کد خبر : 1556464 | 03 مهر 1397 ساعت 13:49 | 84.1K بازدید | 0 دیدگاه

استقلال - پرسپولیس، به صرف تاکتیک؛

راهنمای تاکتیکی سوپرکلاسیکوی فوتبال ایران

پرسپولیس و استقلال روز پنجشنبه دربی پایتخت را مقابل هم برگزار می کنند. این دیدار همواره از نظر مسائل مختلف فنی و تاکتیکی جذابیت های ویژه ای داشته و بسیار حائز اهمیت بوده است.

راهنمای تاکتیکی سوپرکلاسیکوی فوتبال ایران

به گزارش "ورزش سه" روز پنجشنبه پنجم مهر ماه تیم های استقلال و پرسپولیس هشتادوهشتمین دربی پایتخت را برگزار می کنند. دربی این هفته در شرایطی انجام می شود که پرسپولیسی ها به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسیده اند و استقلالی ها هم پس از شکست مقابل السد، تمرکز خود را به صورت ویژه روی برد در بازی سنتی لیگ و بازگشت به جمع مدعیان بالانشین جدول گذاشته اند.

 

در بازی دربی همیشه نکات مختلفی از نظر حاشیه ای توجهات را جلب می کند؛ اما از بُعد فنی هم مسائل گوناگونی وجود دارد که می تواند مورد توجه قرار بگیرد و بسیاری معماها را در مورد این دوئل جذاب فوتبال ایران حل می کند. امسال برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر برای سومین بار رودرروی هم قرار می گیرند. صف آرایی شاگردان این دو مربی مقابل یکدیگر، نکات فنی و تاکتیکی بسیاری دارد که بخشی از آنها را در این مطلب می خوانیم.

 

 

سیستم استقلال؛ بازی با تک مهاجم


استقلال دربی 88 پایتخت را با همان سیستمی آغاز می کند که در هفته های گذشته با آن به مصاف رقبای داخلی و آسیایی خود رفته است. 1-3-2-4 چیدمانی است که وینفرد شفر برای ورود به حساس ترین بازی فصل در دستور کار قرار داده و به احتمال فراوان آبی های پایتخت روز پنجشنبه با کمترین تغییر در چیدمان به نسبت دو بازی  مقابل السد در دوحه همین طور نساجی در قائمشهر مقابل پرسپولیس به میدان خواهند رفت.

 

 

1338485

 

***

 

سیستم پرسپولیس؛ لوزی محبوب پروفسور


مدافع عنوان قهرمانی با تمام کمبودها و مشکلاتی که به واسطه بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی از سوی فیفا با آن دست به گریبان بودند این فصل همچون فصول گذشته روی یک پلان تاکتیکی پافشاری داشتند و حالا با همین پلان در دربی به مصاف رقیب سنتی خواهند رفت. 2-4-4 لوزی برانکو ایوانکوویچ به خوبی توانسته روند موفقیت های پرسپولیس را تداوم ببخشد از همین رو روز پنجشنبه سرخ های پایتخت با همین چیدمان تاکتیکی به میدان خواهند رفت.

 

 

***



دروازه بان استقلال؛ حسینی باز هم روی نیمکت


سیدمهدی رحمتی انتخاب اول شفر برای حراست از چارچوب دروازه آبی ها خواهد بود. دروازه بانی باتجربه طولانی در تاریخ دربی ها بعد از 9 بازی متوالی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا این بار هم فرصت حراست از دروازه استقلال مقابل رقیب سنتی را پیدا خواهد کرد تا خاطره ای خوش از خود برجا بگذارد.رحمتی که در آخرین دربی هم گلر استقلال بود تا این تیم به برد شیرین 1-0 برسد امیدوار است روز پنجشنبه کلین شیت دیگری به ثبت برساند.

 

1338446

 

دروازه بان پرسپولیس؛ بیران نامبروان


علیرضا بیرانوند، مرد شماره تیم ملی و پرسپولیس بعد از تجربه یک جام جهانی رویایی همچنان انتخاب اول برانکو در دربی خواهد بود. بیرانوند با سیو پنالتی کریس رونالدو همین طور درخشش در بازی های مهم لیگ قهرمانان آسیا حالا انگیزه های زیادی دارد تا در بزرگ ترین دیدار باشگاهی ایران درخشش دوباره ای داشته باشد تا همه نگاه ها به او معطوف شود، کسی که بردن جنگ از رقیبی همچون رحمتی نیز برای او اهمیت زیادی دارد.

 

1338407


***

غایب بزرگ استقلال؛ هموطن شفر


مارکوس نویمایر این بار هم شرایط حضور در ترکیب استقلال را به دلیل مصدومیت پیدا نکرد تا غایب بزرگ آبی ها در دربی هموطن شفر از آب در بیاید.

 

 

غایب بزرگ پرسپولیس؛ نگردین، نیست


پرسپولیس مگر چقدر بازیکن آماده بازی دارد که بخواهد یکی از آنها را هم از دست بدهد. برانکو با خوش شانسی این بار در شرایطی وارد دربی می شود که همان 10 تا 11 بازیکن آماده همیشگی را در اختیار دارد.

 

 


***


نامزد اولین اخطاری استقلال؛ فرشید باقری


در جمع استقلالی ها نامزد کسب اولین اخطار کسی نیست جز فرشید باقری که استعداد این اتفاق را دارد. تنها کافی است به عملکرد او در بازی های گذشته نگاهی داشته باشیم.

 

 

1296064

 

نامزد اولین اخطاری پرسپولیس؛ بدون درنگ کمال


کمال کامیابی نیا نزدیک تر به دریافت اولین اخطار از داور دربی است.

 

1335441

 


***


کاپیتان استقلال؛ سپر آهنی


مهدی رحمتی کاپیتان اول آبی ها در دربی 88 خواهد بود، گلری که خاطرات تلخ و شیرین با این بازوبند در مصاف های سنتی با رقیب دیرینه کم نداشته و این بار هم انگیزه های مضاعفی برای درخشش مقابل قهرمان لیگ دارد. سپر آهنی که تجربه نجات تیمش در دربی ها زیاد در کارنامه اش دیده می شود روز سرنوشت سازی پیش رو خواهد داشت.

 

 

1302611

 

کاپیتان پرسپولیس؛ صخره سرخ


سیدجلال حسینی با آن تعصب مثال زدنی به عنوان رهبر داخل زمین سرخپوشان پیشاپیش همه بازیکنان وارد مستطیل سبز خواهد شد، مردی که این روزها محبوبیتش در میان طرفداران هر روز بیشتر از روز قبل می شود.صخره سرخ بعد از سربلندی در آزمون آسیایی این بار به دنبال درخشش در دربی هم هست.
***

 

1337221

 


مدافع راست استقلال؛ بازگشت وریا به پست موردعلاقه


وریا غفوری در بازگشت دوباره به پست تخصصی این بار هم نقش دفاع راست آبی ها را بازی خواهد کرد. این بازیکن ملی پوش که در هفته های گذشته هم دفاع راست بازی کرده هم وینگر راست بعد از نمایش نه چندان خوب مقابل نساجی باز هم به عنوان دفاع راست در برنامه های تاکتیکی شفر قرار گرفته است بلکه این بار نمایش تاثیرگذارتری از خود ارائه بدهد.

 

 

مدافع راست پرسپولیس؛ ماهینی مصدوم


حسین ماهینی با وجود مصدومیتی که این روزها تحمل می کند همچنان انتخاب اول برانکو  در پست دفاع راست خواهد بود. بازیکن باتجربه سرخپوشان با کوچ صادق محرمی بدون جانشین تنها گزینه اصلی برای دفاع راست است گرچه برانکو در بازی با سپیدرود از شجاع خلیل زاده هم در این پست بهره برد اما بعید است غیر از ماهینی در دربی بازیکن دیگری را به میدان بفرستد.
***

 

1338172

 


مدافع چپ استقلال؛ آرمین به جای زکی


دو گزینه برای پرکردن این پست روی میز وینفرد شفر وجود دارد که از میان این دو گزینه شانس آرمین سهرابیان بیشتر از میلاد زکی پور است تا در دربی 88 نقش مدافع چپ را برای آبی ها بازی کند. نقل مکان کردن آرمین از پست مدافع میانی به چپ با بهبودی روزبه چشمی و بازگشت این بازیکن ملی پوش به ترکیب قطعی به نظر می رسد از همین رو باید منتظر نیمکت نشینی زکی پور در این بازی حساس بود.

 

1297113

 

 

مدافع چپ پرسپولیس؛ بازگشت انصاری


محمد انصاری انتخاب اول خواهد بود. مدافع محجوب اما تاثیرگذار بعد از این که مقابل سپیدرود نقش مدافع وسط را بازی کرد دوباره پست تخصصی خود را از شایان مصلح پس می گیرد تا به عنوان مدافع چپ نقش کلیدی در برنامه های تاکتیکی پروفسور داشته باشد. رویارویی انصاری با مدافع راست استقلال قطعا می تواند در سرنوشت نهایی دربی 88 تاثیر مستقیمی از خود برجا بگذارد.

 


***


یار 12 استقلال؛ خریدی از اسکاندیناوی


نزدیک ترین بازیکن به ترکیب اصلی در دربی 88 کسی نیست جز الحاجی گرو. خریدی از اسکاندیناوی و کشور سوئد که به عنوان جانشین موتور گلزنی فصل قبل آبی ها یعنی مامه تیام به استقلال اضافه شد اما نتوانست انتظارات را برآورده کند.

 

 

 

یار 12 پرسپولیس؛ امیدی به نام عالیشاه


با توجه به حضور بشار رسن و سیامک نعمتی برای اولین بار در این فصل روی نیمکت خواهد نشست تا در نیمه دوم و لحظاتی که بازی گره خورد به عنوان اولین بازیکن تعویضی کنار خط طولی مشاهده شود.

 

 

1324007

 


***


مدافعان میانی استقلال؛ پژمان به دربی رسید


*پژمان منتظری؛ باتجربه ترین بازیکن استقلال در پست دفاع یکی از کلیدی ترین مهره های این تیم در دربی 88 خواهد بود. پژمان که فصل قبل در هر دو بازی رفت و برگشت غایب بزرگ آبی ها بود و از روی نیمکت و سکو شاهد تلاش جانشینان جوان تر خود بود حالا به عنوان یکی از ستون های تدافعی تیم شفر به مصاف رقیب سنتی می رود تا بعد از سال ها طعم درخشش در دربی را بچشد.

 

1326161

 


*روزبه چشمی؛ ملی پوش جوان استقلال

 

در شرایطی کاملا متفاوت گام به دربی خواهد گذاشت. از اشتباه مرگبار در دوحه مقابل السد تا غیبت مقابل نساجی به علت  مصدومیت باعث شد تا روزبه در شرایطی خود را برای دربی حساس روز پنجشنبه آماده کند که فشارهای روحی روانی زیادی را تحمل می کند. چشمی برای از یاد بردن خاطره تلخ مقابل السد خوب می داند درخشش در دربی تاثیر مستقیمی خواهد داشت به خصوص که او همواره یکی از بهترین های استقلال در دربی های اخیر بوده است.

 

1327115

 

 

مدافعان میانی پرسپولیس؛ زوج شمالی


*سیدجلال حسینی؛ کاپیتان به عنوان دژ مستحکم دوباره مرد اول سرخ ها در ساختار تدافعی خواهد بود. سیدجلال متعصب و جنگنده درست مثل تمام بازی های گذشته امید اصلی برانکو و طرفداران برای بسته نگه داشتن دروازه این تیم است و نقش او در عملکرد فنی پرسپولیس غیر قابل کتمان. حسینی که کوله باری از تجربه در تاریخ دربی ها است مسلما سوای از مباحث فنی از نظر روحی و انگیزشی نیز می تواند برگ برنده برانکو قلمداد شود.

 

1339600


*شجاع خلیل زاده؛ شجاع هم دیگر انتخاب برانکو برای تکمیل زوج میانی خواهد بود، بازیکنی که در آخرین صحبت های خود بعد از تجربه پست دفاع راست گفت برای برانکو در هر پستی حاضر است به میدان برود. خلیل زاده مطمئنا اگر بتواند برخی ضعف های خود را برطرف کند یکی از کلیدی ترین مهره های پرسپولیس در دربی پیش رو خواهد بود.
***

 


مغز متفکر استقلال؛ شماره هشتی به نام فرشید


همیشه استقلال به شماره هشت های جادویی خود در دربی ها بالیده و این بار طرفداران این تیم امیدوار به درخشش فرشید اسماعیلی با این پیراهن به عنوان مغز متفکر خود هستند. اسماعیلی که در جدال با السد آسیب دید حالا با رسیدن به آمادگی بازگشت به موقعی خواهد داشت بلکه باز هم فرشته شادی لقب بگیرد.

 

 

 

مغز متفکر پرسپولیس؛ بشار صادره از عراق


بشار رسن ستاره بی چون و چرای پرسپولیس در میانه میدان در هفته های گذشته بود، ستاره ای صادره از عراق به فوتبال ایران که با دلربایی های خود این روزها محبوبیت زیادی نزد طرفداران این تیم پیدا کرده است. مسلما اگر این بازیکن باهوش روی فرم باشد پرسپولیس مشکلی از بابت تغذیه و بازیسازی نخواهد داشت.

 


***


تخریبچی آبی؛ از دربی نصف جهان تا دربی پایتخت


علی کریمی سال ها با پیراهن سپاهان دربی های نصف جهان را به عنوان یار تخریبچی در کارنامه خود ثبت کرده و حالا در اولین تجربه دربی های پایتخت امیدوار است این نقش را به نحو احسن برای استقلال انجام بدهد گرچه پیرامون خصوصیات فنی او اظهارنظرهای زیادی وجود دارد.

 

1338842

 

 

تخریبچی سرخ؛ از کمال تا احمد


کمال کامیابی نیا انتخاب اول برانکو در نقش تخریبچی خواهد بود، بازیکنی که جنگندگی خوبی در میانه میدان دارد و به موقع بازیسازی رقبا را به هم می ریزد. البته کمال انتخاب اول سرمربی کروات خواهد بود اما هیچ بعید نیست احمد نورالهی هم این وظیفه را برعهده بگیرد.

 

 


***


سکاندار آبی؛ پرجنب و جوش مثل شفر


یک باخت یک برد، نتیجه دو تجربه شفر از دربی های بزرگ پایتخت ایران است. مردی پرجنب و جوش و باتجربه از آلمان که حالا در سومین تجربه خود در این بازی بزرگ شاگردانش را برای فرار از بحران خودساخته مهیای بردی ارزشمند کرده است. مرد آلمانی که برخلاف نیم فصل دوم شرایط خوبی با استقلال ندارد بعد از وداع با آسیا چاره ای ندارد تا با برتری در دربی به اوضاع و احوال نامساعد استقلال در جدول سرو سامان بدهد چون در غیر این صورت ممکن است حاشیه های ویران کننده ای گریبان او را بگیرد.

 

 

 

سکاندار سرخ؛ پروفسوری از بالکان


هفت بار حضور روی نیمکت پرسپولیس در دربی ها با 3 برد، دو تساوی و دو باخت توام شده است تا هشتمین تجربه این بازی بزرگ برای پروفسور کروات اهمیتی دو چندان پیدا کند. برانکو که بعد از دربی 88 باید شاگردانش را برای بازی بزرگ دیگری این بار در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا آماده کند اصلا دوست ندارد در دومین تقابل مستقیم با شفر دست های خود را به علامت تسلیم بالا ببرد از همین رو همه در انتظار هوش و زیرکی او هستند تا قهرمان لیگ با روحیه بالا به آسیا بازگردد.

 

 

دیدگاه‌ها