کد خبر : 1542888 | 12 مرداد 1397 ساعت 11:25 | 23.8K بازدید | 0 دیدگاه

پرسپولیس، مالکیت و چالش های پیش رو؛

راهکار برانکو ایوانکوویچ برای بازی با فولاد چیست؟

سرخپوشان پایتخت در سه فصل اخیر فوتبال مبتنی بر پاس های کوتاه و حفظ توپ را به نمایش گذاشته اند اما آیا در شرایط فعلی نیز ابزار این کار را دارند؟!

راهکار برانکو ایوانکوویچ برای بازی با فولاد چیست؟

به گزارش "ورزش سه"، انتخاب سبک بازی کاملا سلیقه ای است اما بخش اعظمی از مربیان تیم های بزرگ، ترجیح می دهند با سبک مالکیت بیشتر توپ نسبت به حریف وارد زمین شوند و به این شکل فوتبالشان را به حریف «دیکته» کنند. البته در مقابل این نگرش سرمربیانی نظیر خوزه مورینیو یا پیش تر آریگو ساکی بوده و هستند که مالکیت توپ بدون موقعیت را بی اثر می دانند.

 

در فوتبال ایران کمتر پیش می آید هر تیم چند سال یا چند دهه با یک سبک بازی به خصوص وارد زمین شده و پس از چند سال با فلسفه خاصی بین فوتبال دوستان و کارشناسان شناخته شود. با این وجود، هواداران از تیم هایی نظیر پرسپولیس و استقلال انتظار شیوه بازی هجومی دارند و از 3 سال پیش برانکو ایوانکوویچ برای هدایت سرخپوشان پایتخت و برآورده کردن انتظارات طرفداران، سبک بازی مبتنی بر مالکیت توپ را انتخاب کرد.

 

پرسپولیس سه فصل با محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده، مهدی طارمی، وحید امیری (دو فصل) و... چنین فوتبالی را به بهترین نحو ارائه کرد و کار به شکلی پیش رفت که حداقل در ایران کمتر تیمی یارای رقابت با پرسپولیس را داشت.

 

اما این فصل اوضاع متفاوت است. پرسپولیس با جدایی 5 بازیکن اصلی اش دست و پنجه نرم می کند و همچنین روی نیمکت مهره قابل اتکایی ندارد. همچنین طبیعی و بدیهی است که برای حفظ توپ و به گردش در آوردن آن در زمین خودی و حریف، بازیکنان به انرژی بیشتری احتیاج دارند. نکته قابل توجه دیگر این است که پرسپولیسی ها هنگام مالکیت توپ حریف، پرس شدیدی برای توپ گیری انجام می دهند و همین موضوع نیز به انرژی بالاتر و بازیکنان آماده بیشتر احتیاج دارد.

 

شاید همین دو نکته دست برانکو برای اجرای فلسفه همیشگی اش را ببندد. البته او نشان داده که از عقایدش عقب نشینی نمی کند و در نیم فصل نخست نیز احتمالا به شکلی محدود، سبک مورد علاقه اش را اجرا می کند.

 

آن چه در بازی با پدیده دیده شد، دقیقا همین مسئله بود. پرسپولیسی ها به «موقعیت توپ» بیش از «مالکیت توپ» اهمیت می دادند. در واقع شاید شاگردان برانکو ایوانکوویچ مالکیت توپ کمتر در موقعیت بهتر (یک سوم دفاعی حریف) را به مالکیت توپ بیشتر در یک سوم دفاعی خودی و میانه میدان ترجیح دهند.

 

البته ستاره هایی چون امید عالیشاه در مسئله پرسینگ ضعیف عمل کرد که در چنین شرایطی برای برانکو قابل قبول نیست. علی علیپور، سیامک نعمتی و گادوین منشا نیز باید نرخ بهره وری بالاتری نسبت به قبل داشته باشند تا پرسپولیس بتواند از دوران بحرانیِ محرومیت به سلامت عبور کند.

 

حال برانکو امروز به زعم خود یکی از دربی ها و یکی از فینال های 15 گانه را برگزار خواهد کرد. او چالش های فراوانی را در بازی با فولاد خواهد داشت:


1. آمادگی بازیکنان برای فرآیندهای مختلف هجومی و دفاعی
2. اجرای پرسینگ و توپ گیری همانند سه فصل قبل
3. انتقال سریع و دقیق توپ
4. استفاده از حداقل موقعیت ها
5. به دست آوردن توپ سوم برای ایجاد جبهه های بعدی حملات

دیدگاه‌ها