کد خبر : 1546728 | 27 مرداد 1397 ساعت 19:30 | 20.2K بازدید | 0 دیدگاه

نفت ، آتشی که سوخت

از پرورش ستارگان بزرگ تا سقوط به دسته سوم

یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های فوتبال ایران که سابقه قهرمانی در جام حذفی و هم‌چنین حضور در جمع هشت تیم برتر آسیا را در کارنامه دارد، بعد از ظهر امروز به دلیل عدم حضور در دومین دیدار خود در لیگ یک و طبق قانون موجود به لیگ دسته سوم سقوط کرد.

از پرورش ستارگان بزرگ تا سقوط به دسته سوم

 

به گزارش "ورزش‌سه"،  عصر امروز تیم نفت تهران از هفته دوم لیگ یک طبق برنامه باید مقابل شهرداری تبریز قرار می‌گرفت. اما باز هم به مانند بازی اول  نفتی‌ها در زمین حاضر نشدند تا با 3-0 شدن این دیدار و طبق قانون موجود در فدراسیون، نفت تهران به مسابقات لیگ دسته سوم سقوط کند و تا مرز نابودی پیش رود.


نفتی‌ها سال 88 قهرمان لیگ دسته دوم کشور شده و راهی مسابقات لیگ یک شدند. این تیم بلافاصله با قهرمانی در لیگ یک راهی لیگ برتر شد و دیگر سهمیه تهران در لیگ دهم را به نام خود زد. آن‌ها این مسابقات را با هدایت حسین فرکی شروع کردند و در روز آخر با گلزنی دقیقه 96 بهمن طهماسبی جایگاه پانزدهم جدول را به دست آوردند و در لیگ برتر باقی ماندند.


بعد از اتمام لیگ دهم، قرار شد با تصمیم هیئت دولت امتیاز این باشگاه به اراک منتقل شود. تصمیمی که مورد اعتراض بسیاری از فوتبالدوستان و اهالی خبر قرار گرفت و به همین دلیل این انتقال انجام نشد.

نفتی‌ها در لیگ یازدهم هم با حسین فرکی در لیگ شرکت کردند اما اینبار با کسب نتایج درخشان، خود را به عنوان پدیده لیگ برتر معرفی کرده و در آخر رتبه پنجم لیگ برتر را کسب کردند. با این حال فرکی در انتهای لیگ یازدهم از نفت جدا شد و به فولاد خوزستان رفت تا این تیم با هدایت منصور ابراهیم‌زاده لیگ دوازدهم را شروع کند. طلایی‌پوشان تهرانی در این دوره هم نتایج قبل را تکرار کردند و با قرار گرفتن در رده پنجم جدول، از کسب سهمیه آسیایی بازماندند.


اما دوران طلایی نفت با آمدن یحیی گل‌محمدی در لیگ سیزدهم شروع شد. نفتی‌ها با هدایت این مربی جوان توانستند گربه سیاه بسیاری از تیم‌های بزرگ از جمله استقلال و پرسپولیس شوند. اما در گام آخر با شکست مقابل سپاهان اصفهان از کسب جام قهرمانی باز ماندند و با قرار گرفتن در رتبه سوم راهی مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا شدند.


با جدایی گل‌محمدی، علیرضا منصوریان سکاندار هدایت نفت در لیگ چهاردهم و پانزدهم شد و این تیم را در اوج قرار داد. نفتی‌های تهران در این سال تا جمع هشت تیم برتر آسیا پیش رفتند و مقام قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی را در گام آخر از دست دادند و به عنوان یک قدرت خود را به فوتبال ایران معرفی کردند.


اما آغاز لیگ پانزدهم، با شروع مشکلات نفت تهران مصادف شد. مشکلاتی که این تیم قدیمی را تا مرز نابودی پیش برد. آن‌ها این لیگ را هم با هدایت منصوریان شروع کردند اما به مقامی بهتر از پنجم دست نیافتند.


در ابتدای لیگ شانزدهم با جدایی منصوریان، علی دایی به عنوان سرمربی جدید نفت شناخته شد و شرکت بهنام پیشرو مالکیت نفت را بر عهده گرفت. طلایی پوشان تهرانی در این دوره با پشت سر گذاشتن تمام مشکلات قهرمانی جام حذفی را به دست آوردند و در نهایت لیگ برتر را با جایگاه نهم به پایان رساندند تا به استقبال سرنوشت سیاه خود در لیگ هفدهم بروند.مسابقاتی که محل آزمون و خطای افراد مختلف شد؛ در ابتدا با تصمیم بهنام پیشرو علی کریمی به عنوان سرمربی نفت انتخاب شد اما قبل از شروع سوپرجام حمید درخشان جایگزین وی شد. با گذشت چهار هفته از مسابقات لیگ برتر با تصمیم کمیته نقل و انتقال وزارت نفت، مالکیت این تیم تهرانی به شرکت نفت طلاییه و جهانیان واگذار شد و این فرد علی کریمی را برای بار دوم به نفت بازگرداند. تصمیمی که چهار هفته بیشتر دوام نداشت و بار دیگر درخشان جایگزین وی شد. در این میان حذف نفت از آسیا و واگذاری امتیاز این تیم به ذوب‌آهن بر مشکلات باشگاه تهرانی اضافه کرد و ضرر زیادی به آن‌ها رساند.


در این میان عمر مربیگری دوباره درخشان  هم به نیم فصل اول مسابقات نرسید و آتیلا حجازی برای دو دیدار هدایت نفت تهران را قبول کرد. در ادامه باز هم با تصمیم مسئولان وزارت نفت و به دلیل عدم وفای جهانیان به تعهدات خود مالکیت این فرد بر باشگاه نفت تهران سلب کردند و آن را به شرکت تهران کاررسا واگذار کردند و این شرکت هومن افاضلی را به عنوان چهارمین مربی بر روی نیمکت هدایت نفت نشاند. این رفت و آمد بیش از حد مربیان و از طرف دیگر آشفتگی مالکیتی نفت که بر اثر سو مدیریت مسئولان وزارت نفت به وجود آمده بود، باشگاه قدیمی تهرانی را به لیگ یک فرستاد تا حالا با عدم حضور در لیگ یک به مسابقات دسته سوم سقوط کرده و سرنوشتی به مانند پاس، راه‌آهن ، ابومسلم و دیگر تیم‌های ریشه‌دار فوتبال ایران را طی کند. در این میان تنها طلبکاران این تیم تهرانی سرگردان‌تر از همیشه به دنبال وصول طلب خود هستند و در این میان هیچ مسئولی توانایی پاسخگویی به آن‌ها را ندارد.

 

حالا این باشگاه تهرانی که روزی یکی از مجهزترین باشگاه‌های فوتبال ایران بود به لیگ دسته سوم سقوط کرده است. تیمی که مهد پرورش بزرگترین بازیکنان حال حاضر ایران مانند کمال کامیابی‌نیا، وحید امیری، علیرضا بیرانوند و ... است. باشگاهی که حالا هم سرنوشت مبهمی در لیگ دسته سوم دارد و چه بسا به طور کامل منحل شود و به یاد و خاطره فوتبال ایران پیوند بخورد.

 

دیدگاه‌ها