کد خبر : 1543208 | 13 مرداد 1397 ساعت 12:34 | 37.7K بازدید | 0 دیدگاه

مطلب تازه حمیدرضا صدر 

دورتموند فصل نو: آسمانی کمی بالاتر

او آمده، لوسین فاوره سویسی. چهارمین مربی دورتموند طی سه سال پس از رفتن یورگن کلوپ افسانه ای.

دورتموند فصل نو: آسمانی کمی بالاتر

به گزارش "ورزش سه"، حمیدرضا صدر به کالبدشکافی بوروسیا دورتموند با یک مربی جدید در آستانه فصل نو پرداخته...


 

یک مربی دیگر

 

دوام آوردن روی نیمکتی که انتظارات طرفدارانش پایین کشیدن بایرن از آن بالا و راهیابی به فینال لیگ قهرمانان شده بیش از حد سخت شده. توماس توخل که همه او را آغازگر فصل جدیدی در باشگاه می خواندند دو فصل دوام آورد و رفت. پیتر بواش هلندی و پیتر استاگر هر دو فقط بیست و چهار دیدار روی آن نیمکت داغ نشستند. دورتموند فصل پیش در هفت بازی آغازین لیگ به شش پیروزی و یک تساوی دست یافت و سپس ناگهان سقوط کرد و طی هشت بازی به پنج شکست و سه تساوی تن داد. رتبه چهارم لیگ با 55 امتیاز، 29 امتیاز کمتر از بایرن، آرزوهای بزرگ زردپوش ها را بر باد داد. دریافت سیزده گل در دیدارهای گروهی لیگ قهرمانان کنار تاتنهام و رئال و ناکامی در کسب حتی یک برد باورکردنی نبود. دورتموند طی دو دیدار حتی نماینده قبرس را هم شکست نداد و ناکام بزرگ نبردهای گروهی اروپایی شد.

 

فاوره شصت ساله از نیس آمده و رهبری دورتموند را از آن پیشنهاداتی خوانده که رد کردنش محال بوده. او که روزگاری روی نیمکت هرتابرلین و گلادباخ هم نشسته را با روزآمد کردن تیم هایش می شناسند. با توازن تیم هایش در دفاع و حمله، با این وصف فاوره طرفداران دورتموند را به شکیبایی دعوت کرده، به واقعگرایی. به این که یادشان نرود فاصله تیم های سوم تا نهم بوندسلیگا طی فصل پیش فقط هشت امتیاز بوده.

 

1304024

 

 

قدیمی ها و تازه واردها

 

رومن وایدنفلر بازنشسته شده و کاسترو، پاپاستاتوپولوس، یارماننکو و اریک دورم رفته اند، ولی استخوانبندی دورتموند کماکان غبطه انگیر است: نوری شاهین، ماریو گوتزه، مارکوس ریوس، جرمی تولیان، مانوئل آکانی، سرجیو گومز، سباستین روده، آندره شورله، شینجی کاگاوا، لوکاژ پیژک، مارسل اشملزر، جولین ویگل...

 

ماروین هیتز دروازه بان سی ساله آگسبرگ زردپوش شده تا با رومن بوکری برای قرار گرفتن درون دروازه رقابت کند. ملی پوش 93/1 متری سویسی یکی از مردان کلیدی - آگسبرگ  معمولا نامزد سقوط - برای جای دادن آگسبرگ در میانه جدول بود. او کنار ینس لمان و فرانک روست یکی از سه دروازه بانی است که در بوندسلیگا گل زده: برابر لورکوزن یا شوتی سر ضرب.

 

اشرف حکیمی از برنابئو آمده. مدافع راست نوزده ساله ای که زیدان او را در نوزده دیدار جایگزین دنی کارواخال کرد و رئال طی آن نبردها در چهار دیدار گلی نخورد و حکیمی زمینه ساز به ثمر رسیدن دو گل هم شد. حکیمی راست پا در سه دیدار جام جهانی - شامل دیدار با ایران - در جناح چپ به میدان رفت تا نشان دهد می تواند در هر دو گوش بازی کند. لوکاژ پیژک در دفاع چپ دورتموند کلاس جهانی اش دارد، ولی سی و سه ساله شده و حکیمی جوان آماده قرار گرفتن در پست او شده.

 

1319030

 

عبدو دیالو مدافع میانی بیست و دو ساله - کاپیتان تیم ملی زیر بیست و یک ساله های فرانسه - از ماینتس آمده. از تیمی که به زحمت از سقوط گریفت، ولی متوسط سیزده بار پیروزی در رویارویی های دو نفره در هر دیدار و دقت هشتاد درصدی پاس های دیالو، او را در صف مدافعان برجسته تیم های پایین جدولی قرار داد.

 

توماس دلانی مرد میانی بیست و شش ساله از برمن آمده. همان هافبک خستگی ناپذیر دونده دانمارکی بین دو محوطه جریمه. او در بیست و دو سالگی کاپیتان کوپنهیگن بوده و پارسال در سی و دیدار بوندسلیگا بازی کرد و قدرت رهبری اش را به نمایش گذاشت. رکورد 432 نبرد تن به تن دلانی با حریفان پس از رکورد 501 کایوبی در آگسبرگ بالاترین و بهترین رکورد بود. این مرد میانی چپ پا را بازیکنی خوانده اند که از شکست، نفرت دارد. پیش از این نوری شاهین یگانه مرد میانی چپ پای دورتموند بشمار می رفت.

 

ناریوس وولف، موطلایی بیست و سه ساله فرانکفورت راهی دورتموند شده تا هم در گوش راست بازی کند و هم پشت سر مهاجم نوک، تا کنار مارکو ریوس و کریستین پولیسیچ قدرت تهاجمی دورتموند را در یک سوم آخر زمین حریفان بالا ببرد. او در فصل پیش از شش گل زد و ده پاس گل ارسال کرد که یکی از آنها گلی بود که آدلر در فینال جام حذفی به بایرن مونیخ زد تا فرانکفورتی ها جام را بالا ببرند.

 

کاپیتان ریوس

 

پسر دوست داشتنی دورتموند سرانجام طی دیدار دوستانه برابر رنه رسما به عنوان کاپیتان جدید باشگاه زادبومش معرفی شد و جای مارسل اشملزر، کاپیتان دوران پیتر بواش و پیتر استاگر را گرفت. ریوس بیست و نه ساله با بیش از دویست بازی و نود و شش گل در آن جامه زرد پا در جای مت هاملز، سباستین کل، کریستین وورنز و کریستف متزلدر گذاشته. فاوره او را "یک الگوی تمام عیار" خوانده و جمله اش را بازتابنده دورتموند فصل نو خوانده: برای مبارزه از ته دل آمده ایم و به آسمانی بالاتر از رتبه چهارم نگاه می کنیم.

دیدگاه‌ها