کد خبر : 1545410 | 22 مرداد 1397 ساعت 17:26 | 22.4K بازدید | 0 دیدگاه

مقایسه لیگ برتر ایران با لیگ‌های معتبر اروپا

ایران بیشتر از سری آ مربی خارجی دارد

در ایران همواره نسبت به حضور سرمربیان خارجی در فوتبال باشگاهی و هزینه های آن مقاومت وجود داشته اما بالاخره آوردن سرمربی خارجی در فوتبال باشگاهی یک کشور درست است یا خیر؟

ایران بیشتر از سری آ مربی خارجی دارد

به گزارش "ورزش سه"، با نگاهی به 5 لیگ معتبر اروپایی متوجه می‌شویم حتی آنها هم گاهی برای استفاده از دانش سرمربیان، رو به خارجی ها آورده اند.

در لیگ برتر ایران برانکو ایوانکوویچ سرمربی کروات پرسپولیس، وینفرد شفر سرمربی آلمانی استقلال، پائولو سرجیو سرمربی پرتغالی صنعت نفت آبادان و جان توشاک سرمربی ولزی تراکتورسازی تبریز، سرمربیان خارجی لیگ هجدهم هستند که 4 مربی از 16 مربی حاضر در فصل جاری یعنی 25 درصد را تشکیل می‌دهند.

این تعداد نشان می‌دهد که میزان حضور سرمربیان خارجی در لیگ برتر ایران از لیگی مانند سری آ ایتالیا بیشتر و از لیگ برتر انگلیس کمتر است. در ادامه نگاهی به تعداد سرمربیان خارجی در لیگ های معتبر اروپایی می‌اندازیم.

 

ایتالیا بومی‌ترین

در سری A ایتالیا 19 مربی از 20 مربی شاغل، بومی و اهل ایتالیا هستند. در کالچو ایتالیا، بیشترین تعداد مربی محلی و بومی روی نیمکت یعنی 19 مربی از بیست مربی حضور دارند.

نکته اینجا است که فوتبال ایتالیا از حضور در جام جهانی باز ماند و باید به این مسئله توجه کرد که داشتن مربیان بومی و هماهنگی با تیم ملی، صرفا موجب موفقیت تیم نمی شود زیرا مثلا انگلیس که بیشترین سرمربی خارجی را در لیگ خود دارد، عملکرد خوبی از خود در جام جهانی نشان داد و به نیمه نهایی راه یافت.

تنها مربی غیر ایتالیایی در سری A ایتالیا که اجازه نداده یک بومی سازی 100 درصدی رخ بدهد، سرمربی اسپانیایی اودینزه خولیو ولاسکوئس است که سابقه مربیگری در آلکورکن، بتیس، مورسیا و ویارئال را در کارنامه خود دارد.

 

انگلیس بهشت اجنبی‌ها

در نقطه مقابل ایتالیا، در لیگ برتر انگلیس یازده ملیت مختلف رویت می‌شود و بیشترین تعداد مربی غیر بومی مشغول به فعالیت هستند. در واقع فقط 5 مربی بریتانیایی در لیگ برتر فصل گذشته در خاک کشور خود، هدایتگری در فوتبال باشگاهی را تجربه کرده‌اند. در لیگ برتر انگلیس یازده ملیت مختلف حضور دارند و 75 درصد مربیان، خارجی هستند. تنها 5 مربی بریتانیایی (چهار انگلیسی و یک ولزی) در لیگ برتر حضور داشته‌اند.

 

اسپانیا رتبه دوم بومی‌گری

در رتبه دوم مربیان بومی می‌توان به اسپانیا اشاره کرد، جایی که 15 مربی اسپانیایی و 5 مربی آرژانتینی حضور دارند.

جالب است که در این میان، آنتونیو محمد، مربی و عضو کادر فنی تیم فوتبال باشگاه سلتاویگو تنها مربی است که تجربه بازی در فوتبال باشگاهی اسپانیا را نداشته و سایر مربیان تجربه بازی در باشگاه های اسپانیایی را داشته اند. در حالی که اسپانیا، آلمان و فرانسه با نسبتی مشابه از تعداد مربیان داخلی بین 72 تا 80 درصد را دارند دو کشور انگلیس و ایتالیا در دو قطب این آمار قرار می‌گیرند، اولی با بیشترین مربی غیر بومی و دومی با بیشترین مربی بومی.

 

بوندس لیگا،متنوع‌ترین ملیت مربیان خارجی

فهرست مربیان پنچ لیگ معتبر اروپایی که ملیتی مغایر با لیگ آن کشور دارند نشان می‌‌دهد که در بوندسلیگا 6 ملیت در میان مربیان وجود دارد. در لوشامپیونه فرانسه هم در کنار شانزده مربی فرانسوی، دو پرتغالی، یک آلمانی و یک مربی اهل اروگوئه حضور دارند


نویسنده: آرمان صالحی.

دیدگاه‌ها