متفاوت است.

دیدگاه‌ها