کد خبر : 1549549 | 06 شهریور 1397 ساعت 11:16 | 54.9K بازدید | 0 دیدگاه

ستاره کره طاقت تماشای پنالتی را نداشت

سون؛ 180 دقیقه تا معافیت از سربازی!

پیروزی کره جنوبی مقابل ازبکستان در رقابت های فوتبال بازی های آسیایی، ستاره تاتنهام را یک قدم دیگر به عبور از بزرگترین چالش دوران حرفه ای اش نزدیک کرد.

سون؛ 180 دقیقه تا معافیت از سربازی!

به گزارش "ورزش سه"، در دقیقه 117 دیدار امیدهای کره جنوبی و ازبکستان، هوانگ هی چان پشت ضربه پنالتی قرار گرفت اما کارگردان تلویزیونی ترجیح داد به جای نمای کلوزآپ از زننده ضربه، نمایی لانگ شات از پشت محوطه جریمه بدهد؛ جایی که سون هئونگ مین، کاپیتان کره ای ها، پشت به دروازه، منتظر زدن ضربه ای بود که بخشی از سرنوشت او با آن گره خورده بود.

 

1331599

 

چند ثانیه بعد توپ در تور دروازه ازبکستان تاب می خورد و این به معنای ادامه رویا برای "سون" بود اما چرا برای بازیکنی که سال هاست در بالاترین سطح فوتبال دنیا بازی می کند، یک دیدار نه چندان مهم در رقابت هایی که کمتر بازیکنی در این سطح در سال های اخیر در آن بازی کرده، اهمیت دارد؟ پاسخ را احتمالا دیگر همه می دانند: معافیت از سربازی.

در کره جنوبی مانند ایران، همه مردان باید تا 28 سالگی به خدمت سربازی بروند و این شامل ستاره های ورزشی هم می شود؛ حتی ورزشکارانی که در بالاترین سطح بازی می کنند و هیچ بهانه ای برای نرفتن به خدمت سربازی در کره وجود ندارد؛ چه اینکه وقتی لی چونگ یونگ، ستاره سابق کره ای ها که در آرسنال بازی می کرد، اعلام کرد قصد ندارد تا 35 سالگی به خدمت برود، با واکنش شدید رسانه ها و افکار عمومی روبرو شد؛ به طوری که در نهایت مجبور به عذرخواهی شد.

هرچند موضوع معافیت سون، نظرات در کره را کمی تغییر داده؛ "می چونگ"، روزنامه نگار کره ای، در این مورد به "ورزش سه" گفت:" حالا نظرات تقریبا 50-50 است. بعضی ها معتقدند که برای کشور خوب نیست که ورزشکاران بااستعدادی مانند سون، به خدمت سربازی بروند؛ در حالی که بعضی ها هم فکر می کنند نباید برای آنها استثنایی قائل شد؛ به ویژه وقتی می توانند با قهرمانی در رقابت های آسیایی یا کسب مدال در المپیک، از خدمت معاف شوند."

اما همیشه راهی برای معافیت از خدمت سربازی هم هست که انگیزه ورزشکاران کره ای برای موفقیت در رقابت های مختلف را دو چندان می کند؛ قهرمانی در رقابت های آسیایی و کسب مدال در المپیک؛ یک توافق دو سر برد که مانع از هدر رفتن بهترین سال های دوران حرفه ای یک ورزشکار می شود.

 

1331600

 

"سون" چهار سال قبل هم آماده بود تا برای تیم امید کره در بازی های آسیایی اینچئون به میدان برود اما ممانعت باشگاه بایرلورکوزن، مانع از این اتفاق شد؛ پس او از آلمان، شاهد قهرمانی و البته معافیت بازیکنانی شد که بعضی های شان کمتر از 10 دقیقه در کل مسابقات به میدان رفته بودند.

اما برای رقابت های این دوره، این باشگاه تاتنهام بود که از مدت ها قبل اعلام کرد اجازه حضور سون در بازی های آسیایی را خواهد بود؛ چه اینکه آنها قرارداد او را تا سال 2023 تمدید کرده بودند و برای اینکه بتوانند او را تا آن زمان حفظ کنند، نیاز دارند که ستاره شان از خدمت سربازی معاف شود.

کره که در مرحله قبل ایران را شکست داد، در دیدار دیروز برابر ازبکستان حسابی به زحمت افتاد؛ دیداری جذاب و تماشایی که در وقت های قانونی 3-3 به پایان رسید؛ یک تریلر تمام عیار که ماجرای "سون"، نه مانند یک داستان فرعی، که مانند یک داستان موازی، جذابیت آن را دو چندان کرده بود.

کاپیتان کره ای ها آن پنالتی را تماشا نکرد اما کره راهی نیمه نهایی شد و حالا سون تنها دو بازی برای عبور از پیچ تند "سربازی" فاصله دارد؛ وگرنه باید 6 ماه دیگر صبر کند و بار دیگر شانس اش را در جام ملت های آسیا امتحان کند؛ مسیری دشوارتر که سال هاست هیچ ستاره فوتبال کره نتوانسته از طریق آن، به کارت پایان خدمت برسد.

 

1331601

 

داستان جالب سون و سربازی اش در شرایطی است که در ایران، تلاش مدیران فدراسیون فوتبال برای دریافت کارت معافیت ملی پوشان حاضر در جام جهانی با مسئولان نظام وظیفه، به تاخیردر حضور این بازیکنان در خدمت سربازی منجر شده است.

در عین حال، روز گذشته هم یکی از مسئولان نظام وظیفه تاکید کرد که حتی قهرمانی در جام ملت های آسیا نمی تواند باعث معافیت ملی پوشان ایرانی شود؛ اظهارنظری که واکنش سخنگوی وزارت ورزش هم همراه شد.

در نهایت، موضوع سربازی با همه واکنش های مثبت و منفی اش، بخشی از زندگی فوتبالیست هاست و همانطور که می بینید، تنها مختص به ایران نیست و ستاره هایی مانند سون هیونگ مین و دروازه بان این تیم، کی سئونگ جیو، را هم در برمی گیرد، چهره هایی که تلاش می کنند با قهرمانی در بازی های آسیایی و کسب یکی از مهمترین طلاهای این مسابقات، از مواهب این افتخار بهره مند شوند؛ موهبتی مانند معافیت از خدمت سربازی.

دیدگاه‌ها