کد خبر : 1552582 | 18 شهریور 1397 ساعت 18:40 | 160K بازدید | 0 دیدگاه

چرا ایران عجیب‌ترین عضو کنفدراسیون آسیاست ؟

احتمال بقا یا حذف از لیگ قهرمانان به زبان ساده !

فدراسیون فوتبال ایران مرجع اصلی صدور مجوز شرکت استقلال، پرسپولیس و البته دو باشگاه سایپا و ذوب آهن در لیگ قهرمانان آسیاست و موضوع صدور مجوز به ای اف سی مربوط نیست.

احتمال بقا یا حذف از لیگ قهرمانان به زبان ساده !

به گزارش "ورزش سه"، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس طی چند وقت اخیر تلاش بزرگی برای پرداخت بدهی‌ها و دریافت مجوز حرفه‌ای در دستور کار قرار داده‌اند اما با توجه به حجم بد‌هی‌های انباشته و عدم تناسب درآمد و جمع بدهکاری‌ها همواره تا روز آخر در راه تکمیل مدارک خود برای صدور مجوز حرفه‌ای سازی ناکام می‌مانند یا به سیاق این چند سال دست به سندسازی می‌زنند. کاری که برخلاف استراتژی کشورهایی مثل عربستان و امارات است که فصل گذشته تعداد زیادی از باشگاه‌های بدهکار خود را از حضور در رقابت‌های آسیایی محروم کردند.


مساله مهم اینجاست که برخلاف تصورات جا افتاده در اذهان مخاطبان فوتبال، پروانه حرفه‌ای سازی نه از سوی AFC که براساس اعلام فدراسیون فوتبال صورت خواهد گرفت. فدراسیون فوتبال به عنوان رکن قانونگذار فوتبال ایران با توجه به زمانبندی‌های اعلام شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مامور فشار برای تکمیل مدارک حرفه‌ای سازی بوده است. به عنوان مثال آخرین مهلت برای پرداخت بدهی‌های رسمی و صاحب حکم 31 آگوست (نه شهریور) و آخرین فرصت برای ارسال مدارک دال بر تسویه حساب مالی شب گذشته بوده است. جالب اینکه پرسپولیس تا دیشب به دنبال جلب رضایت علی دایی و سایرین بود که این برخلاف زمانبندی اعلام شده است. اگرچه قرار بوده در صورت توافق، تاریخ توافق همان 31 آگوست اعلام شود (که البته همین اتفاق هم نیفتاده است). یا در مورد باشگاه استقلال اگرچه امیرحسین فتحی با قاطعیت خبر از بسته شدن تمام پرونده‌ها می‌دهد اما صبح روز گذشته نامه‌ای از کنفدراسیون آسیا به فدراسیون فوتبال ارسال شده که نشان می دهد هنوز مواردی جدی برای تسویه کامل وجود دارد.


* نکته: باشگاه ها برای دریافت مجوز حرفه ای خود که یکی از آیتم های آن پرداخت مطالبات هر ساله است، باید ابتدا اعلام کند که پرداختی ها به مطالبه گران خود کامل صورت گرفته است و مدارک و اسناد آن را ارائه دهند. در صورتی که باشگاه می تواند در این گزارش اعلام کند با برخی طلبکاران خود در حال مذاکره یا پرونده در جریان دارد. کنفدراسیون آسیا تنها بر این اساس ادله باشگاه ها را خواهد پذیرفت و آن را مورد قبول قرار می دهد. همانطور که گفته شد باشگاه ها برای این بخش باید در خصوص مطالبات باقیمانده خود اسنادی در سه بخش توافق با طلبکاران، دریافت مهلت از طلبکاران یا پرونده در جریان را ارائه دهند و اینطور نیست که بدون هماهنگی با مطالبه گران خود بتوانند آن را برای دریافت مجوز ارسال نمایند. 


* نکته: بخش بعدی این پروسه در فدراسیون فوتبال به انجام خواهد رسید؛ همانطور که گفته شد برخلاف تصور پروانه مجوز حرفه ای از سوی فدراسیون فوتبال صادر خواهد شد و بعد از آن ای اف سی آن را با بررسی های خود مورد تایید قرار خواهد داد. اینکه باشگاه ها اکنون نیز به دنبال توافق با طلبکاران هستند به منزله مهلت ای اف سی محسوب نمی شود و بعد از این باید در انتظار نامه ای بود که «فدراسیون فوتبال ایران» به کنفدراسیون خواهد فرستاد. نامه ای که می تواند آینده باشگاه های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان (پرسپولیس، استقلال، ذوب آهن و سایپا) را مشخص کند. 


وضعیت فعلی


همانطور که گفته شد فدراسیون فوتبال پیش از این در تعامل با باشگاه ها نسبت به برخی پرونده های در جریان آنها مماشات کرده و از کنار آنها در گزارش خود می‌گذشت اما اکنون با سختگیری های ای اف سی و نامه نگاری های برخی طلبکاران به این کنفدراسیون باید دید چه شرایطی در انتظار سرخابی ها خواهد بود. در حال حاضر باشگاه پرسپولیس مدارک خود را تکمیل نکرده و استقلال هم نمی‌تواند از ادعای تسویه حساب کامل خود دفاع کند. با این حال با توجه به ورود وزیر ورزش به این پرونده و پیگیری‌های ادامه‌دار احتمالا فدراسیون فوتبال مجوز حضور سرخابی‌ها را صادر خواهد کرد و ریسک ارسال شکایات به AFC را به جان خواهد خرید، مگر اینکه در روزهای آینده و در نهایت این پرونده‌ها بسته شوند. 


کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال که امسال به سختگیری‌های خود اضافه کرده امیدوار است با روند فعلی سال به سال از انباشته‌های بدهکاری باشگاه‌ها به بازیکنان کاسته شود. اتفاقی که باید زودتر از این آغاز می‌شد تا باشگاه‌ها در سال‌های قبلتر بدهی‌ها خود را تسویه می‌کردند. در حال حاضر تلاش فتحی و گرشاسبی قابل تقدیر بوده اما کافی نیست، بخصوص که در سمت طلبکار یک خارجی 360 هزار دلاری و یک ایرانی 3 میلیاردی به عنوان دانه درشت‌ترین‌ها ایستاده اند.

 

باید دید فدراسیون فوتبال در نهایت چه اقدامی در اینباره می‌کند، آیا یکبار برای همیشه تصمیمی سخت درباره یک یا هر دو باشگاه خواهد گرفت یا باز هم برای رفع و رجوع مشکلات طبیعی مالی در کنار آنها خواهد بود. خصوصا اینکه این دو باشگاه به عنوان بزرگترین تامین کننده بازیکن در تیم ملی، طبق گفتگوهای مدیران دو باشگاه با فدراسیون بارها اعلام کرده‌اند روی منابع مالی، پاداش بازیکنان در جام جهانی حساب باز کرده‌اند تا بخش عمده بدهی خود را از این طریق پرداخت نمایند.

دیدگاه‌ها