کد خبر : 1561823 | 25 مهر 1397 ساعت 15:41 | 15.3K بازدید | 0 دیدگاه

رکورددار سرعت داوران آسیا هستم

زری فتحی: آقایان در فوتبال مطیع‌ترند

اینروزها داوران زن ایرانی با توجه به قضاوت در عرصه های بین المللی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته و البته به نظر پیشرفت قابل توجهی در این زمینه به وجود آمده است.

زری فتحی: آقایان در فوتبال مطیع‌ترند

به گزارش"ورزش سه" زنان ایرانی که در رشته های مختلف ورزشی در سال های اخیر عملکرد درخشانی داشته اند ، حالا در زمینه داوری فوتبال نیز آرام آرام استعدادهای ویژه ای معرفی می شوند. زری فتحی بی شک یکی از این استعدادها است کسی که در تست های آمادگی جسمانی داوران آسیا رکوردی جالب از خودش به ثبت رسانده است. در روزهایی که گلاره ناظمی دیگر داور ایرانی در مسابقات جهانی جوانان فوتسال بازی فینال را سوت می زند و مهسا قربانی دیگر داور بین المللی فوتبال راهی مسابقات مقدماتی المپیک است ، داوران دیگری هستند که برای رقابت های مهم آتی آماده می شوند. زری فتحی داور شیرازی فوتسال و فوتبال زنان نیز که خودش را برای مسابقات مهم پیش رو آماده می کند و بی شک یکی از استعدادهای حال حاضر داوری زنان ایران است در این رابطه گفت:« اینروزها مسابقات داخلی را سوت می زنیم و همچنین برای سمیناری که دی ماه در مالزی برگزار می شود آماده می شویم.» او درباره این سمینار گفت:« این سمیناری است که هرسال با حضور داوران برگزار می شود و در آن تست های مختلفی برگزار می شود. در این تست ها سطحی که آقایان باید پاس کنند 39 است و خانم ها باید 30 را پاس کنند. »


او در این رابطه که رکورددار سرعت در میان داوران زن ایرانی است گفت:« بله من رکورد داوران زن آسیا را در دو سرعت دارم. البته تست های مختلفی برگزار می شود ، مثل دو استقامت و تست های بدنی دیگر که خداراشکر من در این تست ها هم عملکرد خوبی داشته ام. جالب است که سال قبل در حالی که سطح خانم ها عدد 30 بود من توانستم به عدد 59 برسم و این خودش رکورد جالبی بود.»


او با بیان اینکه در دوره های اخیر ای اف سی سخت گیری بیشتری نسبت به تست ها دارد گفت:« در دوره های اخیر خیلی سخت گیری ها زیاد شده، حتی از امسال قرار است خانم ها هم در تست ها به سطح عدد 39 برسند. همین موضوع باعث شده که داوران خانم هم با سطح آمادگی بالایی در این تست ها شرکت کنند.»

 

1345748


فتحی که فوتبال می کرده است گفت:« من دانشجو بودم فوتبال بازی می کردم. برادرم فوتبالیست بود و در تیم فجرسپاسی بازی می کرد و من به همین دلیل بازی ها را با دقت می دیدم. از اینکه می دیدم که داور قاطعیت دارد و درواقع حاکم اصلی زمین است خیلی خوشم می آمد و همین باعث شد که جذب داوری شوم.»


او افزود:« ولی امروز اعتراف می کنم واقعا کار داوری یکی از سخت ترین کارها است. در آن شرایط جسمی و با آن تپش قلب بالا باید یک صحنه را ببینید و سوت بزنید. تازه بعدش که بازی تمام شد دردسرها شروع می شود چرا که ممکن است اشتباه آن صحنه را قضاوت کرده باشید.»


داور بین المللی ایران همچنین گفت:« خوشبختانه درحال حاضر داوری خانم های ایرانی خیلی مورد توجه قرار گرفته است. تیم ملی فوتسال ایران در این سال ها قهرمان آسیا می شود و همین باعث شده که رسانه ها و فضای مجازی خیلی خوب به ورزش زنان و داوری بپردازند. حتی شبکه ورزش برنامه ای دارد که داوری های مارار کارشناسی می کند و همه اینها کمک خیلی بزرگی هستند برای شناخته شدن این رشته.»
زری فتحی همچنین درباره بازی های پیش رو و بازی هایی که قبلا قضاوت کرده گفت:«هنوز برای مسابقات جهانی 2020 انتخاب نشده ایم. همانطور که گفتم شرایط تست ها تغییر کرده است وزنان نیز باید نمره بالاتری بگیرند. داوران ما برای این مسابقات در سمینار ایتالیا شرکت می کنند و در نهایت انتخاب انجام می شود.»


او که در بازی های دانشجویان جهان یک مسابقه از مردان میان تیم های آلمان بلاروس را هم قضاوت کرده است. خودش در این رابطه گفت:« بله این اولین بار بود که بازی مردان را قضاوت کردم و راستش را بخواهید بعد از بازی ها گفتم که ترجیح می دهم مسابقه مردان را سوت بزنم تا زنان(می خندد)» او در ادامه گفت:«خانم ها در فوتبال هم کمی خاله بازی دارند اما آقایان خیلی حرفه ای تر و مطیع تر هستند. خطاهایشان هم درست و حسابی تر است و در مجموع به عنوان داور قضاوت بازی های آقایان بهتر است.»


فتحی همچنین گفت:« این خیلی اتفاق خوبی است که برای مسابقات جهانی جوانان ، یک داور خانم انتخاب شده است. قرار بود از کشور ما یک داور انتخاب شود، در دوره های قبل همیشه آقایان انتخاب می شدند اما امسال با وجود اینکه تنها یک داور انتخاب می شد فیفا یک داور زن ایرانی را انتخاب کرد که واقعا باعث خوشحالی است. برای مسابقات جهانی 2020 هم قرار است یک داور آقا و یک داور خانم از هر کشور برود و این نشان می دهد که خانم های داور توانسته اند جایگاهشان را در فوتبال جهان پیدا کنند.»

 

1345749

دیدگاه‌ها