کد خبر : 1563010 | 30 مهر 1397 ساعت 13:50 | 16.3K بازدید | 0 دیدگاه

نگاهی به تمام پنالتی‌های لیگ برتر

یک چهارم از بازی های لیگ برتر هجدهم فوتبال ایران برگزار شده و این در حالی است که هر هفته مباحث زیادی درباره مسایل داوری و تصمیمات تاثیرگذار داور به گوش می رسد.

نگاهی به تمام پنالتی‌های لیگ برتر

به گزارش" ورزش سه" یکی از مسایلی که در هفته های اخیر مثل هر سال در لیگ فوتبال ایران چالش برانگیز بوده است تصمیمات داورها در اعلام یا عدم اعلام ضربات پنالتی است به طوری که بسیاری از تیم های حاضر در لیگ برتر کلیپ هایی را در رابطه با پنالتی هایی که به نفعشان گرفته نشده یا به ضررشان اعلام شده تهیه کرده اند. در هفته نهم نیز بحث برسر اعلام پنالتی دقیقه 96 سپاهان برابر نساجی بحث زیادی در رسانه ها به وجود آورد. به همین بهانه نگاهی داریم به تمام پنالتی های لیگ برتر در 9 هفته ای که از مسابقات می گذرد.


در مقایسه با لیگ های بزرگ دنیا آمار پنالتی های لیگ برتر ایران از نظر تعداد متفاوت است در حالیکه مثلا دو لیگ فوتبال اسپانیا و انگلستان آمار تعداد پنالتی هایشان تا این زمان برابر است. در 9 هفته ای که از مسابقات لیگ برتر انگلستان می گذرد در این مسابقات که با حضور 20 تیم برگزار می شود 27 پنالتی توسط داوران اعلام شده که 8 ضربه پنالتی از این تعداد هدر رفته و 19 ضربه پنالتی تبدیل به گل شده است.


در لالیگا یا لیگ فوتبال اسپانیا نیز در 9 هفته ای که از مسابقات می گذرد 27 ضربه پنالتی توسط داوران اعلام شده که 5 ضربه پنالتی هدر رفته و 22 پنالتی دیگر تبدیل به گل شده است.  


با این حساب در لیگ انگلستان آمار پنالتی هایی که تبدیل به گل شده 70% و در لالیگا 81% ضربات پنالتی تبدیل به گل شده است. در لیگ ایران اما تا این لحظه 18 پنالتی توسط داوران گرفته شده که از این تعداد دو پنالتی مهدی ترابی در بازی با سپیدرود و حسن بیت سعید در بازی فولاد برابر پارس جنوبی تبدیل به گل نشده و 16 ضربه دیگر گل شده است. بر این اساس در حدود 89% ضربات پنالتی در لیگ ایران تبدیل به گل شده است.

 


پنالتی زنان لیگ ایران بشناسید


18 پنالتی امسال لیگ برتر را شانزده بازیکن مختلف به ثمر رسانده اند. بهترین پنالتی زنان لیگ برتر امسال استنلی کی روش از سپاهان و حسین ابراهیمی از سپیدرود هستند که هر کدام دوبار از روی نقطه پنالتی برای تیمهایشان گلزنی کردند. در این بین دو بازیکن هستند که در این فصل نتوانستند پنالتی هایشان را تبدیل به گل کنند. مهدی ترابی بازیکن تیم سایپا در اولین هفته لیگ برتر برابر سپیدرود نتوانست ضربه پنالتی اش را تبدیل به گل کند. حسن بیت سعید مهاجم تیم فولادخوزستان هم در بازی تیمش برابر پارس جنوبی ضربه پنالتی اش را تبدیل به گل نکرد.


اما به غیر استنلی کی روش و حسین ابراهیمی که 4 پنالتی از 16 پنالتی این فصل را به گل تبدیل کرده اند. وریا غفوری از استقلال، لوسیانو پریرا از فولادخوزستان، علی علیپور از پرسپولیس، رحیم زهیوی از ذوب آهن، آنتونی استوکس از تراکتورسازی، جورجی ولسیانی و محمد عباس زاده از نساجی مازندران، رضا خالقی فر از ماشین سازی، میثم کریمی از استقلال خوزستان، حکیم نصاری از نفت مسجد سلیمان، سعید صادقی از پدیده، روح الله سیف اللهی از پارس جنوبی دیگر بازیکنانی هستند که در این فصل از رقابت های لیگ برتر از روی نقطه پنالتی برای تیمهایشان گلزنی کرده اند.

 


پنالتی های سپیدرود، نساجی و فولاد


سه تیم فولادخوزستان، نساجی مازندران و سپیدورد رشت تا هفته نهم لیگ برتر فوتبال ایران هرکدام صاحب دو ضربه پنالتی شده اند. فولاد در بازی برابر نساجی و پارس جنوبی صاحب پنالتی شده که یک پنالتی را حسن بیت سعید هدر داد و دیگری را لوسیانو پریرا برابر نساجی توپ را تبدیل به گل کرد. سپیدرود هر دو پنالتی اش را توسط حسین ابراهیمی برابر سپاهان و ماشین سازی تبدیل به گل کرد. نساجی هم یک بار توسط جورجی ولسیانی در بازی برابر پرسپولیس و یک بار هم توسط محمد عباس زاده در بازی پارس جنوبی پنالتی هایش را تبدیل به گل کرده است.

 


لک، نیازمند، گوهری و ملکی


حامد لک دروازه بان تیم نساجی مازندران امسال دوبار از روی ضربات پنالتی دروازه اش باز شده است. احمد گوهری دروازه بان پارس جنوبی هم امسال دو بار مقابل ضربات پنالتی حریفان قرار گرفته اما او یک بار پنالتی بیت سعید را گرفت و یک بار هم توسط عباس زاده مغلوب شد. اما گوهری تنها دروازه بانی نیست که در این فصل پنالتی گرفته است. پیام نیازمند دروازه بان جوان سپاهان هم در این فصل دو بار در ضربات پنالتی مقابل حریفان دروازه اش باز شده است.  کوروش ملکی دروازه بان سپیدرود نیز در این فصل پنالتی مهدی ترابی را در بازی با سایپا گرفت.

 


داوران پنالتی گیر و پنالتی نگیر

 

در لیگ امسال و تا این زمان 26 داور مسابقات را قضاوت کرده اند که در این بین حسین زرگر و محمدحسین زاهدی فر هرکدام با 5 قضاوت بیشترین قضاوت را در این فصل داشته اند. در بین این داوران سیدرضا مهدوی و بیژن حیدری با 19 کارت بیشترین تعداد کارت را از جیبشان خارج کرده اند.


اما از منظر پنالتی گرفتن محمدحسین زاهدی فر، بیژن حیدری، سیدرضا مهدوی و پیام حیدری با اعلام دو پنالتی در مسابقات این فصل بیشترین تعداد پنالتی را در این فصل گرفته اند. دیگر داورانی که در این فصل یک ضربه پنالتی در بازی های مختلف گرفته اند رضا کرمانشاهی، مهدی سیدعلی، کوپال ناظمی، موعود بنیادی فر، یاسر همرنگ، سعید رحیمی مقدم، علی میرغفاری و محمدرضا اکبریان هستند.

 


فغانی؛ فصل بدون پنالتی


اما علیرضا فغانی داور سرشناس و مطرح فوتبال ایران که در جام جهانی 2018 روسیه نمایش درخشانی داشت در این فصل از رقابت های لیگ برتر و تا این لحظه تنها در 3 بازی قضاوت کرده است. او در این سه بازی 9 کارت زرد داده ضمن اینکه نه کارت قرمزی از جیبش خارج کرده و نه پنالتی گرفته است. علی صفایی، حسن اکرمی، مهدی مرجان زاده، وحید کاظمی، رضا عادل، شاهو اصلانی، روح الله شریفی، کمیل غلامی، وحید صالحی و امیر عرب براقی نیز در این فصل هنوز پنالتی نگرفته اند.

 


دروازه بان ها و پنالتی ها


احمد گوهری(پارس جنوبی)، پیام نیازمند(سپاهان)، حامد لک(نساجی) هرکدام دو بار و کوروش ملکی (سپیدرود)، محمد ناصری(پدیده)، فرناندو دخسوس(ماشین سازی)، محمد رشید مظاهری(ذوب آهن)، مهدی رحمتی (استقلال)، بوژیدار رادوشوویچ (پرسپولیس)، احسان مرادیان(فولاد خوزستان)، محمدباقر صادقی(ذوب آهن)،حسین پورحمیدی(استقلال خوزستان)، شهاب گردان(صنعت نفت آبادان)، ناصر سالاری(فولاد) و محمد حسین منادی(سایپا) هرکدام یک بار در برابر ضربات پنالتی قرار گرفته اند.

 


فولاد و ذوب آهن؛ دو دروازه بان و دو پنالتی


دو تیم فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان در این فصل هرکدام دوبار از روی نقطه پنالتی دروازه شان باز شده است اما نقطه مشترک این دو تیم این است که این گل ها  را با دو دروازه بان متفاوت خورده اند. رشید مظاهری دروازه بان ملی پوش ذوب آهن در بازی برابر پدیده و محمدباقر صادقی دیگر دروازه بان این تیم در بازی با استقلال خوزستان از روی نقطه پنالتی دروازه شان باز شد. در فولاد هم ناصرسالاری در بازی ماشین سازی و احسان مرادیان در بازی با سپاهان از روی نقطه پنالتی گل خوردند.

 

 

دیدگاه‌ها