کد خبر : 1550789 | 11 شهریور 1397 ساعت 11:56 | 109.4K بازدید | 0 دیدگاه

گزارش ویژه: بررسی دقیق مدال های ایران، اندونزی و ازبکستان

آیا پنچاک سیلات و کوراش ما را ششم آسیا کردند؟

کاروان ایران در پایان بازی های آسیایی 2018 پایین تر از ازبکستان در رده ششم جای گرفت.

 آیا پنچاک سیلات و کوراش ما را ششم آسیا کردند؟

به گزارش "ورزش سه"، روز گذشته بازی های آسیایی جاکارتا با طلای تیم ملی والیبال و نقره بکستبالیست ها به پایان رسید. این اتفاق در حالی رقم خورد که ازبک ها در رینگ بوکس طلاها را یکی پس از دیگری به ارمغان می آوردند و اختلاف با ایران را کم و کمتر می کردند. تیم میزبان هم در یک هفته نخست این رقابت ها پایین تر از ایران بود اما طلاهای پی در پی در پنچاک سیلات، آن ها را به رده چهارم آورد.

 

 

* 20 طلا ایران در 10 رشته، 62 مدال در 21 ورزش

 

کاروان ایران 21 مدال طلا را در رشته های کشتی، وزنه برداری، کاراته، تکواندو، دوومیدانی، کبدی، کوراش، سنگ نوردی و والیبال به دست آورد. در این بین شاید کسب 2 مدال طلای کبدی دل چسب تر از بقیه بود اما هر کدام از طلاها و البته هر کدام از مدال ها، لذت و جذابیت خاص خود را داشتند.

 

در جدول توزیع مدال ایران، کشتی با 5 طلا و 3 برنز صدرنشین است. پس از آن ووشویی قرار دارد که 2 طلا و 4 برنز را به نام ایران ثبت کرده و سپس کاراته، تکواندو و وزنه برداری قرار دارند. محسن محمد صیفی و عرفان آهنگران طلایی های ایران در ووشو بودند. نکته جالب این که ایران 6 فینال ووشو را تجربه کرد و اگر می‌توانست در همه پیروز شود، بالاتر از ازبکستان قرار می‌گرفت.

 

بیش از 27 درصد مدال های ایران با افتخار آفرینی بانوان به دست آمد. البته بانوان ایرانی تنها یک طلا گرفتند که آن هم در ورزش تیمی کبدی بود. شاید اگر اتفاقات برای زهرا نعمتی، کیمیا علیزاده و حمیده عباسعلی به آن شکل پیش نمی رفت هم 27 درصد بیشتر می شد و هم طلاها بیشتر از یکی می بود.

 

1330360

 

 

* بهترین عملکرد تاریخ ورزش اندونزی 98 مدال

 

کاروان اندونزی موفق شد 98 مدال را به ارمغان بیاورد. این در حالی است که اندونزیایی ها در 3 دوره قبلی 66 مدال را روی هم کسب کرده بودند اما حالا به واسطه میزبانی تلاش بیشتری کردند و موفق شدند به رتبه چهارم نیز برسند. آن ها با 926 ورزشکار در این مسابقات حضور یافتند و می توان گفت 10 درصد از ورزشکارهایشان موفق به کسب مدال شدند. البته نباید فراموش کرد در ورزش های تیمی نظیر فوتبال 20 بازیکن حضور دارند اما در نهایت یک مدال می تواند به دست بیاید.

 

1333128

 

اندونزی تا 5 شهریور از ایران عقب بود اما کسب 10 مدال طلا در یک روز، باعث شد تا آن ها جهشی قابل توجه در رده بندی داشته باشند. آن ها 14 طلا در ورزش باستانی شان یعنی پنچاک سیلات که این روزها بر سر زبان ها افتاده، گرفتند و تنها در 4 رشته دیگر بیش از یک مدال طلا به دست آوردند؛ بدمینتون، دوچرخه سواری، پاراگلایدر و سنگ نوردی. یکی از عجیب ترین مدال های کاروان اندونزی در ماده «ورق بازی – Bridge» نصیب آن ها شد. جایی که در بخش تیمی با بازیکنی 78 ساله موفق شدند مدال برنز را کسب کنند.

 

اندونزی در ورزش های تیمی یک نقره و 3 برنز کسب کرد و نتوانست عملکرد خیلی درخشانی داشته باشد. البته باتوجه به قدرت کره و ژاپن در فوتبال، ایران در والیبال، چین در بسکتبال و قطر در هندبال، چنین اتفاقی قابل پیش بینی بود.

 

دیگر رشته های طلایی اندونزی روئینگ، سپک تاکرا، ووشو، جت اسکی، وزنه برداری، کاراته، تنیس و تکواندو بودند. همچنین بیش از 36 درصد طلاهای اندونزی به دست بانوان این کشور رقم خورد که آمار قابل توجهی است.

 

 

* ازبک ها با کوراش و بوکس ایران را گرفتند

 

ازبکستان در روزهای ابتدایی بازی های آسیایی عملکرد خوبی نداشت اما با آغاز ورزش هایی چون بوکس و کوراش روند مدال گیری این تیم تشدید یافت. ازبک ها 11 طلای‌شان را در این دو رشته کسب کردند و عملکرد قابل توجهی در بوکس و کوراش داشتند.

 

به جز این دو، کشتی، کانو، تکواندو، وزنه برداری، دوومیدانی، رویینگ، سامبو، جودو و تنیس رشته های طلایی برای این کشور بودند. ازبکستان نیز همچون ایران در پنچاک سیلات تنها یک برنز به دست آورد و به نوعی تفاوت آن ها با اندونزی را هم پنچاک تعیین کرد.

 

نکته جالب برای کاروان ازبکستان این که آن ها هیچ مدالی در ورزش های تیمی کسب نکردند. در فوتبال بسیار پرامید آغاز کردند و تا یک چهارم هم پیش رفتند اما به کره جنوبی باانگیزه و مصمم باختند و حذف شدند. حالا باید دید آن ها برای دوره بعدی چه فکری خواهند کرد.

 

1333129

 

اندونزی (۹۸ مدال- ۲۴ رشته): پنچاک سیلات، سنگ نوردی، بدمینتون، پاراگلایدر، دوچرخه سواری، رویینگ، سپک تاکرا، ووشو، جت اسکی، وزنه برداری، کاراته، تنیس، تکواندو، کانو، اسکیت، دوومیدانی، سافت تنیس، والیبال ساحلی، تیراندازی با کمان، دوچرخه BMX، ژیمناستیک، تیراندازی، ورق بازی، بوکس، کوراش.

 

ازبکستان (۷۰ مدال- ۱۷ رشته): کوراش، بوکس، کشتی، کانو، تکواندو، وزنه برداری، دوومیدانی، رویینگ، سامبو، جودو، تنیس، ژیمناستیک، کاراته، دوچرخه سواری جاده، ژیمناستیک هنری، ووشو، پنچاک سیلات

 

ایران (۶۲ مدال- ۲۱ رشته): کشتی، ووشو، کاراته، تکواندو، وزنه برداری، دوومیدانی، کبدی، کوراش، سنگ نوردی، والیبال، رویینگ، کانو، شمشیربازی، جودو، بسکتبال، تیراندازی با کمان، بکستبال سه نفره، پنچاک سیلات، تیراندازی، تنیس روی میز، واترپلو.

دیدگاه‌ها