کد خبر : 1556711 | 04 مهر 1397 ساعت 14:07 | 27.2K بازدید | 0 دیدگاه

اشتباهات کشنده و سرنوشت ساز در دربی

نابخشوده‌های سوپرکلاسیکوی تهران

دربی مثل بسیاری دیگر از بازی های بزرگ بازی اشتباهات است چون در شرایطی که تیم ها با نهایت آمادگی به بازی می آیند آنجا است که اشتباه داوری یا یک تعویض غلط و یا سوتی یک بازیکن می تواند سرنوشت این بازی و حتی یک تیم را رقم بزند.

نابخشوده‌های سوپرکلاسیکوی تهران

به گزارش" ورزش سه" اگر اشتباهات فردی را از تاریخ نیم قرن دربی های پایتخت برداریم شاید بسیاری از این مسابقات، بازی های کم گل و کم حادثه بودند که در نهایت مساوی می شدند. نکته جالب اما می تواند این باشد که هردو تیم و عواملش این اشتباهات مرگبار را می توانند دوست داشته باشند، چه برنده و چه بازنده ، نتیجه را از روی دوش خود برداشته و برشانه اشتباهات فردی می گذارند اما این اشتباه مثل داغی می ماند که همیشه و حتی سال های سال روی آن فرد حک می شود. جواد الله وردی مدافع سابق استقلال و پرسپولیس و تیم ملی ، بعد از بازی سال 52 که با نتیجه 6 بر صفر به نفع پرسپولیس تمام شد به عنوان یکی از کسانی که اشتباهات تاثیرگذاری داشت هنوز هم ترکش های آن مسابقه تاریخی در زندگی ورزشی اش وجود دارد و یادمان نرود که از این مسابقه نزدیک به 46 سال می گذرد. درواقع حتی 5 دهه گذر زمان نمی تواند این موضوع را از اذهان پاک کرده و کسی که در دربی اشتباهی کشنده و سرنوشت ساز انجام دهد نامش برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران و شهرآورد ثبت خواهد شد.


نکته قابل توجه در اینجا این است که بخش قابل توجهی از مسابقات شهرآورد تهران به دلیل عدم وجود فیلم کامل بازی ها و یا منابع ، قابل استناد نیستند و همین موضوع باعث می شود که برای یافتن اشتباه های مرگبار دربی هایی که فیلم و اخبار موثق مربوط به آن وجود دارد مدنظر قرار گرفته اند و به همین خاطر است از نیمه های دهه هفتاد ه.ش تا امروز را می توان از منظر اشتباه های کشنده و شناخت نابخشوده ها بررسی کرد.


شیث رضایی: گل به خودی


دهم فرودین 1386 استقلال و پرسپولیس دربی شصت و دوم را در حالی برگزار کردند که تیم مصطفی دنیزلی در بازی رفت توانسته بود یاران صمد مرفاوی را شکست دهد و تا دربی برگشت فاصله دوازده امتیازی را هم جبران کند. در این بازی علیرضا نیکبخت برای پرسپولیس در دقیقه دوازده گل زد و پرسپولیس توسط معدنچی، آشوبی و حسین کعبی فرصت هایی به دست آورد و نزد تا اینکه استقلال در دقیقه 43 به گل رسید. توپ ارسالی در هجده قدم و شلوغی را به نظر علی علیزاده برای استقلالی ها تبدیل به گل کرد اما تصویر آهسته نشان داد که شیث رضایی بوده که دروازه تیمش را به اشتباه بازکرده و در روزی که پرسپولیس می توانست مسابقه را ببرد به خاطر این اشتباه تنها به یک امتیاز رسید.


علی علیزاده: عجیب ترین خطای هند


25 بهمن 1387 دربی شصت و ششم در حالی برگزار شد که استقلال تیمی پرمهره تر بود و شرایط بهتری با امیرقلعه نویی داشت. پرسپولیس نلو وینگادا در همان ابتدای نیمه دوم توسط مجتبی جباری هافبک استقلال دروازه اش باز شد و تا پایان بازی نیز نتوانست کاری انجام بدهد. در آن سو قلعه نویی که به دنبال تمام کردن بازی با همین نتیجه بود سه تعویض کرد، اولی دقیقه 65 که فرهاد مجیدی را جای جانواریو آورد، دومی یک تعویض تاکتیکی بود که یدالله اکبری در دقیقه 84 به جای مجتبی جباری وارد زمین شد و آخرین آن ها در دقیقه 89 بود که او علی علیزاده را به جای سیاوش اکبرپور به میدان فرستاد. هدف امیر از این تعویض اما این بود که در دقایق پایانی که پرسپولیس برای فرار از شکست توپ های بلند روی دروازه می ریخت علیزاده با قدرت سرزنی اش به دفاع استقلال کمک کند. دقیقه 94 پرسپولیس آخرین توپ بلندش را برای فرار از شکست روی دروازه ریخت و علیزاده عجیب ترین خطای هند تمام تاریخ دربی را انجام داد. او می توانست با سر توپ را بزند و حتی اگر نمی زد هم اتفاقی نمی افتاد اما عاقبت هم هیچکس نفهمید چرا او در آن لحظه مرتکب هند شد. این صحنه آنقدر اشتباه بود که خیلی ها به او اتهام زدند که عمدا این کار را کرده هرچند همه دیگر می دانند که آن یک اشتباه عجیب و غیرارادی بود. پرسپولیس با همین هند و پنالتی از شکست در دقیقه آخر فرار کرد.

 

1339824


بیژن کوشکی: یک لحظه غفلت از جادوگر

 

12 مهر 1387 بازی رفت دو تیم در لیگ هشتم. این مسابقه رفت همان بازی است که علی علیزاده با خطای هند معروفش باعث پرسپولیس از شکست فرار کند اما جالب است که در بازی رفت هم یک اشتباه مهلک برد را از استقلال گرفت. در حالی که پرسپولیس تیمی پرمهره با مربیگری افشین قطبی بود استقلال در دقیقه 45 با گل آرش برهانی پیش افتاد و بازهم پرسپولیس باید برای فرار از شکست تلاش می کرد. پرسپولیس هرچه به پایان بازی نزدیک تر می شد بیشتر فشار می آورد تا به گل برسد اما این استقلال بود که توسط برهانی در ضدحمله می توانست کار را تمام کند. برهانی این کار را نکرد و قلعه نویی برای حفظ نتیجه بیژن کوشکی مدافع وسط تیمش را به جای سیاوش اکبرپور به میدان فرستاد. او قبل از اینکه کوشکی را به زمین بفرستد او را کنار کشید و به کوشکی گفت:« فقط علی کریمی...هرجا رفت ...حتی اگر رفت توی دروازه خودشون هم باید باهاش بری...»

 

1339822


کوشکی در دقیقه 85 به بازی آمد و رفت یارمستقیم علی کریمی شد اما جادوگر دو دقیقه بعد از چنگ کوشکی فرار کرد و با یک ضربه سر محکم و زیبا کار را مساوی کرد. قلعه نویی آنقدر خشمگین شد که همان لحظه به وسط زمین رفت تا کوشکی را تنبیه کند. در پایان بازی هم درگیری ادامه داشت و حتی کار به رختکن هم کشید.


مهدی رحمتی: سوء تفاهم


12 آبان 1385 دو تیم استقلال و پرسپولیس دیدار رفت دربی لیگ برتر ششم را برگزار کردند. استقلال در زمان انجام این بازی دوازده امتیاز از پرسپولیس دنیزلی بیشتر داشت و درهمان ابتدای بازی و دقیقه شانزده توسط امیرحسین صادقی به گل رسید اما 5 دقیقه بعد یک اشتباه یا یک سوء تفاهم باعث شد تا پرسپولیس نه تنها مساوی کند که به بازی برگردد. استقلال در زمین پرسپولیس بود که توپ ساده و زمینی به سمت دروازه استقلال آمد، معدنچی توپ را تعقیب کرد و رحمتی به هوای اینکه توپ اوت شده، جلوی مهاجم پرسپولیس را سد کرد و توپ از خط کنار دروازه بیرون رفت اما داور کرنر اعلام کرد و معدنچی خیلی سریع کرنر را کوتاه به بادامکی داد، بادامکی توپ را سریع به خود معدنچی برگرداند و مهاجم چپ پای پرسپولیس با یک بغل پای دقیق از نزدیکی های نقطه کرنر دروازه رحمتی را که هنوز فرصت نکرده بود جاگیری کند را باز کرد.

 

1339823


شیث رضایی: آی بدو آی بدو


سال 89 در دربی 69، شیث رضایی دنبال فرهاد بدو...به نظر این شعار چکیده این دربی جالب را به خوبی نشان می دهد. دقیقه 90 یک بازی نسبتا سرد و کسل کننده  است که تقریبا هردو تیم از نتیجه راضی به نظر می رسند اما مجتبی جباری که دقیقه 67 به بازی آمده جادو می کند و با پاسی فوق العاده و عمقی فرهاد مجیدی را در گوش چپ راه می اندازد. فرهاد استارت می زند و شیث رضایی مدافع و مامور مستقیم مجیدی که در این بازی و تا آن لحظه ستاره استقلال را خوب مهار کرده ، دیر استارت می زند و از مجیدی عقب می افتد. در حالی که همه انتظار دارند شیث مجیدی را بیرون هجده قدم بزند دنبال او می دود و مجیدی در شش قدم توپ را به زاویه مخالف علیرضا حقیقی می فرستد. شیث اگر در آن لحظه روی مجیدی خطا کرده بود شاید خیلی از مسایل عوض می شد.

 

1339821


پژمان منتظری: خستگی مفرط


13 بهمن ماه سال 1390 یکی از جذاب ترین مسابقات تاریخ دربی رقم خورد. تیم پرویز مظلومی در دربی هفتاد و چهارم دو بر صفر از پرسپولیس جلو بود و سرمربی استقلال به رکوردها و القاب جدیدش فکر می کرد که مصطفی دنیزلی تمام تجربه اش را ریخت روی دایره. دنیزلی در این بازی سه تعویض کرد و بازی را برد. در دقیقه 56 او مهدوی کیا و ایمون زاید را به حای هادی نوروزی و غلامرضا رضایی و در دقیقه 86 حسین بادامکی را به جای محمد نوری آورد. ایمون زاید ابتدا روی پاس محمد نوری و سپس روی سانتر مهدی مهدوی کیا دو گل استقلال را پاسخ داد و بازی داشت با همین نتیجه رقم می خورد که خستگی مفرط پژمان منتظری کار دست استقلال داد. توپ در نزدیکی کرنر به حسین بادامکی رسید و پژمان منتظری آنقدر در این لحظات از نظر بدنی خسته بود که بادامکی او را دریبل و توپ را برای زائد در شش قدم فرستاد و گل...

 

کاظم محمودی: خالق تنها دریبل رافت


20 تیرماه 1378 دربی شماره چهل و ششم فینال جام حذفی بود. پرسپولیس با گل هاشمی نسب و استقلال با گل سهراب بختیاری زاده بازی را یک بر یک ادامه می دادند. 5 دقیقه به پایان وقت های قانونی بازی مانده بود که یک اشتباه از کاظم محمودی مدافع تیم استقلال جام را به پرسپولیس داد. پایان رافت که بازیکنی فیزیکی و سرزن بود و کسی قبل و بعد از این مسابقه دریبلی از او ندیده بود در گوشه زمین صاحب توپ شد، کاظم محمودی به او نزدیک شد و رافت ناگهان با یک دریبل یک پا دو پا، کاظم محمودی را محو و توپ را روی دروازه استقلال سانتر کرد و افشین پیروانی با یک ضربه سر بازی را دو بر یک کرد.

دیدگاه‌ها