کد خبر : 1568220 | 21 آبان 1397 ساعت 12:13 | 5.5K بازدید | 0 دیدگاه

نگاهی به زندگی جلالی و شاگردانش در سه دوره اخیر

تماشاچی و هیجان راه گریز پیکان از متوسط بودن

پیکان با وجود کسب دو شکست در دو هفته اخیر با توجه به بردهای متوالی هفته های گذشته اش با وجود یک بازی کمتر در میان شش تیم بالای جدول حضور دارد.

تماشاچی و هیجان راه گریز پیکان از متوسط بودن

به گزارش " ورزش سه" پیکان در هفته نهم توانست با کسب سه برد پیاپی به رتبه چهارم جدول برسد آن هم در حالی که یک بازی کمتر داشت. اما بعد از شکست پیکان برابر پارس جنوبی که سنگین ترین شکست این تیم در این فصل هم بود انتقادات درباره تیم مجید جلالی آغاز شد. اما نکته قابل توجه این است که پیکان روند نتیجه گیری اش در طی سه سالی که با مجید جلالی کار کرده است تقریبا به یک شکل بوده و اکنون این تیم با وجود دو شکست پیاپی در جدول نه تنها در رده ششم که بالاتر از تیم هایی مثل استقلال، سایپا، ذوب آهن، فولاد و حتی نساجی قرار دارد. پیکان می توانست با کسب دو نتیجه خوب به جای دو شکست برابر تراکتورسازی و پارس جنوبی اکنون شرایط بهتری داشته باشد اما نباید فراموش کنیم که لیگ برتر یک تورنمنت با سی مسابق است و هنوز بیست بازی دیگر مانده ضمن این که این مجموع امتیازات است که در نهایت جایگاه تیم ها را مشخص می کند. مجید جلالی در حالی که پیکان در ابتدای فصل مثل سال قبل بازیکنان خوبی را از دست داد توانست تیمی منسجم بسازد. جلالی با وجود نقدهایی که نسبت به نتایج اخیر او می شود در حال حاضر از مربیان مطرحی چون وینفردشفر، علی دایی، امید نمازی، جواد نکونام بهتر نتیجه گرفته است و تیم او اکنون هم امتیاز با پارس جنوبی است و تنها به خاطر تفاضل گل است که در رده ششم قرار گرفته است. با این وصف می توان گفت پیکان با مجید جلالی در حالی که اکثر مدعیان در هیاهوی سکوها و رسانه ها به دنبال کسب جایگاه خوب هستند آهسته و منطقی و براساس برنامه های از پیش تعیین شده اش پیش می رود. پیکان اگر تماشاگر داشت قطعا باید و می توانست تیمی پرهیجان تر باشد و شاید آن وقت جلالی هم نه تنها دست به ریسک بیشتری می زد که روش های تهاجمی و بازیکنان تهاجمی تری را انتخاب می کرد.

 

 

دوره سه ساله پیکان


پیکان بعد از اینکه در لیگ چهاردهم به دسته پایین تر سقوط کرد تغییر سبک و فلسفه داد. پروژه  این تیم با رویکرد جذب ستاره های گرانقیمت و احتمالا رسیدن به مقام قهرمانی ، نوعی روشی که زودبازده در نتیجه گیری است! با سقوط به لیگ یک شکست خورد. این تیم بعد از بازگشت مجدد به لیگ برتر برنامه ای براساس منطق را پایه ریزی کرد. هزینه متوسط و بالطبع نتیجه متوسط، تمرکز روی جوانگرایی و بازیکنان با استعداد و از طرفی کسب درآمد و رسیدن به نتیجه در یک پروسه زمانی چند ساله!
پیکان با این تفکر در لیگ برتر زندگی دوباره اش را آغاز کرد، در سال اول با 44 امتیاز و سال دوم با 45 امتیاز در رتبه ششم جدول قرار گرفت.

 


میانگین امتیازات


پیکان در لیگ شانزدهم با مجید جلالی میانگین 1.4666  امتیاز در هر بازی را به دست آورد. این تیم در لیگ هفدهم نیز با میانگین 1.5 و جهش حدود 0.04 امتیاز به مقام ششم رسید. امسال و تا این زمان پیکان از 11 بازی 16 امتیاز گرفته که میانگین 1.46 امتیاز در هر بازی است. درواقع پیکان با اختلاف خیلی خیلی اندک مانند لیگ شانزدهم نتیجه گرفته است. این تیم تا الان 12 گل زده و 9 گل خورده که میانگین 1.1 گل زده در هر بازی و میانگین 0.81 گل خورده در هر بازی است. این تیم فصل قبل میانگین 1.06 گل زده در هر بازی 0.86 گل خورده در هر مسابقه را به نام خودش ثبت کرد. این میانگین در لیگ شانزدهم و در اولین سال حضور مجید جلالی در این تیم 1.3 گل زده در هر بازی و 1.26 گل خورده در هر بازی است.

 

1324272

 


روی مرز تعادل


آنچه عملکرد پیکان در سه فصل اخیر نشان می دهد این است که این تیم تقریبا میانگین امتیازات ، گل های زده و گل های خورده اش در این سه سال یکسان بوده است. پیکان در این سال ها با وجود آنکه ظاهرا! در نتیجه گیری های هفته به هفته نوسان دارد اما در کل تیمی است که انگار تکلیفش مشخص است.

 


سبک نتیجه گیری


پیکان دو بازی آخرش برابر تراکتورسازی و پارس جنوبی را باخته است اما این در حالی است که این تیم سه بازی قبلی اش برابر استقلال خوزستان، صنعت نفت و سپیدرود را برده است.  جالب است اما در سه هفته قبل از آن یعنی در هفته های سوم ، چهارم و پنجم پیکان دو مساوی و یک باخت کسب کرد. دو بازی اول پیکان هم یک مساوی و یک برد در هفته های اول و دوم بوده است. اما برای اینکه با یک نکته جالب مواجه شویم نگاهی به نتایج پیکان در فصل گذشته می کنیم. این تیم در چهار هفته ابتدایی لیگ برتر دو باخت و دو مساوی و در نهایت 2 امتیاز به دست آورد اما از هفته پنجم تا یازدهم در هفت مسابقه به پیروزی رسید.


اما پیکان دوباره از هفته دوازدهم تا هفته 22 در 10 بازی رنگ برد را ندید و 6 مساوی و 4 باخت نصیبش شد. جلالی و شاگردانش اما از هفته بیست و سوم تا بیست و ششم تمام 5 بازی خودشان را بردند و 15 امتیاز گرفتند هرچند نتیجه 4 بازی آخر این تیم 3 باخت و یک مساوی بود.


نکته جالب اینجا است که پیکان در لیگ هجدهم خیلی بیشتر شبیه به لیگ شانزدهم نتیجه می گیرد چرا که در لیگ شانزدهم هم این تیم مساوی و باخت های متوالی و بردهای متوالی به دست آورد ولی شکل نتیجه گیری بسیار شبیه به لیگ هجدهم است. پیکان در لیگ شانزدهم در شش بازی اولش 5 مساوی و یک باخت داشت و سپس دو برد متوالی به دست آورد. یک مساوی ، یک برد و یک مساوی و یک باخت به نوعی متفاوت ترین نتایج این تیم در هفته های نهم تا دوازدهم لیگ شانزدهم هستند هرچند از هفته سیزدهم این تیم سه برد متوالی کسب کرد و دوباره 4 بازی بعدی این تیم سه باخت و یک مساوی به دست آورد. در آخر فصل هم پیکان سه بازی آخرش را با برد پشت سر گذاشت در حالی که دوبازی قبل از آن را باخته بود.

 

1324271

 


زندگی پرخطر یا زندگی آرام


پیکان تا امروز نشان داده است که هرچند بی علاقه به گرفتن سهمیه و رسیدن به رتبه های خوب نیست اما انگار ترجیحش این است که یک جایگاه آرام و بی دغدغه در حدفاصل رده های هفتم تا چهارم داشته باشد ولی در عوض نه درگیر جنگ قهرمانی باشد و نه دلواپس سقوط...این تیم همانطور که از ابتدای فصل مسئولان و کادرفنی اش هم می گویند بودجه متوسطی هم داشته است و قراردادهایش نیز برهمین منوال بسته شده اند.


برخی از کارشناسان معتقد هستند که پیکان با وجود داشتن مهره های تهاجمی سرشناسی که دارد نیازمند ریسک بیشتری است. اما جلالی و کادرفنی اش در حال حاضر و تا این هفته نشان داده اند تفکرشان یک بازی سراسر دوندگی و برپایه گل نخوردن است. اینکه نیمکت پیکان بازیکنان تهاجمی سرشناسی را دارد اما در ترکیب اصلی بازیکنان جوان و دونده به میدان می روند نشانگر همین تفکر است. واقعیت این است که پیکان طرفداری در فوتبال ایران ندارد و هدف و نتایج این تیم باید نظر مدیران باشگاه و مدیران ایران خودرو را جلب کند. اینکه آن ها چه چیزی می خواهند؟ دنبال نتیجه هستند یا جذابیت؟ به نظر در این سه سال کاملا مشخص شده است.

 

 

 

دیدگاه‌ها