کد خبر : 1543654 | 15 مرداد 1397 ساعت 11:30 | 26.8K بازدید | 0 دیدگاه

یادداشت جدید حمیدرضا صدر

آیا سیتی - گواردیولا شکست ناپذیر هستند؟

حمیدرضا صدر به کالبدشکافی پرواز منچسترسیتی در لیگ برتر پرداخته...

آیا سیتی - گواردیولا شکست ناپذیر هستند؟

آنها فصل نو را هم با اقتدار آغاز کردند، با پیروزی 0-2 برابر چلسی در چریتی شیلد. آنها طی فصل پیش بیش از هر تیم در تاریخ لیگ برتر امتیاز جمع کردند (100)، بیش از هر تیمی گل زدند (106)، بیش از هر تیمی پیروز شدند (32). آنها طی نبردهای شان فقط 153 دقیقه از حریفان عقب افتادند، 5/4 درصد در سراسر فصل! نوزده تیم در فصل پیش جان کندند سیتی را شکست دهند و موفق نشدند و فقط شش تیم برابر مردان پپ تاب آوردند. آیا براستی نمی توان سیتی - گواردیولا را به زانو درآورد؟

 

قاعده آبی آسمانی

 

بازی مبتنی بر تصاحب توپ و حفظ آن، پرسینگ در زمین حریفان و آهنگ بالای بازی سیتی با تکیه بر بازیکنان تکنیکی غبطه انگیز بود. فقط لیورپول بود که در ژانویه آنها را پس از 284 روز که طعم شکست را نچشیده بودند به زانو درآورد. 1-4 جلو افتاد و سرانجام در نبردی پایاپای به پیروزی 3-4 دست یافت. لیورپولی ها آن روز با تکیه بر انرژی فزاینده، با به چنگ آوردن توپ در نبردهای میانه میدان و سرانجام قدرت تمام کنندگی بزرگانش پیروز شد. محمد صلاح روز فراموش نشدنی را سپری کرد و فیرمینیو، جان استونز را به سرگیجه انداخت.

 

لیورپول در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان هم سیتی را شکست داد و منچستر یونایتد هم طی شانزده دقیقه نیمه دوم نبرد دو همشهری در لیگ دومین و آخرین شکست سیتی در لیگ را رقم زد. لیورپول و یونایتد طی آن دیدارها گوشزد می کردند "اگر ضربه اول را جانانه به دفاع سیتی زدی، ضربه های بعدی را بلافاصله فرود آور". لیورپول طی پیروزی 3-4 در لیگ سه گل را در 9 دقیقه به ثمر رساند و در لیگ قهرمانان طی برد 0-3 سه گل طی 19 دقیقه زد. یونایتد طی پیروزی 2-3 سه بار دروازه سیتی را در 16 دقیقه فتح کرد.

 

در چنین قاب آسیب شناسانه ای بوده که گواردیولا در نیمه راه فصل پیش که وینست کمپانی با مصدومیت مبارزه می کرد و گاهی آماده بازی بود و گاهی روی نیمکت می نشست لاپورته مدافع بیست و چهار ساله بیلبائو را که بیش از پنجاه بار برای جوانان فرانسه به میدان رفته را با پرداخت نزدیک به شصت میلیون یورو به خدمت گرفت. مدافعی که هم می تواند در قلب دفاع بازی کند و هم در دفاع چپ جای بگیرد.

 

اتوبوس های صف کشیده

 

متوسط حفظ توپ سیتی در لیگ 72 درصد بود. با این وصف تیم های کوچکی برابر حمله های سیتی اتوبوس های شان را پارک کرده و با مقاومت جانانه شان سیتی را به تساوی وادار ساختند: اورتون، برنلی، کریستال پالاس و هادرزفیلد. درخشش مردان پالاس و برنلی برابر سیتی با روی آوردن به بازیکنانی بهم پیوسته که چیزی نظم شان را برهم نزد غیرمنتظره بود. بازیکنان پالاس 104 بار توپ را راهی یک سوم نهایی زمین سیتی کردند و بازیکنان برنلی 109 بار. 14 بار لمس توپ توسط بازیکنان پالاس در محوطه جریمه سیتی و 17 بار توسط بازیکنان برنلی رکوردهایی بودند نه چندان متعارف. در حالی که تاتنهام بزرگ جان کند سیتی را در لیگ شکست دهد و طی دو دیدار 2-7 مغلوب سیتی شد.

 

مردان کلیدی به بندآمده

 

وقتی لیورپول در ژانویه سیتی را به بند کشید، دی بروین که متوسط 96 بار لمس توپ در هر بازی را داشت پایش فقط 75 بار به توپ خورد. متوسط تعداد پاس های ارسال شده توسط او در هر دیدار لیگ 73 بار بود که برابر لیورپول به 48 کاهش یافت. چنان که دقت پاس هایش در آنفیلد از 80 درصد شد 70 درصد. لیورپولی ها در چنین قابی سانه و استرلینگ را هم به بند کشیده بودند.

 

چالش نبردهای هوایی

 

سیتی طی فتح لیگ فقط 27 گل دریافت کرد. نیشدار بود که 10 گل جای گرفته درون سنگر سیتی طی توپ های ارسال شده درون محوطه جریمه و ناکامی مدافعان در دفاع توپ و نبردهای هوایی به ثمر رسیده اند. برایتون، هادرزفیلد، یونایتد، استوک و وستهام با سانترهایی از دو سوی عرض محوطه جریمه دروازه سیتی را باز کردند و برنلی، وست بروم و یونایتد هر کدام دو بار با سانترهای طولی به درون همان محوطه گل زدند. زمانی که پرسینگ بالای سیتی زمینه ضد حمله های برق آسا را مهیا کرده بود. چنان که نیوکاسل هم طی شکست 1-3 در زمین سیتی با ضربه جیکوب مورفی دروازه ادرسون را باز کرد و ویگان آمده از لیگ یک در جام حذفی با تک گل ویل گریک در مصاف با کایل واکر دروازه کلودیو براوو را باز کرد و سیتی از جام حذفی بیرون افتاد. همان بازی که مردان سیتی شکست را باور نمی کردند و  پپ با پل کوک مربی ویگان درگیر شد و آگرو با یکی از طرفداران حریف زد و خورد کرد.

 

تکرار قهرمانی

 

تکرار قهرمانی در لیگ برتر انگلیس دشوارتر از سایر لیگ های بزرگ اروپایی شده. بایرن مونیخ در این دوره شش بار بودنسلیگا را فتح کرده، یوونتوس هفت بار سری آ را، پاری سن ژرمن چهار بار لیگ یک فرانسه را و بارسلونا دو بار پیاپی طی دو دوره لالیگا را. پس از دو قهرمانی پیاپی 2008 و 2009 منچستریونایتد هیچ تیم در لیگ برتر نتوانسته جام زرینه بال جزیره را حفظ کند. سیتی و پپ می خواهند پس از یک دهه این سنت را هم بشکنند.

دیدگاه‌ها