کد خبر : 1548651 | 03 شهریور 1397 ساعت 13:57 | 26K بازدید | 0 دیدگاه

گزارش چنل نیوز آسیا

رضا علیپور: یوزپلنگ آسیا، سریع‌ترین صخره‌نورد دنیا

رضا علیپور ملقب به یوزپلنگ آسیا در اولین دوره‌ی حضور صخره‌نوردی مردان در بازی‌های آسیایی مدال طلای این رشته را به خود اختصاص داد.

رضا علیپور: یوزپلنگ آسیا، سریع‌ترین صخره‌نورد دنیا

به گزارش ورزش سه، صخره‌نوردی امسال برای اولین بار به بازی‌های آسیایی اضافه شده و دو سال دیگر نیز برای اولین بار رقابتهای این رشته در بازی‌های المپیک توکیو برگزار خواهد شد. علیپور 24ساله که رکوردار دنیا است و لقب یوزپلنگ آسیا را یدک می‌کشد در مراحل مقدماتی مثل باد و برق از دیوار بالا رفت تا به فینال برسد و در فینال به دلیل شروع اشتباه حریف چینی خود، ژونگ کیشین مدال طلا را به خود اختصاص داد. 


علیپور گفت از کسب مدال طلا بسیار خوشحال است ولی به خاطر اتفاقی که برای ژونگ افتاده متاسف است. علیپور حریف خود در فینال را به عنوان صخره‌نوردی قوی و یک دوست خوب توصیف کرد. 


در بخش مردان، مدال برنز نیز به اندونزی رسید. اما در فینال زنان، کشور میزبان حاکم بلامنازع بود.  

 

علیپور ماه آوریل امسال در شهر نانجینگ چین رکورد جهانی را 0.12 ثانیه بهبود بخشید و با ثبت زمان 5.48 ثانیه از دیوار 15 متری بالا رفت. علیپور در حال حاضر لقب سریعترین صخره‌نورد دنیا را یدک می‌کشد. 


علیپور می‌گوید از 10سالگی عاشق این ورزش شده و شکستن رکورد جهانی همیشه رویای او بوده. علیپور تا امروز با اولین مربی خود تمرین می‌کند و می‌گوید نبود تخصص سطح بالای صخره‌نوردی در ایران برای او چاره‌ی دیگری باقی نگذاشته. علیپور بعد از کسب مدال طلا به آسوشیتدپرس گفت:" من نه دکتر دارم و نه مربی". علیپور در ضمن به این اشاره می‌کند که به دلیل قد کوتاه یک متر و 67 سانتی‌متری‌اش باید نسبت به حریفان خود از تکنیک متفاوتی استفاده کند. 

 

علیپور هر روز 10 ساعت تمرین می‌کند و حالا مزد و حاصل زحمتهای خود را می‌چیند. علیپور با اینحال با نیم‌نگاهی به المپیک 2020 توکیو که صخره‌نوردی سریع در آن در ترکیب با دو ماده‌ی دیگر این ورزش برگزار خواهد شد سعی می‌کند از بار انتظارات که متوجه او شده است بکاهد. علیپور در این باره گفت:" من نمی‌توانم از المپیک 2020 انتظار مدال داشته باشم. ولی امیدوارم در بازی‌های 2024 صخره‌نوردی سریع به عنوان یک رشته‌ی مجزا برگزار شود".

 

منبع چنل نیوز آسیا

دیدگاه‌ها