کد خبر : 1566890 | 16 آبان 1397 ساعت 11:39 | 103.7K بازدید | 4 دیدگاه

وقتی خط های تیم شفر به هم نمی خورد

کبک به جای خرگوش؛ تیمی که نمی دود پیروز نیست

استقلال پس از حذف در جام حذفی در ضربات پنالتی ،یک بار دیگر طرفدارانش را این بار در برابر تیم بحران زده ماشین سازی تبریز،در حسرت یک برد باقی گذاشت .

کبک به جای خرگوش؛ تیمی که نمی دود پیروز نیست

 به گزارش "ورزش سه"، وینفرد شفر درمصاحبه های بعد از بازی هنوز دم از  غیبت بازیکنان فصل گذشته اش  و فرمانده اش می زند، فارغ از این که تیمش معضلات جدی دیگری دارد .معنی تعادل در فوتبال را می شود به حفظ فواصل بین خطوط سه گانه تعبیر کرد.یعنی  فاصله صحیحی بین خطوط  سه گانه تیم باید حفظ شود. اگر تیمی می خواهد فوتبالش را بر رقیبش دیکته کند یا حتی اگر بخواهد دربرابرحملات پردامنه  حریفانش عقب نشینی کند باید دردرجه اول فاصله بین خطوطش را رعایت کند.


اگر تیمی فاصله بین خطوطش بیش از حد مجاز باشد بدون شک آن تیم به سادگی از پا در می آید . البته این فاصله  بستگی به شیوه بازی تیم  دارد. در واقع اگر قصد ارائه یک بازی تدافعی داریم ، باید این فاصله را تا حد امکان کاهش دهیم تا فضای بازیکن رقیب بین خطوط ، به کمترین حد خود برسد و در این صورت نتواند کاری از پیش ببرد و اگر قصد حمله را داریم باز هم باید این فاصله تعریف شده باشد و اگر بیش از حد مجاز باشد تیم ثبات خود را از دست می دهد .


اما نکته بسیار مهم اصل تعادل این است که فاصله تعریف شده و مورد نیاز در تحت هر شرایطی  بایدحفظ شود. اگر خط حمله شما به جلو حرکت کرد ، خط هافبک می بایست به جلو حرکت کند تا فاصله خود با خط حمله را حفظ کند. خط دفاع نیز نباید بیکار بایستد بلکه آنها باید با حرکت به جلو فاصله خود را با دو خط هافبک و حمله حفظ کنند. این شرایط نه تنها در مورد حرکت به جلو بلکه در مورد حرکت به عقب نیز صادق است.مسلما تیم هایی  که از وضعیت بدنی خوبی برخوردار باشند این شرایط را به خوبی حفظ می کنند و می تواند بر موفقیت خود صحه بگذارد.


با ذکر این مقدمه نسبتا طولانی قصد داریم تا بپردازیم به دیدار ماشین سازی تبریز و استقلال و اشکالات خطوط  سه گانه استقلال را بررسی کنیم.


*تماشا نکنید بدوید.


*تیم استقلال این روزها صرف نظر از عدم داشتن بازیکنان شاخص در تیم ،به نوعی بیشتردرگیر اشتباهات تاکتیکی وساختاری هست که  ربط چندان زیادی به  کیفیت بازیکن ندارد . این امر در طول تاریخ فوتبال بارها و بارها ثابت شده است که بازیکن صرفا شرط لازم برای موفقیت نیست .


*آنچه  در استقلال مدل 97  بیش ازهرموضوعی توی ذوق می زند همان فاصله ای است که  بین نفرات این تیم این روزها درتیم شفر شاهدیم.  مشکلات تیم درست از زمانی آغاز می شود که خطوط سه گانه اش هیچ حمایتی ازهم به عمل نمی آورند و به همین دلیل این تیم نمی تواند موقعیت سازی کند و اگرهم درصحنه ای موفق به چنین کاری شود هیچ نشانی از موج دومی در کار نخواهد بود. تا  ارتباط صحیحی  بین خطوط سه گانه یک تیم ایجاد نشود محال است که یک تیم بتواند ایجاد موقعیت کند مگردر معدود صحنه هایی که یک مربی  هرگزنمی تواند با تکیه به  آن یک فصل را طی کند.یا در فاز دفاعی مشاهده می شود تیمی در قواره های ماشین سازی  که خط حمله چندان زهر داری هم ندارد، با دو یا سه پاس ساده می توانند به راحتی به دروازه استقلال نزدیک شوند و ایجاد موقعیت گل کنند.

 

 

1352186

 


*وقتی صحبت از فاز هجومی می شود ، حتی مهدی رحمتی هم می تواند جزیی از این  پلن  محسوب شود و برعکس آن ،اللهیار صیاد منش هم در فاز دفاعی یکی از مهره های تیم به حساب می اید وباید شرح وظیفه خودش را به جا بیاورد و گر نه مانند صحنه گل ترابی در بازی  با سایپا  بالغ بر 6 پاس سالم در محوطه جریمه استقلال رد وبدل می شود و بازیکنان استقلال تنها نظاره گر آنها هستند . یا  در صحنه تک به تک دیدار ماشین، جایگیری غلط مدافعین باعث این میشود که با یک پاس ناگهان تمامی ارکان خط دفاع استقلال جا بمانند.


*این شکل از بازی توان بدنی بالایی می خواهد و طبعا بخش مهمی از این توان به آماده سازی پیش فصل  مربوط می شود درحالیکه اردوی پیش فصل استقلال بدون شک یکی از بی کیفیت ترین اردوهای این چند ساله اخیرشان بود.اما کافیست اخبارآن مقطع استقلال را از لا به لای آرشیو بیرون بکشیم  وبخوانیم تا جواب این سوال برایمان آشکار شود. در آن مقطع استقلال تمرین استقلال تنها با 11 الی 12  نفر پیگیری می شد زیرا بازیکنان ملی پوش که درحال استراحت به سرمی بردند و باقی بازیکنان هم که  هنوز قراردادی  منعقد نکرده بودند  ضمن اینکه شفر هم شاید به هوای تیم سابقش، یکی ازآخرین مربیانی بود که به اردوی تیمش ملحق شد. پس دیگر زمانی برای بدن سازی باقی نمی ماند ضمن اینکه طارق همام ، الحاجی گرو، مارکوس نیومایر، مرتضی تبریزی و علی کریمی بعد از هفته اول  به تیم اضافه شدند . آفتاب آمد دلیل آفتاب .این بازیکنان پس در کدام مقطع می توانستند به  تقویت قوای بدنی  برسند که حالا از آنها انتظار رعایت خطوط سه گانه را داشته باشیم؟

 

کبک خرامان به جای خرگوش دوان دوان
*آیا این دلیلی کافی نیست برای  افت فاحش یک تیم ؟ آنهم در لیگی که بصورت فرسایشی دنبال می شود ، خصوصا بازی در زمین های ایران که بیشتر ازهر لیگی احتیاج به قوای بدنی دارد و به همین دلیل است این تیم هیچ وقت دارای تعادل کافی برای ایجاد موقعیت و بالطبع گلزنی نیست.به طور قطع و باید هر چه زودتر به حال این معضل چاره ای اندیشیده شود و این وظیفه بر عهده کسی جز وینفرد شفر نیست  که امیدواریم دیگر فصل پیش را فراموش کند و امروز را در یابد. به قول سهراب سپهری : زندگی آب تنی کردن در حوضچه اکنون است.


کیاوش عزیزی

دیدگاه‌ها