کد خبر : 1551298 | 13 شهریور 1397 ساعت 10:50 | 100.6K بازدید | 43 دیدگاه

از سیدجلال تا خانزاده ، وریا و... 

کی روش توضیح داد؛ قانع شدید؟

فهرست 29 نفره تیم ملی در حالی منتشر شد که حضور یا عدم حضور تعداد زیادی از بازیکنان دراین فهرست علامت سئوال های بزرگی را در ذهن طرفداران ایران ایجاد کرده بود.

کی روش توضیح داد؛ قانع شدید؟

به گزارش "ورزش سه"، از خداحافظی سردار و دعوت مجدد او به تیم ملی گرفته تا عدم حضور سیدجلال و بازیکنان پرسپولیسی در اردو، دعوت مجدد از خانزاده، بی اعتنایی به خداحافظی گوچی، تحت نظر گرفتن بازیکنان لیگ برتری و انتخاب بازیکنی مثل آرمین سهرابیان و ... همه و همه سئوالات زیادی را در ذهن طرفداران تیم ملی رقم زده بود که تنها یک نفر می توانست به این سئوالات پاسخ بدهد؛"کارلوس کی روش".


سرمربی پرتغالی در شرایطی با حضور در برنامه 90 این هفته پیرامون ابهامات و تفکراتش در دعوت از بازیکنان به اردو صحبت کرد که پاسخ های او در برخی موارد جالب توجه بود از جمله بازیکنانی که دعوت یا عدم دعوت از آنها ابهامات زیادی را رقم زده بود. سلسله  پاسخ هایی که با دقت بیشتر به آنها باز هم می شد پی برد مرد پرتغالی با فن بیان و بازی با کلمات بارها از پاسخ صریح به ابهامات فرار کرده است. به همین بهانه نگاهی کلی انداختیم به صحبت هایی که کی روش پیرامون این چهره ها انجام داد.

 


سیدجلال حسینی


عاشق سید جلال هستم. در هفت سال و نیم اخیر سید جلال همیشه در اردوهای تیم ملی بود و فوق العاده برای تیم ملی بازی کرد. هفت سال و نیم حضورم در ایران همیشه در اردوها  بود پس بازیکن فوق العاده ای است. شخصا یک صحبت خصوصی با جلال داشتم. او بازیکن فوق العاده و حرفه ای خاص و رهبر بی نظیری است. نمی دانم چطور باید زحمات او را تقدیر و تحسین کنم. در طول هفت سال و نیم تنها او به طور مداوم دعوت شد ولی سرمربی تیم ملی باید به فکر آینده و نه به فکر حال حاضر باشد. وقتی اسامی تیم ملی برای جام جهانی را گفتم، نگاهم به این مسابقات و جام ملت های آسیا بود. همانطور که از پورعلی گنجی قبلا استفاده کردم، در جام جهانی روزبه و مجید حسینی را به میدان فرستادم. من کاملا این مطالب را به جلال حسینی توضیح دادم و گفتم همیشه در تیم و قلب من هستی ولی الان زمان این است تا فرصت را به جوانان بدهیم ولی اگر بازیکنان در شرایط ایده آل نباشند، او را دعوت می کنیم.

 

 


سردار آزمون


دعوت از سردار آزمون هیچ تناقضی با اصول قبلی من ندارد. مساله سردار تفاوت بسیار زیادی با قضیه خداحافظی مهدی رحمتی و هادی عقیلی دارد. البته باید با احترام زیادی در مورد این بازیکنان صحبت کنیم زیرا آنها بازیکنان بزرگی هستند. در آن زمان، رحمتی و عقیلی به صورت یک طرفه تصمیم به ترک تیم ملی گرفتند، و من آن را عمل مناسبی برداشت نکردم. اما اگر بخواهیم آن مساله را با مساله سردار آزمون مقایسه کنیم، غیرقابل قبول است. اولاً سردار هیچ گاه تیم را ترک نکرد ثانیاً من اولین کسی بودم که از این تصمیم سردار مطلع شدم و او این مساله را به صورت خصوصی با من در میان گذاشت. سوم اینکه، بنده دلایل پشت این تصمیم سردار را به خوبی می دانم که باید آنها را محرمانه نگه دارم. البته این مسائل را به رئیس فدراسیون فوتبال گزارش کردم. طبق قوانین فیفا بازیکنان می توانند از تیم ملی ترخیص شوند که سردار این درخواست را کرد و تمام مکاتبات حرفه ای را انجام داد اما رحمتی و عقیلی این کار را نکردند. من به عنوان سرمربی تیم ملی وظیفه دارم که با چنین اتفاقاتی مبارزه و جو مناسبی در تیم ایجاد کنم. تا زمانی که من سرمربی تیم ملی ایران هستم، این تیم برای یک بخش خاص یا فقط پایتخت نخواهد بود؛ تیم ملی برای سفید یا سیاه پوستها، ارامنه، مسلمانان و... نیست، بلکه متعلق به تمام ایرانیان است. اینها نشانه خوبی نیست که متأسفانه برخی افراد بدون حس مسئولیت پذیری از تیم ملی سو استفاده کرده تا شکاف اجتماعی در ایران درست کنند. سردار آزمون سرمایه ملی است و اجازه خداحافظی به او نمی دهم و تلاشم را برای حفظ اتحاد و انسجام در تیم خواهم کرد. افرادی که به روح فوتبال لطمه می زنند باید از فوتبال حذف شوند. این یک مساله بسیار حساس است که باید از سوی فدراسیون فوتبال جدی گرفته شود زیرا یک مساله خطرناک برای کشور است.

 


رضا قوچان نژاد


همانطور که عاشق گوجی هستم، عاشق سید جلال هستم. تمام بازیکنان مثل مهدی رحمتی، قوچان نژاد و ... این بازیکنان دستاورد فوق العاده ای برای کشور داشتند. باید به این افراد احترام بگذاریم؛ یک سری اتفاقات درون تیم می افتد و من به عنوان مربی تیم باید یک سری تصمیمات از بعد فنی و انضباطی بگیرم. این تصمیمات من را خوشحال نمی کند ولی من به عنوان سرمربی باید یک سری تصمیماتی بگیرم تا اصولم را احیا کنم. البته قدردانی من برای رحمتی، عقیلی، گوچی و مخصوصا به تیم من و تیم ملی، اولین نفری هستم که به آنها دست مریزاد می گویم. عاشق گوچی بودم و هستم ولی به عنوان مربی مجبور شدم تصمیمی بگیرم که به نفع اصول کارم باشد و من چیزی را با نظم و انضباط کاری دخیل نمی کنم.

 

 


صادق محرمی و پرسپولیسی ها


صادق محرمی در لیست ۳۰ نفره قبل از جام جهانی حضور داشت؛ البته می خواستیم علاوه بر ۲۳ نفر بازیکن حاضر در جام جهانی، هفت بازیکن دیگر را هم دعوت کنیم. و این نفرات را به صورت نزدیک دنبال کردیم. بازی پرسپولیس را از نزدیک دنبال کردیم. این موضوع که می گویند با پرسپولیس مشکل دارم، به هیچ عنوان درست نیست.این بازیکنان در اردوهای مختلف بودند و تصویر کاملی از آنها دارم. کمال و انصاری در تیم ملی بازی کردند. الان در شهریور هستیم و الان یک فرصت برای بازیکنانی مثل محرمی، ترابی و قلی زاده است تا خودی نشان دهند. ضمن این که من مقصر این نیستم که باشگاه پرسپولیس نتوانست ستاره های ملی پوش خود را حفظ کند و آنها راهی خارج از کشور شدند بازیکنانی مثل امیری، طارمی، رضائیان و ... الان جزو پرسپولیسی های تیم ملی هستند.

 

1318033

 


محمدرضا خانزاده


من باید تصمیم بگیرم و تا الان تصمیم گرفتم چه کسانی بازی را شروع کنند. بازیکنانی داریم که عملکرد خوبی دارند. بازیکنانی مثل خانزاده در طول تمرین و متعهدانه تمرین می کنند تا برای تیم بجنگند ولی در عین حال رقبای خود را سر حال می بینند؛ همه بازیکنان تلاش می کنند تا در ترکیب قرار بگیرند و این ارتباطی به کیفیت و نگرش بازیکن ندارند. یک بازیکن حرفه ای و متعهد مثل خانزاده عملکرد خوبی در تمرینات دارد و در تیم ملی حضور دارد. وقتی شما به جام جهانی می روید، باید دنبال بازیکنی باشید که آپشن های مختلفی داشته باشد. خانزاده بازیکنی هست که می تواند به عنوان مدافع وسط یا مدافع راست یا هافبک بازی کند.

 

 


آرمین سهرابیان


آرمین سهرابیان در چند بازی آخر لیگ، به معیارهای ما اضافه شد و سورپرایز خوبی برای ما بود چون عملکردش ما را سورپرایز کرد. مدافع چپ، مدافع میانی و ... تحت تاثیر توانایی او قرار گرفتم. از نزدیک توانایی او را ارزیابی کردیم. او باید پست خود را تثبیت کند ولی می تواند آپشن چند پسته بودن را داشته باشد. تلاش کردم مدافع وسط چپ پا برای تیم ملی پیدا کنم که در چند بازی آخر فصل قبل سهرابیان را بازیکن خوبی دیدم. برای مواجهه با مهاجمان و شوت های از راه دور، این مدافعان می توانند کمک زیادی داشته باشند و در مصاف های تک به تک خوب ظاهر شوند. از نزدیک مشاهداتی برای آنها داشتیم و باید ببینیم آینده آنها به چه شکل خواهد بود.

 

1332576

 


وریا غفوری


او بازیکن خوبی است و در حال حاضر در آینده مطمئنا می تواند عملکرد خوبی داشته باشد. من خودم او را به تیم ملی آوردم اگر یک مربی هوادار وریا باشد، بنده هستم ولی وقتی شما با هم گروه هایی بازی دارید که قهرمان آفریقا، جهان و اروپا هستند باید با استراتژی خاصی وارد شوید و بنده به دنبال راهکار خاص دفاعی بودم. اسپانیا ۷۵ درصد مالکیت توپ دارد، وقتی شما مقابل چنین تیم هایی بازی دارید، توقع داشتن مالکیت توپ دارید؟ نمی توانید بازیکنان مثل بازی با گوام یا ترکمنستان را برابر اسپانیا انتخاب کنید. برای جام ملت ها بازیکنان متفاوتی احتیاج خواهیم داشت. به وریا گفتم به عنوان وینگر آپشن های بهتر و راهکارهای بهتری مثل جهانبخش، انصاری فرد، امیری، طارمی و ... از تو دارم و تو را به عنوان مدافع راست می خواهم. بازیکنانی داشتم که خصوصیت دفاعی بیشتری از وریا داشتند. وقتی شخصی وجاهت سرمربی تیم ملی که فنی بوده را زیر سوال می برد، درست نیست. قبل از اینکه مربی فعلی وریا به ایران بیاید، غفوری را به تیم ملی آوردم؛ وقتی شما بازیکنانی به تیم ملی دعوت می کنید که ۱۵-۱۰ بازی ملی دارند هیچ وقت پسر یا برادرم را به تیم نمی آورم و فقط افرادی را می آورم که به تیم ملی کمک کنند. وریا یکی از بهترین مدافعان ایران است ولی من هم محدودیت هایی در انتخاب لیست نهایی داشتم.

 

 


سامان قدوس


اگر کنار سامان می توانستیم بازیکنانی داشته باشیم که به تیم کمک کنند، مطمئنا این کار را می کردیم چون او مهاجم فوق العاده ای است. همه بازیکنان شانس بازی در جام ملت ها را دارند و همه برای ما مهم هستند. پروفایل بازی در جام ملت ها متفاوت خواهد بود. اگر بتوانیم یک تیم را ۹۰ دقیقه فشار بیاوریم این کار را می کنیم. مهم ترین مطلب برای ما این است که اگر ۹۰ دقیقه باید بجنگیم، این کار را خواهیم کرد.

 

 


روزبه چشمی 


یکی از طولانی ترین شب های خودم را شب قبل از بازی با مراکش گذراندم. یک مدافع با تجربه به نام پژمان منتظری با ۹۰ بازی ملی داشتم. روزبه هیچ بازی بین المللی ای نداشت و ۶ ماه مصدومیت او را درمان کردیم و با ریسک کردن، او را بازی دادم. با ریسک کردن طارمی، پورعلی گنجی و عزت اللهی را بازی دادم و اگر این طور نبودم، فقط بازیکنان با تجربه را دعوت می کردم. می خواهم وقتی از ایران رفتم، نسلی برای ۱۰ سال آینده فوتبال ایران بگذارم. من نسل جدیدی برای  خط دفاعی جام ملت های اسیا خلق کردم. روزبه، مجید و مرتضی پورعلی گنجی اماده هستند. ما سه دفاع راست، سه دفاع چپ و ۶ مدافع وسط و ۶ مهاجم داریم. تصمیم بازی دادن بین سردار، کاوه، کریم و طارمی و ... خیلی سخت است و این شرایط فوق العاده ای برای ایران خواهد بود.

 


*** 


با توضیحاتی که سرمربی پرتغالی تیم ملی در قبال ابهامات به وجود آمده و دلایلی که برای انتخاب های اخیر خود داشت قطعا بهترین قاضی خود طرفداران تیم ملی خواهند بود که از نزدیک شرایط و عملکرد بازیکنان را زیر نظر دارند. حال باید منتظر ماند و دید خیل عظیم طرفداران تیم ملی از این دفاعیات کی روش قانع شده اند یا نه؟

دیدگاه‌ها