کد خبر : 1542359 | 09 مرداد 1397 ساعت 20:23 | 28.3K بازدید | 0 دیدگاه

یادداشت: امری و اولین قدم برای پایان واقعی عصر ونگر

وقتی نیمکت یک تیم بیش از دو دهه توسط یک نفر اشغال می‌شود، سخت است که سبک بازی کاملا متفاوتی نسبت به قبل را در آن تیم ایجاد کنی.

یادداشت: امری و اولین قدم برای پایان واقعی عصر ونگر

به گزارش "ورزش سه"، آرسن ونگر هویت مشخصی در آرسنال ایجاد کرده بود، خوب یا بد. سبک او جذاب‌تر و تماشایی‌تر از فوتبال مستقیم بریتانیایی بود و در یک دوره عصری طلایی را پشت سر گذاشت. بخصوص فصل 2004-2003 که تیم «شکست ناپذیران» بدون باخت به‌عنوان قهرمانی رسید.


اما این مربی فرانسوی در سال‌های اخیر همواره ناکام بود. شکنندگی دفاعی، نداشتن ثبات و ناتوانی در کنترل بازی، تغییر را ضروری کرد و اونای امری بعد از 22 سال حکمرانی ونگر جای او را گرفت، این مربی باسکی هوای تازه‌ای را در باشگاه لندنی به وجود آورده است.

 

1323059


توپچی‌ها با اتلتیکومادرید یک بر یک مساوی کردند. در دیداری که نکات مثبت زیادی برایشان داشت و در آخرین بازی، تیم امری برابر تیم سابقش، پاری‌سن‌ژرمن، به برتری 5 بر یک رسید. الکساندر لاکازت دو گل زد و گل‌هایی از مسوت اوزیل، راب هولدینگ و ادی انکاتیه نشان داد تفاوت‌های معناداری میان تیم جدید آرسنال با مربیگری امری با تیم ونگر وجود دارد.


فلسفه مربی فرانسوی در سال‌های اخیر ثمربخش نبود، تیم او عمق نداشت و تنها لحظاتی از زیبایی را به نمایش می‌گذاشت، هنگامی که در یک سوم دفاعی حریف صاحب توپ می‌شد اما در جریان چند بازی ابتدایی امری، تیمی را مشاهده کرده‌ایم که با حفظ مالکیت توپ سعی در کنترل مسابقه دارد و همزمان به دنبال ایجاد اثر مثبت و نفوذ در دفاع حریف است.


نمونه‌اش گل اول به پاری‌سن‌ژرمن که در ضدحمله سرعت پیر امریک اوبامیانگ با رسیدن به موقع مسعود اوزیل کامل شد.


ونگر هرگز یک دفاع ثابت و قابل اعتماد برای اینکه تیمش را بر محور آن بسازد، پیدا نکرد. او فصل قبل تلاش کرد با سه مدافع بازی کند و در نهایت توفیقی به دست نیاورد. چینش‌های مختلف را بارها امتحان کرد اما نه تیم خوب بازی می‌کرد نه خوب نتیجه می‌گرفت.


مربی اسپانیایی اما به سیستم 1-3-2-4 رو آورده که ممکن است در طول یک فصل در قسمت میانی آن تغییراتی به وجود آید. او قصد آزمون و خطا ندارد و خط دفاع چهارنفره در ذهن او شکل گرفته است.


تاکتیسین فرانسوی طرفدار بازی با یک مهاجم بود اما امری ابایی ندارد از اینکه دو مهاجم را به کار گیرد. ونگر با وجود آنکه اوبامیانگ را 75.6 میلیون یورو و لاکازت را 53 میلیون یورو خرید، به ندرت از آنها کنار یکدیگر استفاده کرد برای همین وقتی هم بودند هیچ نوع هماهنگی بینشان مشاهده نمی‌شد.

 

1317479


اما امری از هر دو استفاده کرده و حتی آنها را به‌عنوان یک زوج معرفی کرده که ویژگی‌های یکدیگر را تکمیل می‌کنند. اوبا به چپ چسبیده است و می‌تواند از سرعتش بهره بگیرد در حالی که لاکازت با تحرکش می‌تواند برای بازیکن تیم ملی گابن فضا ایجاد کند. هر کدام در پیش‌فصل، سه گل زده‌اند.


امری همچنین از آن دست مربیانی است که به استحکام دفاعی تیمش می‌بالد برای همین نخستین کاری که در بدو ورود به لندن بود، خریدن یک دروازه‌بان بود، برند لنو با 25 میلیون یورو از لورکوزن. بعد یک مدافع میانی آمد، سوکراتیس پاپاستاتوپولوس با 16 میلیون یورو و استفان لیشت اشتاینر، مدافع راست به‌عنوان بازیکن آزاد. امید می‌رود خط دفاعی تیمی که در 38 بازی فصل قبل لیگ برتر 51 گل خورده مستحکم شود.


همچنین تیم ونگر هیچ گاه به خاطر قدرت تاکتیکی‌اش مورد تحسین قرار نگرفت اما امری استراتژیست و تاکتیسین روشگراتری است و تخته سیاه را بخش مهمی از کارش در آرسنال قرار می‌دهد.


این یک آرسنال جدید است که همین حالا می‌توانید اثر امری را در آن مشاهده کنید.


منبع: مارکا

دیدگاه‌ها