کد خبر : 1562804 | 29 مهر 1397 ساعت 15:32 | 6.4K بازدید | 0 دیدگاه

دومین راند از مسابقات سرعت در پیست آزادی برگزار شد

استارت هیجان و استاپ قانون

دومین دور از مسابقات اتومبیلرانی قهرمانی کشور در رشته سرعت پس از دو بار تعویق، سرانجام در 27 مهر ماه برگزار شد.

استارت هیجان و استاپ قانون

به گزارش "ورزش سه"، صبح جمعه نزدیک به 80 اتومبیل در پیست استاپ شرقی پیست ورزشگاه آزادی مشغول آخرین وارسی‌ها برای حضور در مسابقه سرعت بودند که با حضور مدعیان قهرمانی از سراسر کشور و در 9 کلاس برگزار می‌شد. مسابقات سرعت امسال با اعمال قوانین جدید برگزار می‌شود و مبنای کلاس‌بندی خودروها از ابتدای سال تغییر کرده اما رقابت هیجان‌انگیز جمعه اخیر در تعدادی از کلاس‌ها زیر سایه اتفاقات جالبی قرار گرفت که بخشی از آنها خارج از قوانین مسابقات بود.


***


شاید بد نباشد مسابقه را از آخر به اول روایت کنیم. پس از پایان مسابقه کلاس آزاد و لحظاتی پس از آنکه جواد مهدیه، راننده سالخورده و قدیمی سرعت توانست در رقابتی هیجان‌انگیز به مقام سوم دست پیدا کند، تیم برگزاری بلندگو را در اختیار او قرار دادند تا در اوج آدرنالین و تپش قلب، با تماشاگران پرتعداد حاضر در پیست صحبت کند. جواد مهدیه که هنوز در جو مسابقه بود و سناریوی از پیش تعیین شده‌ای هم برای این لحظه نداشت گفت:«از برگزارکنندگان این مسابقه سپاسگزارم. از همه شما هم می‌خواهم که نظرات و انتقادات خودتان درباره مسابقات سرعت را به اطلاع کمیته ریس برسانید.»

 

1346913


مسابقه سرعت جمعه جذاب و پرهیجان بود اما اگر بخواهیم به توصیه جواد مهدیه نیز توجه کنیم باید گفت که دور دوم مسابقه سرعت انقدرها هم بی‌دردسر و بی‌حاشیه برگزار نشد. شاید نخستین انتقاد را می‌توان در مورد سیستم ثبت زمان یا تایم‌گیری مسابقه متوجه کمیته ریس یا فدراسیون کرد که این بار بدون استفاده از سیستم زمان‌سنج الکترونیکی اتوماتیک برگزار شد و داوران با رجعت به گذشته‌های دور از کرونومتر دستی استفاده کردند. اینطور که پیداست هزینه رجیستری سیستم زمان سنج الکترونیک پیست آزادی در رهگذر گرانی‌های اخیر، فدراسیون را به این فکر انداخته که قید استفاده از این دستگاه دقیق را بزنند و ثبت زمان را به انسان بسپارند. طبعا این شیوه قدیمی با خطای انسانی همراه خواهد بود. جالب اینکه فدراسیون اتومبیلرانی در اجرای به قوانین به روز جهانی سختگیر است و می‌خواهد رانندگان را به سطح FIA برساند اما خود در اجرای برخی مسائل پایه مثل زمان‌سنجی الکترونیکی به قوانین جهانی بی‌توجه است.


پیش از مسابقه کلاس آزاد که با پیروزی محمد باقرزاده، عنوان دومی محمد برادران و درخشش جواد مهدیه و به دست آوردن رتبه سوم برای او تمام شد، مسابقه شش سیلندرهای توربو (کلاس توربو 2) نیز ماجراهای جالبی داشت. طبق قوانین فدراسیون، برای برگزاری هر کلاس از مسابقات سرعت، باید دست‌کم 8 راننده ثبت‌نام و زمان ثبت کرده باشند اما در این کلاس 6 خودرو در خط استارت قرار گرفتند که دو تا از آنها از قبل هم ثبت نام نکرده بودند و به گفته خودشان در نقش سیاهی لشگر به این رقابت پا گذاشته بودند تا این کلاس برگزار شود در حالی که ماشین آنها ست‌آپ دریفت داشت! در دور هشتم مسابقه نیز وقتی کامران واقف و علی افضلی رقابت سختی برای مقام اول داشتند، علی افضلی پس از یک سبقت غافلگیرکننده، بدون برخورد و حادثه پیشتاز شد اما داوران به او اخطار و هم پنالتی زمانی دادند. در کمال تعجب در پایان مسابقه کامران واقف قهرمان این کلاس اعلام شد.

 

1346914


در همین اثنا برخی از رانندگان معتقد بودند قوانین فنی به صورت سلیقه‌ای و بدون در نظر گرفتن مبنای قانونی اجرا می‌شود و به همین خاطر هم هست که اعتراض‌هایی صورت می‌گیرد. به طور مثال در کلاس شش سیلندر توربو اجازه استفاده از لاستیک مسابقه ای داده نشده اما در کلاس شش سیلندر اتمسفریک که میزان قدرت و توان موتور خودروها در همین حدود است، استفاده از لاستیک اسلیک آزاد است. نکته عجیب دیگر در مسابقه جمعه این بود که ظاهرا کاپ قهرمانی به اندازه تعداد برندگان تهیه نشده بود و برخی از رانندگان برتر کاپ نگرفتند.  


کلاس‌های دیگر مسابقه جمعه البته کمتر برخورد و حادثه داشت و برگزاری دو کلاس استاندارد پراید و پژو 405 نیز با استقبال خوب رانندگان همراه شد.

 

1346915


نتیجه مسابقات جمعه به این شرح است.

 


*پژو ۴۰۵


۱-امین جعفریان اصفهان
۲-سید محسن افتخاری تهران
۳-ابراهیم فاتحی اصفهان

 


*پژو ۲۰۶


۱-محمد نوذری فارس
۲-بنیامین حاجیان تهران
۳-واهیک پطروسی تهران

 

1346918


 
BP*  استانداد


۱-ستار احمدی اصفهان
۲-امیر حسام رضایی تهران
۳-محسن محمدی فارس
 


*۱۶۰۰ GT


۱-مهرداد صفری اصفهان
۲-آرش خامنه خوزستان
۳-سهند قنادان تهران

 

1346916


 
* پراید اختصاصی


۱-کوشان صالحی تهران
۲-شایان خمسی خوزستان
۳-محسن شیروانی اصفهان
 


* پراید GT


۱-مجتبی مهری خراسان رضوی
۲-محسن محمدی فارس
۳-مهدی صحافی پور
 


* سوپر ۲۰۰۰  


۱-اشکان مسگرها تهران
۲-مهرداد صفری اصفهان
۳-آرش خامنه خوزستان
 

 

1346917


*۶ سیلندر توربو


۱-کامران واقف تهران

۲-علی افضلی تهران
۳-سید مهدی حسینی تهران
 


*۶ سیلندر اتمسفر


۱-محمد باقرزاده تهران
۲-محمد برادران تهران
۳-جواد مهدیه تهران

دیدگاه‌ها