کد خبر : 1548531 | 03 شهریور 1397 ساعت 10:18 | 9.5K بازدید | 0 دیدگاه

از زوو تا کبدی؛ چگونه تاج را پس گرفتیم؟

شکست هند، قدرت اول کبدی دنیا، مقابل تیم های زنان و مردان ایران در بازی های آسیایی، تعجب بسیار را برانگیخت.

از زوو تا کبدی؛ چگونه تاج را پس گرفتیم؟

به گزارش "ورزش سه"، هندی ها که معتقدند کبدی ریشه در آیین هندو دارد، در چند سال اخیر، کره جنوبی را به عنوان رقیب اصلی شان می دیدند اما در بازی های آسیایی اندونزی تیمی که آنها را غافلگیر کرد و مانع از رسیدن آنها به مدال طلا در هر دو بخش مردان و زنان شد، ایران بود.

 

1330358

 

این قهرمانی از این نظر برای ایرانی ها اهمیت دارد که آنها معتقدند کبدی نه ریشه هندی، که ریشه ای ایرانی دارد و به همین دلیل، این قهرمانی از ارزشی نمادین هم برای آنها برخوردار است؛ مسئله ای که رهرا رحیمی نژاد، مربی تیم کبدی زنان ایران هم آن را تایید می کند:" این یک اشتباه بزرگ است که کبدی را هندی بدانیم. کبدی یک کلمه هندی نیست. یک کلمه ایرانی است؛ بخشی از فرهنگ ایران.

 

در کشور من، 2000 سال است که این ورزش انجام می دهد. همه مردم ایران این را می دانند. مادرها، مادربزرگ ها، و بچه ها."

 

برای ایرانی ها رسیدن به قهرمانی زمانی جدی شد که توانستند در دیدار مقابل کره جنوبی، 46-20 به پیروزی برسند. در این ورزش برای کسب امتیاز، یک مهاجم به زمین حریف فرستاده می شود و او باید بعد از لمس یکی از بازیکنان مقابل، به زمین خودی برگردد. فرد مهاجم باید در این مدت کلمه "کبدی" را تکرار کند.

 

1330359

 

تیم مدافع هم می تواند با ممانعت از فرار از بازیکن مهاجم به زمین خودی، امتیاز کسب کند و برای رسیدن به این هدف، معمولا تکل های خشنی هم زده می شود. تیم زنان ایران در دو دوره گذشته، یک بار به عنوان سوم و یک بار هم به عنوان نایب قهرمانی رسیدند. آنها 8 سال قبل برنز گرفتند و در 2014 اینچئون، به مدال نقره دست پیدا کرده بودند؛ بنابراین رسیدن به قهرمانی، هدف اصلی آنها بود.

 

غزاله خلج بازیکن 27 ساله ایرانی در سومین حضور خود در بازیای آسیایی می گوید به کسب مدال امیدوار است بلکه نسبت به آن اطمینان دارد زیرا تیمی بسیار آماده و بهتر از بازی های 4 سال قبل در اینچئون در اختیار دارد.

 

غزاله خلج در ادامه مدعی شد ریشه ورزش کبدی به قرن ها قبل در آسیا بازمی گردد که نسخه ایران آن به نام "زوو" شناخته شده است و در اندونزی آن را "گالا گالا" می نامیدند اما مدل شناخته شده آن در آسیا و توسط کنفدراسیون کبدی آسیا پایه گذاری شده که بیشتر آن را هندی ها تشکیل می دهند و امیدوارند این ورزش در آینده در المپیک نیز حضور داشته باشد.

 

1330360

 

تصاویر: امیر حسینی

دیدگاه‌ها