کد خبر : 1546843 | 28 مرداد 1397 ساعت 10:29 | 118.5K بازدید | 0 دیدگاه

علاوه بر یک تیم

جهانبخش؛ ششمین ایرانی در مقابل منچستریونایتد (گزارش)

علیرضا جهانبخش ششمین بازیکن ایرانی خواهد بود که مقابل منچستریونایتد ظاهر می شود.

جهانبخش؛ ششمین ایرانی در مقابل منچستریونایتد (گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، امروز تیم برایتون در خانه میزبان منچستریونایتد خواهد بود. این فصل علاوه بر هواداران شیاطین سرخ، دیگر اهالی فوتبال در ایران هم این بازی را دنبال می کنند چرا که ستاره فوتبال ایران یعنی علیرضا جهانبخش نیز در آن حضور خواهد داشت. جهانبخشِ 26 ساله این فصل به برایتون اند هوو آلبیون پیوسته و در بازی نخست این تیم به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و هیچ بعید نیست در این بازی هم یار تعویضی «مرغان دریایی» باشد.

 

اما جهانبخش اولین بازیکن ایرانی نخواهد بود که مقابل منچستریونایتد بازی می کند. 43 سال قبل تیم پرسپولیس به عنوان اولین و تنها تیم ایرانی برابر منچستر حاضر شد و بازی در حضور 20 هزار هوادار قرمزپوش در امجدیه با تساوی 1-1 به پایان رسید. در آن بازی انگلیسی ها نخستین گل را به ثمر رساندند اما پروین توانست از روی نقطه پنالتی بازی را به تساوی بکشد.

 

1328508

 

اولین بازیکن ایرانی که در مقابل منچستریونایتد بازی کرد، علی دایی بود. شهریار فوتبال ایران در مرحله گروهی لیگ قهرمانان 1998-99 در بازی های مرحله گروهی مقابل یونایتد 27 دقیقه بازی کرد و بازی هم در نهایت با تساوی 2-2 به پایان رسید. اما علی دایی در بازی برگشت به میدان نرفت و همچنین در اتفاقی جالب این دو تیم به فینال رسیدند و بازهم علی دایی نمایش تیمش را از روی نیمکت مشاهده کرد.

 

1328506

 

در فصل بعد لیگ قهرمانان یک ایرانی دیگر مقابل منچستریونایتد بازی کرد. این بار هم گروه شدن اشتروم گراتس بلژیک و شیاطین سرخ سبب شد تا مهرداد میناوند فرصت بازی برابر یکی از بهترین های دنیا را پیدا کند. میناوند در بازی رفت که با پیروزی 3-0 یونایتدها خاتمه یافت به میدان نرفت اما در اولدترافورد فیکس بود و در جریان این دیدار عملکرد خوبی از خود نشان داد، بازی برگشت هم با پیروزی 2-1 میزبان خاتمه یافت.

 

در لیگ قهرمانان 2000-2001 اشتروم گراتس موفق شد به مرحله دوم لیگ قهرمانان صعود کند و آنجا با والنسیا، منچستریونایتد و پاناتینایکوس روبرو شد. بازی رفت با پیروزی 2 گله حیف انگلیسی به پایان رسید و میناوند هم بازی نکرد اما در بازی برگشت پیشکسوت باشگاه پرسپولیس 45 دقیقه برای تیمش به میدان رفت و مسابقه هم با نتیجه 3-0 شاگردان فرگوسن تمام شد.

 

در تاریخ، مهرداد میناوند تنها بازیکن ایرانی بوده که به صورت فیکس مقابل منچستریونایتد بازی کرده است. او ۹۰ دقیقه در اولد ترافورد بازی کرد تا این رکورد جالب را از خود برجای بگذارد.

 

1328507

 

علاوه بر این ها، آندرانیک تیموریان هم در طول 4 سالی که برای بولتون، فولام و بارنزلی بازی کرد، مقابل منچستر یونایتد به میدان رفت. دوران اوج فوتبال او در انگلستان با پیراهن بولتون رقم خورد و آندو نمایش های خاطره انگیزی را بین سال های 2006 تا 2008 مقابل قدرت های لیگ جزیره رقم زد.

 

1328654

 

یک دهه بعد نوبت ستاره دو ملیتی فوتبال ایران بود که برابر شیاطین سرخ حضور پیدا کند. در لیگ قهرمانان 2009-10 اشکان دژاگه در بازی برگشت مرحله گروهی از دقیقه 72 وارد زمین شد و نکته جالب این که پس از حضور او در میدان، آلمانی ها نتیجه 1-1 را با شکست 3-1 عوض کردند. بازی رفت که با برد 2-1 شاگردان سرالکس فرگوسن خاتمه یافته بود نیز در حضور اشکان دژاگه روی نیمکت برگزار شده بود. چند فصل بعد دژاگه راهی فولام شد و آنجا هم توانست برابر منچستریونایتد بازی کند.

 

1328528

 

 آخرین فوتبالیست ایرانی که برابر یونایتد بازی کرد، سردار آزمون بود. او در سال 2017 و در چارچوب مسابقات یورو لیگ در مرحله یک هشتم نهایی مقابل این تیم به میدان رفت و در جریان تساوی 1-1 بازی رفت 16 دقیقه فرصت بازی پیدا کرد. در دیدار برگشت آزمون فیکس بود و 61 دقیقه مقابل تیم خوزه مورینیو به میدان رفت.

 

نکته منحصر به فرد برای سردار آزمون این است که او فعلا تنها بازیکن ایرانی به شمار می رود که برابر منچستر خوزه مورینیو بازی کرده است.

 

1328547

 

بازیکنانی نظیر کریم باقری هم فرصت بازی برابر منچستر یونایتد را داشتند. باقری در فصل 2000-2001 در عضویت تیم چارلتون انگلستان بود اما به دلیل مشکلات مختلف فرصت کمی برای بازی یافت و در طول فصل تنها مقابل ایپسویچ بازی کرد. قرارداد او چارلتون سه ساله بود اما کاپیتان تیم ملی تصمیم گرفت در پایان فصل قراردادش را فسخ و به عنوان گران ترین بازیکن تاریخ باشگاه السد، راهی این تیم شود.

 

در این بین حسین کعبی هم با حضور در لسترسیتی فرصت این را داشت تا در مقابل منچستریونایتد بازی کند اما او هم نتوانست مقابل قرمزها به میدان برود.

 

حال باید دید آیا علیرضا جهانبخش فرصت بازی مقابل منچستریونایتد را پیدا خواهد کرد یا خیر؟ شاید اتفاق ویژه برای او بازی و گلزنی باشد تا جدا از علی دایی، مهرداد میناوند و اشکان دژاگه اولین ایرانی باشد که دروازه شیاطین سرخ انگلستان را باز می کند.

 

همچنین نباید فراموش کرد که جهانبخش دومین ایرانی خواهد بود که در لیگ انگلستان مقابل منچستریونایتد بازی می کند. پیش تر اشکان دژاگه موفق به انجام این مهم شده بود اما ستاره فعلی تراکتور نتوانسته بود 90 دقیقه مقابل یونایتدها بازی کند.

دیدگاه‌ها