کد خبر : 1565059 | 09 آبان 1397 ساعت 14:33 | 200.5K بازدید | 3 دیدگاه

پرسپولیس - کاشیما؛ عبور از جاده‌های سرد برای اولین جام

اختصاصی؛ کاملترین راهنمای فینالیستهای لیگ قهرمانان آسیا

تیم های پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز ژاپن در شانزدهمین دوره لیگ قهرمانان آسیا اولین حضور خود در فینال این رقابت ها را تجربه می کنند.

اختصاصی؛ کاملترین راهنمای فینالیستهای لیگ قهرمانان آسیا

به گزارش "ورزش سه"، فصل 2018 شانزدهمین دوره برگزاری لیگ قهرمانان آسیا با فرمت جدید است که دور گروهی آن از 23 بهمن‌ماه 96 آغاز شد و 19 آبان 97 با معرفی قهرمان در ورزشگاه آزادی تهران به پایان می‌رسد. پرسپولیس قهرمان لیگ برتر، استقلال تهران نایب قهرمان لیگ، تراکتورسازی تبریز تیم سوم لیگ و ذوب‌آهن تیم چهارم رده‌بندی لیگ (که جایگزین نفت تهران شد) در فصل 95-96، چهار نماینده ایران در این فصل بودند. از میان چهار نماینده ایران، تیم‌های پرسپولیس، استقلال و ذوب‌آهن موفق به صعود به دور بعد شدند. در مرحله حذفی استقلال با شکست ذوب‌آهن به جمع 8 تیم راه یافت و پرسپولیس نیز موفق به حذف الجزیره امارات شد. نمایندگان ایران استقلال و پرسپولیس در 4/1نهایی به مصاف الدحیل و السد نمایندگان قطر رفتند. پرسپولیس با حذف الدحیل به جمع 4 تیم برتر آسیا راه یافت اما استقلال با قبول شکست مقابل السد در مجموع دو بازی رفت و برگشت با این مسابقات وداع کرد. پرسپولیس برای نخستین بار در تاریخ برگزاری جام باشگاه‌های آسیا و سپس لیگ قهرمانان موفق شد در مرحله نیمه‌نهایی پیروز باشد و این بار با حذف السد دیگر نماینده قطر پس از سپاهان 2007 و ذوب‌آهن 2010 توانست سومین نماینده ایران در فینال لیگ قهرمانان آسیا لقب بگیرد.

 

حالا پرسپولیس برای قهرمانی در قاره آسیا و راهیابی به جام باشگاه‌های جهان که حدود یک ماه دیگر به میزبانی امارات برگزار می‌شود، کاشیما آنتلرز ژاپن را پیش رو دارد. در این گزارش به تاریخچه حضور این دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا پرداخته‌ایم.

 
کاشیما در تاریخ لیگ قهرمانان:

 

1)  قعرنشینی در اولین تجربه

 

کاشیما آنتلرز در اولین دوره برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2003-2002  به عنوان قهرمان جی لیگ حضور یافت. در این فصل کاشیما با تیم‌های بی‌ای‌سی ترو ساسانای تایلند، دائه‌جئون سیتیزن کره جنوبی و شانگهای شنهوای چین همگروه شد و در رقابت‌هایی که میزبان آن تایلند بود با یک تساوی و دو شکست در قعر جدول گروه چهار تیمی قرار گرفت و نماینده میزبان توانست به دور بعد صعود کند.

 

2)  صعود از گروه، پس از غیبت 5 ساله

 

دومین حضور کاشیما آنتلرز در لیگ قهرمان مربوط به سال 2008 است که به عنوان قهرمان جی لیگ 1 و جام امپراطوری مجوز حضور در رقابت‌ها را گرفت. این تیم در گروهی که تیم‌های بیجینگ گوان چین، کرانک تای بانک تایلند و نام دین ویتنام حضور داشتند موفق به کسب 5 برد و تنها یک شکست شد و به جمع هشت تیم برتر صعود کرد. تنها شکست کاشیما مقابل تیم پکن خارج از خانه رقم خورد. در مرحله بعد (یک چهارم نهایی) کاشیما مقابل آدلاید یونایتد استرالیا ایستاد و با تساوی خانگی و شکست در بازی برگشت از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

 

1349799

 

3)  پنالتی امیدهای کاشیما را کشت

 

کاشیما آنتلرز باز هم به عنوان قهرمان جی لیگ ژاپن در مسابقات لیگ قهرمانان سال 2009 حاضر شد که سومین حضور این تیم در این تورنمنت بود. سوون سامسونگ، شانگهای شنهوا و نیروهای مسلح سنگاپور، رقبای کاشیما در این سال بودند که این تیم با 4 برد یک مساوی و یک باخت صدرنشین گروه شد. دو پیروزی خانگی مقابل نمایندگان کره جنوبی و چین، دو برد رفت و برگشت مقابل نماینده سنگاپور و تساوی خارج از خانه مقابل شانگهای این تیم را با 13 امتیاز به دور بعد فرستاد. در مرحله یک هشتم نهایی کاشیما آنتلرز مقابل اف سی سئول به تساوی 2-2 رسید و در ضربات پنالتی مغلوب و حذف شد.

 

1349801

 

4)  کابوس یک هشتم دست از سر قهرمان برنداشت

 

کاشیما آنتلرز قهرمان جی لیگ، چهارمین حضور خود را در لیگ قهرمانان در سال 2010 تجربه کرد. شش برد پیاپی در دور گروهی مقابل جونبوک موتورز کره جنوبی، چانگچون یاتای چین و پرسیپورا جایاپورای اندونزی این تیم را به عنوان تیم نخست رهسپار دور یک هشتم نهایی نمود اما در دور یک هشتم نهایی نتایج درخشان دور گروهی تداوم نیافت و یک شکست 1-0 مقابل پوهانگ استیلرز کره جنوبی در تک بازی این مرحله کافی بود تا قهرمان ژاپن خداحافظی زودهنگامی با لیگ قهرمانان داشته باشد.

 

1349802

 

5)  ماجرای تکراری با حریف تکراری

 

پنجمین حضور حریف پرسپولیس در لیگ قهرمانان به سال 2011 بر می‌گردد که به عنوان قهرمان جام امپراطوری ژاپن در این تورنمنت شرکت کرده بود. کاشیما در این سال با تیم‌های سوون سامسونگ، سیدنی و شانگهای شنهوا همگروه شد و با سه برد و سه تساوی به عنوان تیم دوم به مرحله بعد مسابقات صعود کرد. در مرحله یک هشتم نهایی این مسابقات کاشیما با قبول شکست 3-0 در تک بازی این مرحله مقابل اف سی سئول کره جنوبی با جام خداحافظی کرد. این برای چهارمین سال متوالی بود که گوزن‌ها علی‌رغم صعود به دور حذفی نتوانستند به مراحل بالاتر برسند.

 

1349807


6)  تجربه شماره 6؛ ضعیف تر از حد تصور


سال 2015 کاشیما آنتلرز ششمین حضور خود را در لیگ قهرمانان به عنوان تیم سوم جی لیگ تجربه کرد. کاشیما در این سال با تیم‌های گوانگژو اورگرانده، اف سی سئول و وسترن سیدنی واندررز همگروه شد و با تنها 2 پیروزی و 4 شکست در قعر جدول این گروه جای گرفت و با کسب یکی از ضعیف‌ترین نتایج تاریخ خود از صعود به دور بعد بازماند.

 

1349926

 

7)  ادامه سریال ناکامی در یک هشتم

 

سال 2017 هفتمین حضور کاشیما آنتلرز ژاپن در لیگ قهرمانان بود. آن‌ها به عنوان قهرمان جی لیگ 1 و جام امپراطوری ژاپن در این رقابت‌ها حاضر شدند و توانستند با چهار پیروزی و دو شکست به عنوان تیم اول به جمع 16 تیم برتر آسیا راه پیدا کنند. سه پیروزی خانگی مقابل موانگ تانگ یونایتد تایلند، اولسان هیوندای کره جنوبی و بریزبین رور استرالیا، یک پیروزی قاطعانه 4-0 خارج از خانه مقابل اولسان هیوندای و دو شکست خارج از خانه مقابل نماینده تایلند و بریزبین استرالیا از نتایج این تیم در دور گروهی بود. در مرحله یک هشتم نهایی کاشیما باز هم نا موفق بود. این تیم مقابل گوانگژو اورگرانده چین قرار گرفت و شکست 1-0 دور رفت را نتوانست با نتیجه‌ای بهتر از برد 2-1 در بازی برگشت جبران نماید و از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

 

1349925

 

 

8)  کاشیما یک هشتم را رد کرد، فینالیست شد

 

کاشیما امسال برای هشتمین بار در لیگ قهرمانان حضور یافته و برای کسب قهرمانی باید پرسپولیس ایران را شکست دهد. این تیم در دور گروهی با قرعه‌ای نسبتاً دشوار با تیم‌های سوون سامسونگ بلووینگز کره جنوبی، اف سی سیدنی استرالیا و شانگهای شنهوای چین همگروه شد که با دو برد خارج از خانه مقابل سوون و سیدنی، سه تساوی (یک تساوی خانگی مقابل سیدنی و دوتساوی در دو بازی رفت و برگشت مقابل شانگهای) و یک شکست خانگی در مقابل سوون سامسونگ با تنها 9 امتیاز به عنوان تیم دوم به دور بعد صعود کرد. در دور یک هشتم نهایی کاشیما مقابل شانگهای اس‌آی‌پی‌جی چین قرار گرفت و توانست در بازی رفت در خانه 3-1 این تیم را شکست دهد تا با وجود شکست 2-1 در بازی برگشت نماینده ژاپن به دور بعد صعود کند. این تیم در مرحله یک چهارم نهایی برای سومین بار به مصاف یک تیم چینی رفت. کاشیما این بار تیانجین کوانجیان چین را از پیش رو برداشت و موفق به شکست تیم چینی در هر دو بازی رفت و برگشت با نتایج 2-0 و 3-0 شد. در مرحله نیمه نهایی گوزن‌ها یک بار دیگر مقابل سوون سامسونگ قرار گرفتند و با برتری 3-2 در بازی رفت و تساوی 3-3 در بازی برگشت جواز حضور در فینال معتبرترین تورنمنت باشگاهی آسیا را دریافت کردند.

 

1349805

 

پرسپولیس در تاریخ لیگ قهرمانان:

 

1)  باخت به میزبان کار را تمام کرد

 

پرسپولیس قهرمان اولین دوره لیگ برتر یکی از دو نماینده ایران در اولین سال برگزاری این مسابقات با فرمت جدید در فصل 2003-2002 بود که با تیم‌های پاختاکور، الطلبه عراق و نیسای ترکمنستان همگروه شد. پرسپولیس با مربیگری علی پروین در تورنمنتی که ازبکستان میزبانی آن را به عهده داشت با دو پیروزی مقابل نمایندگان عراق و ترکمنستان و شکست مقابل پاختاکور با قرار گرفتن در جایگاه دوم از رسیدن به دور حذفی بازماند. در آن فصل تنها یک تیم از هر گروه به دور بعد صعود می‌کرد.

 

1349820

 

2)  نفرین به پنالتی ریوالدو!

 

دومین حضور پرسپولیس در سال 2009 بود که با تیم‌های الغرافه قطر و الشباب عربستان همگروه شده و ضمن کسب دو پیروزی، یک تساوی و یک شکست مقابل دو تیم الشباب و الغرافه به عنوان صدرنشین به دور بعدی مسابقات که برای اولین بار دو تیم از هر گروه صعود می‌کردند راه یافت. در این گروه تیم الشارجه امارات نیز حضور داشت که در فاصله دو هفته مانده به پایان مسابقات دور گروهی، از این رقابت‌ها کناره‌گیری کرد و نتایج بازی‌های برگزار شده این تیم نیز منظور نگردید. در دور بعد پرسپولیس در تهران 1-0 مغلوب بنیادکار ازبکستان شد و نتوانست به جمع هشت تیم برتر راه یابد. سرمربی سرخ‌های پایتخت در این دوره اداوردو نلو وینگادای پرتغالی بود.

 

1349804

 

3)  ضعیف ترین نتیجه با شهریار

 

سومین حضور پرسپولیس در آسیا به سال 2011 بر می‌گردد که با ضعیف‌ترین نتیجه برای آن‌ها نیز همراه بود. علی دایی سرمربی آن فصل پرسپولیس با یک برد، دو تساوی و سه باخت در دو دور رفت و برگشت مقابل تیم‌های الاتحاد عربستان، بنیادکار ازبکستان و الوحده امارات، با 5 امتیاز در قعر جدول گرفتند و بدین ترتیب ضعیف‌ترین نتیجه تاریخ پرسپولیس را رقم زدند.

 

1349803

 

4)  الاتحاد را نمی شد برد!

 

پرسپولیس در چهارمین حضور آسیایی در سال 2012 با مربیگری  مصطفی دنیزلی، مقابل تیم‌های الهلال عربستان، الغرافه قطر و الشباب امارات قرار گرفت و با سه پیروزی، دو تساوی و یک شکست به عنوان تیم دوم به مرحله بعد صعود کرد اما در مرحله یک‌هشتم در یک تک بازی به میزبانی حریف، با قبول شکست 3-0 مقابل الاتحاد عربستان از رسیدن به جمع 8 تیم برتر بازماند.

 

1349808

 

5)  اولین روزهای برانکو-پرسپولیس

 


سال 2015 پنجمین حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا بود. این تیم به مربیگری حمید درخشان که نتایج ضعیفی را در لیگ برتر گرفته بود پس از همگروهی با لخویای قطر، النصر عربستان و بنیادکار ازبکستان توانست بر خلاف پیش‌بینی‌ها با دو برد و یک باخت صدرنشین دور رفت باشد. در دور برگشت برانکو ایوانکوویچ که به عنوان سرمربی جدید تیم معرفی شده بود با کسب دو برد و یک شکست توانست به عنوان تیم دوم به جمع 16 تیم برتر رقابت‌ها صعود کند. در مرحله یک‌هشتم نهایی پرسپولیس در بازی رفت موفق به شکست 1-0 الهلال عربستان شد اما با باخت 3-0 در بازی برگشت از رقابت‌ها کنار رفت.

 

1349822

 

6)  برانکو دوباره پشت دیوار الهلال؛ این بار با خیریت!

 

قرمزها سال 2017 در ششمین حضور آسیایی موفق به راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی شدند. پرسپولیس که با الهلال عربستان، الریان قطر و الوحده امارات همگروه بود با دو برد، سه تساوی و یک شکست با 9 امتیاز به عنوان تیم دوم به مرحله حذفی صعود کرد. دو پیروزی مقابل الوحده امارات، دو تساوی مقابل الهلال و یک تساوی و یک شکست مقابل الریان نتایج پرسپولیس در مرحله گروهی بود. در مرحله 8/1 نهایی پرسپولیس پس از کسب تساوی ناامیدکننده خانگی مقابل لخویا با برد شیرین 1-0 در بازی برگشت توانست برای نخستین بار در تاریخ لیگ قهرمانان جواز حضور در جمع هشت تیم برتر آسیا را کسب نمایند. پرسپولیس در مرحله یک‌چهارم نیز با تساوی 2-2 در بازی رفت متوقف شد اما برد 3-1 در بازی برگشت الاهلی عربستان را حذف و پرسپولیس حریف الهلال دیگر نماینده عربستان در نیمه‌نهایی شد. قرمزها در مرحله نیمه‌نهایی در روزهایی که فیفا دو پنجره نقل و انتقالات این تیم را محروم کرده بود با لشگری از مصدومین و محرومین به دیدار الهلال رفت و با قبول باخت با چهار گل مقابل الهلال و تساوی 2-2 در بازی برگشت از رسیدن به فینال بازماند.

 

1349827

 

7)  پرسپولیس همه سدها را شکست؛ فینال سرخ شد

 

سال 2018 پرسپولیس هفتمین حضور خود را در لیگ قهرمانان آسیا تجربه کرد و با کسب بهترین نتیجه تاریخ این باشگاه همراه شد. پرسپولیس در 6 بازی دور گروهی موفق به کسب 4 پیروزی مقابل نسف قرشی، الوصل امارات (دو بار) و السد قطر شد و یکبار مقابل السد شکست خورده و خارج از خانه مقابل نسف قرشی ازبکستان به تساوی رسید. در مرحله یک هشتم نهایی پرسپولیس شکست 3-2 در خانه الجزیره امارات را با برد 2-1 در خانه جبران کرد و به جمع 8 تیم برتر آسیا راه یافت. در مرحله یک چهارم نهایی پرسپولیس در مقابل الدحیل قطر به میدان رفت که پس از شکست 1-0 در قطر، توانست با پیروزی 3-1 در ورزشگاه آزادی در بازی برگشت جواز حضور در جمع 4 تیم برتر را کسب نماید. در مرحله نیمه‌نهایی پرسپولیس السد دیگر نماینده قطرا 1-0 در خانه مغلوب کرد و با کسب تساوی 1-1 در تهران برای نخستین بار به عنوان سومین تیم ایرانی پس از سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان به فینال این رقابت‌ها راه یافت. پرسپولیس در فینال مقابل کاشیما آنتلرز ژاپن قرار می‌گیرد.

 

 

1349828

 

 

1349829

 

 

نتایج اخیر فینالیست‌های لیگ قهرمانان آسیا 2018

 

پرسپولیس در جدول 16 تیمی لیگ برتر با وجود یک بازی کمتر نسبت به حریفان در پایان هفته دهم با 9 بازی و 17 امتیاز در رده سوم جدول قرار دارد. تعداد بازی‌های معوقه این تیم در پایان لیگ قهرمانان این فصل به عدد 3 خواهد رسید که این بازی‌ها مقابل سه تیم سپاهان، ذوب‌آهن و پیکان بایستی در زمان دیگری انجام شود. پرسپولیس در جام حذفی در مرحله16/1 نهایی نودارومیه را برده و در انتظار بازی با سپیدرود رشت در مرحله 8/1 نهایی است. همچنین پرسپولیس در صورت قهرمانی در آسیا اواخر نوامبر بایستی در جام باشگاه‌های جهان نیز شرکت کند که از یک تا سه بازی برای پرسپولیس در آن تورنمنت محتمل است که می‌تواند تعداد بازی‌های عقب افتاده داخلی این تیم را بیش از پیش افزایش دهد. پرسپولیس در آخرین بازی قبل از فینال آسیا مقابل سایپا در ورزشگاه تختی تهران به تساوی 1-1 رسید.

 

از طرف دیگر کاشیما آنتلرز در شرایطی گام به دیدار نهایی می‌گذارد که در حال سپری کردن فشرده‌ترین بازی‌ها در روزهای پایانی این فصل فوتبال ژاپن است. علاوه بر لیگ قهرمانان آسیا، جی لیگ 1، جام امپراطوری و لیگ کاپ ژاپن جام‌هایی است که این تیم در آن حضور دارد. کاشیما در جی لیگ با انجام 30 بازی و در فاصه 4 هفته مانده تا پایان لیگ با 46 امتیاز در رده پنجم قرار دارد و برای کسب رده سوم و حضور در فصل بعد لیگ قهرمانان می‌جنگد. در جام امپراطوری ژاپن در مرحله 4/1نهایی باید به مصاف ونتفورت کوفو رفته که در صورت پیروزی در نیمه‌نهایی با رقیب سنتی خود اوراواردز بازی می‌کند. کاشیما آنتلرز همچنین دو هفته قبل در مرحله نیمه‌نهایی لیگ کاپ در مجموع دو بازی مغلوب یوکوهاما مارینوس شد و نتوانست به فینال برسد. این تیم سه روز مانده به فینال آسیا در هفته سی و یکم جی لیگ روز چهارشنبه به مصاف سرزو اوساکا می‌رود.

 

1349830

 

 

خلاصه نکات فینال لیگ قهرمانان آسیا

 

2018

  • هر دو تیم برای اولین بار است که به فینال آسیا راه یافته‌اند. این دو تیم حتی پیش از سال 2003 در جام باشگاه‌های آسیا هم هیچ‌گاه به فینال نرسیدند.
  • در اولین دوره لیگ قهرمانان در سال 2003 هر دو تیم به عنوان قهرمانان لیگ داخلی حاضر بودند و هیچ یک موفق به صعود از گروه نشدند.
  • تاکنون تیم‌های ژاپنی سه بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده‌اند که در هر سه بار موفق به کسب قهرمانی شده‌اند. اوراواردز (2007و2017) و گامبا اوساکا (2008) موفق به کسب عنوان قهرمانی آسیا شده‌اند. تیم‌های ایرانی نیز دو بار در فینال لیگ قهرمانان حاضر شده‌اند که هر دو بار در کسب عنوان قهرمانی ناکام مانده‌اند.
  • هر دو تیم رکورددار تعداد قهرمانی در لیگ داخلی هستند. پرسپولیس 11 قهرمانی و کاشیما 8 قهرمانی.
  • کاشیما چهار سال پیاپی حدفاصل سال‌های 2008 تا 2011 موفق به صعود از دور گروهی شد و هر چهار بار در اولین بازی دور حذفی شکست خورد و حذف شد.
  • پرسپولیس در هشت مسابقه آخر خود شکست نخورده است. در 15 بازی آخر تنها یک شکست در کارنامه خود دارد. این در حالی است که پرسپولیس در شش مسابقه آخر خود تنها دو گل دریافت کرده است.
  • کاشیما پس از 7 برد متوالی، در پنج مسابقه آخر خود (بدون احتساب بازی چهارشنبه مقابل سرزو اوساکا) به پیروزی نرسیده و در 4 بازی آخر خود 10 گل دریافت کرده است.
  • هر دو تیم در چهار بازی آخر خود گل زده‌اند.
  • پرسپولیس در ماه اکتبر 4 بازی انجام داده در حالی که کاشیما در این ماه در 7 مسابقه به میدان رفته است.
  • ما نینگ داور چینی بازی رفت فینال تا کنون پنج بار برای پرسپولیس قضاوت کرده و تا کنون قضاوت هیچ یک از بازی‌های کاشیما آنتلرز را به عهده نداشته است. آمار جالب توجه اینکه پرسپولیس توانسته در هر پنج مسابقه به شرح زیر پیروز باشد:
    • سال 2018 - مرحله یک هشتم نهایی: پرسپولیس 2-1 الجزیره امارات
    • سال 2018 - مرحله گروهی: الوصل امارات 0-1 پرسپولیس
    • سال 2017 - مرحله یک چهارم نهایی: الاهلی عربستان 1-3 پرسپولیس
    • سال 2017 - مرحله یک هشتم نهایی: لخویا 0-1 پرسپولیس
    • سال 2015 – مرحله گروهی: پرسپولیس 1-0 النصر عربستان
  • احمد الکعف داور عمانی بازی برگشت فینال نیز تاکنون فقط یک بار برای هر یک از دو تیم قضاوت کرده است:
    • سال 2018 - مرحله گروهی: سیدنی اف‌سی 0-2 کاشیما آنتلرز
    • سال 2017 - مرحله نیمه نهایی: پرسپولیس 2-2 الهلال عربستان
    •  

تیم‌های پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز ژاپن در مسابقه پایانی لیگ قهرمانان آسیا طی دو بازی رفت و برگشت برای کسب نخستین قهرمانی این مسابقات به مصاف یکدیگر می‌روند. بازی رفت روز شنبه 12 آبان ساعت 09:30 به میزبانی تیم ژاپنی برگزار می‌شود. بازی برگشت هم روز شنبه 19 آبان 1397 ساعت 18:30 در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود.

 

ابوالحسن مدرس‌زاده

دیدگاه‌ها