کد خبر : 1554763 | 27 شهریور 1397 ساعت 14:12 | 43.3K بازدید | 0 دیدگاه

از شخصیت دادن به تراکتور تا تفکرات سنتی

دوروی سکه جان توشاک

جان توشاک پرآوازه در حالی ایران را برای همیشه ترک کرد که حضورش در تراکتورسازی شخصیت خاصی به این تیم داده بود.

دوروی سکه جان توشاک

به گزارش "ورزش‌سه"، جدایی جان توشاک از تراکتورسازی اتفاقی است که هنوز بسیاری از هواداران این تیم نتوانسته اند آن را هضم کنند و دلیلش را برای خود جا بیندازند. از این رو سرمربی سابق رئال مادرید در حالی از ایران رفت که تیمش کم کم شرایط خوبی پیدا می کرد اما حالا به گفته زنوزی مالک تراکتورسازی به دلیل شرایط نامساعد برنامه ریزی در لیگ و نبود برخی امکانات تصمیم به جدایی گرفته است.


اگرچه زنوزی اصرار دارد که توشاک از سمتش استعفا کرده اما خیلی ها چنین نظریه ای را قبول ندارند و بر این باورند او با دستور مدیران باشگاه ایران را ترک کرده است. هرچه هست توشاک دیگر سرمربی تراکتورسازی نیست و او را دیگر در لیگ برتر ایران نخواهیم دید.


جدایی توشاک از تراکتورسازی دو وجه مشخص دارد؛ از یک طرف همین که یک مربی بزرگ و پرآوازه به فوتبال ایران راه پیدا کرد، اتفاق خوبی است. توشاک که در فوتبال جهان نامی بزرگ و آشنا است و دوران طلایی را در رئال مادرید و تیم های دیگر سپری کرد، اگرچه سال های آخر دوران مربیگری اش را سپری می کند با حضور در ایران توانست شخصیت خوبی به این تیم بدهد و همه روی تراکتور به عنوان یک مدعی اصلی قهرمانی حساب باز کنند.


حضور توشاک در تراکتورسازی تاثیر زیادی نیز در رغبت پیدا کردن بازیکنان بزرگ برای عقد قرارداد با این تیم داشت. نفراتی مثل اشکان دژاگه، مسعود شجاعی و احسان حاج صفی وقتی دیدند مربی بزرگی مثل توشاک به ایران آمده، میل بیشتری برای حضور در تراکتورسازی پیدا کردند. از این رو خارجی های بزرگ و مطرحی که به تراکتورسازی آمدند و پیراهن این تیم را برتن کردند، نفراتی بودند که شناخت خوبی از توشاک داشتند و بی تردید حضور این مربی ولزی تاثیر زیادی روی آمدن شان به ایران داشت.


بازیکنانی مثل استوکس، اروین و سوگیتا که در کشورهای خود بازیکنان بزرگی هستند و با نظر مستقیم توشاک جذب شدند و در مسابقات نیز اعتماد این مربی به آنها کاملا مشخص بود. پس نمی توان کاراکتر و شخصیت توشاک را در شکل گیری تیمی با این قدرت نادیده گرفت و از آن به سادگی عبور کرد.


از سوی دیگر اما توشاک یک ضعف بزرگی داشت. در مدت حضور این مربی در ایران خیلی از افرادی که از نزدیک با او در ارتباط بودند به این نتیجه رسیدند او تفکراتی سنتی دارد که شاید در فوتبال روز دنیا کارساز نباشد. توشاک هرقدر مربی باکارنامه ای باشد اما تمام افتخارات دوران مربیگری اش به حداقل 15 سال قبل برمی گردد، یعنی درست زمانی که فوتبال تا این حد علمی نشده بود و به قول معروف صنعتی پولساز نبود.


توشاک در آن مقطع یک مربی بزرگ و مطرح در جهان بود اما او در سال های گذشته هرگز نتوانست در تیم های بزرگ کار کند و در تراکتورسازی نیز وقتی سیستم سه دفاعه را برای بازی های ابتدایی فصل انتخاب کرد، می شد این را فهمید که او از نظر دانش فنی به سبک قدیمی کار می کند.


تفکرات سنتی توشاک که بسیار مورد بحث است، چندین بار بازیکنان این تیم را هم آزار داد و ترکیب های عجیب و غریب او در برخی مسابقات گواه خوبی برای این ادعا است. از طرف دیگر او متد خاصی را برای هدایت تراکتورسازی داشت و با همان متد جلو می رفت که همین امر موجب دلخوری برخی نزدیکان و مسئولان تراکتورسازی شده بود.


از این رو شاید با ادامه فعالیت توشاک در تراکتورسازی مشکلات جدیدی در امر فنی پیش می‌امد؛ مشکلاتی شاید بزرگ تر از درگیری لفظی با اشکان دژاگه بعد از تعویضش در بازی با صنعت نفت آبادان.


هرچه که بود توشاک از ایران رفته و حال مسئولان تراکتورسازی باید هرچه سریع تر تکلیف کادرفنی خود را روشن کنند تا زمان از دست نرود و تیم خوبی که از ابتدای فصل شکل گرفته روزهای سختی را تجربه نکند.

 

دیدگاه‌ها