کد خبر : 1562279 | 27 مهر 1397 ساعت 17:35 | 19.7K بازدید | 0 دیدگاه

آزادکاران برای تکرار خاطره خوش بوداپست دورخیز کردند

نفر به نفر با سربازان خادم قبل از نبرد جهانی

تیم ملی کشتی آزاد که با ترکیبی از جوان ها و باتجربه ها راهی بوداپست شده به دنبال جبران ناکامی سال قبل و تکرار خاطرات خوش 5 سال قبل در مجارستان است.

نفر به نفر با سربازان خادم قبل از نبرد جهانی

به گزارش "ورزش سه"، رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان از فردا به میزبانی بوداپست مجارستان در شرایطی آغاز می شود که شاگردان رسول خادم به دنبال تکرار خاطرات خوش سال 2013 هستند که در همین شهر پنجمین و آخرین قهرمانی خود را جشن گرفتند.


البته نباید فراموش کرد که سال گذشته تیم ملی کشتی آزاد یکی از ضعیف ترین نتایج تاریخ خود را ثبت کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که از 8 آزادکار اعزامی به پاریس فقط حسن یزدانی به مدال طلا رسید و 7 نفر دیگر حذف شدند تا ایران در بخش تیمی به مقام نازل نهم برسد.

 

1346214


رسول خادم بار دیگر خودش وارد گود شده تا ناکامی سال گذشته را جبران کند. در ماههای اخیر از انتخابی بگیر تا تورنمنت های بین المللی و بازی های آسیایی در انتخاب نفرات اعزامی به مسابقات جهانی نقش داشتند تا اینکه بالاخره 10 نفر برای حضور بوداپست از سوی شورای فنی برگزیده شدند؛ تیمی که ترکیبی از نفرات باتجربه و جوان است.

 


57 کیلوگرم؛ رضا اطری
حالا دیگر نمی توان این سبک وزن کشتی آزاد را بی تجربه دانست. او سال قبل بعد از کسب مدال برنز آسیا به مسابقات جهانی اعزام شد اما به دلیل کم تجربگی از کسب مدال بازماند. رضا اطری که جانشین کشتی گیر نامداری مثل حسن رحیمی شده، با قهرمانی در انتخابی تیم ملی کشتی به بازی های آسیایی اعزام شد و به مدال برنز رسید تا همچنان گزینه نخست رسول خادم در سبک وزن باشد. گئورگی ادیراشویلی آذربایجانی، قهرمان اروپا در سال جاری بدون شک مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی در این دوره خواهد بود. با این حال نمایندگان روسیه و آمریکا هم سدهای محکمی برای رضا اطری هستند اما خودش می داند که در دومین تجربه جهانی اش همه از او انتظار کسب مدال دارند.

 

1346215

 


61 کیلوگرم؛ باقر یخکشی
یکی از کشتی گیران جوانی که سابقه حضور در مسابقات جهانی را ندارد، همین باقر یخکشی است. این آزادکار خوش آتیه که در انتخابی تیم ملی در وزن 61 کیلوگرم به عنوان قهرمانی رسید، در جام یاشاردوغو هم خوش درخشید تا نظر رسول خادم را برای شرکت در مسابقات جهانی به خود جلب کند. البته یخکشی به خاطر محدودیت اوزان در بازی های آسیایی حاضر نبود اما در مسابقات جهانی حریفان قدری مثل گاژی مردا رشیداف از روسیه(نقره جهان ۲۰۱۷ و طلای اروپا۲۰۱۸)، بکا لومتادزه از گرجستان( نقره جهان ۲۰۱۶ و نقره اروپا۲۰۱۸)، جو کالن از آمریکا(قهرمان پان آمریکن۲۰۱۸) را پیش روی خود می بیند.

 

1346216

 


65 کیلوگرم؛ امیرحسین مقصودی
شاید در چند سال اخیر بی سابقه بوده که یک کشتی گیر 18 ساله از ایران راهی مسابقات جهانی بزرگسالان شود. این اتفاق با اعتماد رسول خادم با امیرحسین مقصودی رخ داده و این آزادکار در وزن 65 کیلوگرم آزمون بزرگی را پیش روی خود می بیند. وقتی مهران نصیری در بازی های آسیایی نتوانست به توفیقی برسد، این آزادکار جوان که در مسابقات جوانان جهان به عنوان نایب قهرمانی رسید و در فینال با فاصله نزدیکی شکست خورد، با اعتماد کادرفنی مسافر مسابقات جهانی بزرگسالان شد. حاجی‌علی‌یف، نفر سوم المپیک و قهرمان جهان در وزن 61 کیلوگرم از آذربایجان به همراه ولادیمیر خینچگاشویلی، قهرمان گرجستانی المپیک و جهان در وزن 61 کیلوگرم مدعیان اصلی این وزن به شمار می روند.

 

1346218

 

 


70 کیلوگرم؛ یونس امامی
یونس امامی یکی دیگر از نفرات جوان تیم رسول خادم به حساب می آید، در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی به عنوان سوم دست پیدا کرد. این آزادکار در رده های نوجوانان و جوانان توانسته به مدال های خوشرنگی دست پیدا کند اما در رده بزرگسالان کم تجربه است.  امامی در تنها میدان رسمی که در رده سنی بزرگسالان در مسابقات قهرمانی 2018 آسیا به میدان رفت به عنوانی بهتر از پنجمی نرسید، اما حالا این فرصت را دارد تا خودی نشان دهد. رسول ماگومدوف، قهرمان جهان از روسیه، حاجی مراد حاجی‌اف، قهرمان جوانان جهان از آذربایجان،‌ زورابی یاکوبیشویلی، قهرمان جهان از گرجستان، جیمز گرین، نایب قهرمان جهان از آمریکا و مصطفی کایا، نایب قهرمان اروپا از ترکیه مدعیان اصلی این وزن هستند.

 

1346217

 


74 کیلوگرم؛ مصطفی حسین خانی

برنز مسابقات جهانی 2016 در همین بوداپست تنها افتخار این کشتی گیر باتجربه در سطح جهان به شمار می رود. حسین خانی که در انتخابی به قهرمانی دست پیدا کرد، در بازی های آسیایی دستش از مدال کوتاه ماند تا مثل جهانی سال قبل یک نمره منفی دیگر در کارنامه او ثبت شود. با این حال کادرفنی به این آزادکار باتجربه اعتماد کرده تا شاید در آخرین فرصت خودش را نشان دهد. اتفاقی که کار حسین خانی را خیلی سخت تر از دیگر کشتی گیران اعزامی می کند، حضور کشتی گیران مطرحی در این وزن مثل جردن باروز آمریکایی با 5 طلای جهان و المپیک و همچنین فرانک چامیزو از ایتالیا با 2 طلای جهان و برنز المپیک است.

 

1346219

 


79 کیلوگرم؛ عزت الله اکبری
این آزادکار باتجربه که تنها مدالش در جهانی به سال 2013 بر می گردد و در همین بوداپست کسب شده، این بار با آمادگی بیشتری به مسابقات جهانی پای خواهد گذاشت. عزت الله اکبری در انتخابی تیم ملی به دلیل مصدومیت نتوانست به مراحل پایانی برسد اما آسیب دیدگی او مورد تایید کمیته پزشکی فدراسیون قرار گرفت. اکبری حریفانی همچون جبرئیل حسن‌اُف، نفر سوم المپیک در وزن 74 کیلوگرم از آذربایجان، داوید خوتسیاشویلی از گرجستان، احمد ماگومدوف از روسیه و کایل داک از آمریکا را پیش روی خود می بیند و این فرصت را دارد تا خاطرات خوش 5 سال قبل را در خاک مجارستان تکرار کند.

 

1346220

 

 


86 کیلوگرم؛ حسن یزدانی
دیگر نیازی به تعریف و تمجید ندارد. حسن یزدانی که هم در مسابقات انتخابی تیم ملی حاضر شد و با اقتدار دستش بالا رفت و هم در چند سال اخیر خودش را به عنوان یک نابغه در کشتی جهان مطرح کرده، مثل سال قبل امید اول رسول خادم برای کسب مدال طلا به شمار می رود. این کشتی گیر جویباری با قهرمانی در المپیک 2016 و مسابقات جهانی 2017 مدعی اول وزن 86 کیلوگرم به حساب می آید و می خواهد برای دومین سال متوالی بر سکوی نخست جهان تکیه بزند. دیوید تیلور آمریکایی که سابقه ضربه کردن حسن یزدانی را در جام جهانی دارد، در کنار داورن کوروگلیف روس جدی رقبای این نابغه کشتی ایران هستند؛ اما یزدانی نشان داده هیچ کس روی تشک جلودارش نیست.

 

1346221

 


92 کیلوگرم؛ علیرضا کریمی
حالا دیگر می توان گفت در کنار حسن یزدانی، علیرضا کریمی هم یکی از آماده ترین آزادکاران تیم ملی ایران به شمار می رود. با اینکه محمدجواد ابراهیمی در مرحله اول انتخابی قهرمان شده بود، در مرحله نهایی از رویارویی با علیرضا کریمی معاف شد. در ادامه کریمی در یک وزن بالاتر به بازی های آسیایی 2018 اعزام شد و با کسب مدال طلا درخشید. برای مسابقات جهانی بار دیگر او به وزن اصلی بازگشت و در نهایت هم مسافر جهانی شد. این کشتی گیر نه چندان باتجربه که سال قبل با محرومیت 6 ماهه روبه رو شده بود، به امید کسب نخستین مدال جهانی پای به بوداپست گذاشته اما حریفان سرسختی پیش روی خود می بیند. شریف شریف‌اُف، قهرمان المپیک و جهان در وزن 86 کیلوگرم از آذربایجان، جی دُن کاکس، دارنده مدال برنز جهان و المپیک در وزن 86 کیلو از آمریکا مثل کریمی به وزن 92 کیلوگرم انتقال پیدا کردند و مدعیان جدی این وزن به شمار می روند.

 

1346222

 


97 کیلوگرم؛ مجتبی گلیج
یکی از اوزانی که کادرفنی نگرانی های زیادی برای انتخاب نفر نهایی داشت، همین 97 کیلوگرم بود. عملکرد نه چندان مطمئن علیرضا گودرزی(قهرمان انتخابی) و مجتبی گلیج(نفر دوم انتخابی) باعث شد تا برای بازی های آسیایی کادرفنی به علیرضا کریمی در این وزن اطمینان کند. برای مسابقات جهانی علیرضا کریمی به یک وزن پایین تر رفت و در نهایت گلیج رضایت خادم را جلب کرد. گلیج در جام یاشاردوغو نایب قهرمان شد و امیدوار است در مسابقات جهانی بتواند در دوران اوج قرار داشته باشد. موضوعی که کسب مدال در این وزن را سخت و دشوار می کند، حضور نفرات مطرحی مثل کایل اسنایدر از آمریکا و عبدالرشید سعدالله یف از روسیه با ۳ طلای جهان و المپیک است. قطعا گلیج با تجربه نه چندان زیاد فقط با درخشش فوق تصور می تواند از سد این حریفان بگذرد.

 

1346223

 

 


وزن 125 کیلوگرم؛ پرویز هادی
این سنگین وزن باتجربه با قهرمانی در انتخابی تیم ملی در غیاب کمیل قاسمی خودش را بار دیگر ثابت کرد. با اینکه پرویز هادی در بازی های آسیایی 2 مدال طلا کسب کرده، در مسابقات جهانی حتی یک بار هم سابقه مدال آوری ندارد. این آزادکار آذربایجانی در 31 سالگی فرصت زیادی را پیش روی خود نمی بیند و شاید مسابقات جهانی 2018 می تواند نقطه اوج او باشد. البته پرویز هادی برای رسیدن به طلای سنگین وزن کار راحتی پیش رو نخواهد داشت. طاها آکگول، دارنده مدال طلای جهان و المپیک از ترکیه، گنو پتریاشویلی، دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک از گرجستان غول های سنگین در سال های اخیر بودند که هادی می تواند بعد از قهرمانی در بازی های آسیایی حالا در جهانی این بزرگان را زمین گیر کند.

 

1346224

 

 

مسابقات کشتی آزاد با رقابت های اوزان 61، 74 ، 86 و 125 کیلوگرم در روز شنبه 28 مهرماه، مسابقات وزن های 57، 65، 79 و 92 کیلوگرم در روز یکشنبه 29 مهرماه و رقابت های 70 و 97 کیلوگرم در روز دوشنبه 30 مهرماه برگزار می شود.


طبق قوانین اتحادیه جهانی کشتی، مسابقات هر وزن در 2 روز برگزار خواهد شد که رقابت های مقدماتی تا مشخص شدن فینالیست ها روز اول و رقابت ها شانس مجدد، رده بندی و فینال روز دوم انجام خواهد شد.


زمان وزن کشی ساعت 8:30 تا 9 صبح به وقت محلی و مسابقات صبح 10:30 تا 15:30 و رقابت های عصر در فاصله زمانی 17 تا 21:30 انجام می شود. فاصله زمانی تهران با بوداپست 90 دقیقه است به طوری که ساعت 10:30 به وقت بوداپست 12 به وقت تهران است.

دیدگاه‌ها