کد خبر : 1568470 | 22 آبان 1397 ساعت 12:30 | 57.7K بازدید | 4 دیدگاه

سرنوشت کویت، تعلیقی که می گفتند نمی شد

چه کسی می خواهد فوتبال ایران معلق شود؟

تعلیق هفتصد و هشتاد و دو روزه فوتبال کویت، نه تنها تیم ملی و باشگاه های این کشور را از حضور در رقابت های بین المللی محروم کرد، که نسلی از بازیکنان بااستعداد کویتی را هم از بین برد.

چه کسی می خواهد فوتبال ایران معلق شود؟

به گزارش "ورزش سه"، در اواسط سال 2015 بود که فیفا اعلام کرد به دلیل دخالت های سیاسی، فدراسیون فوتبال کویت را تعلیق کرده است. آنطور که فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرد، دلیل اصلی این تصمیم، "وضع شدن قانونی جدید از سوی پارلمان کویت" بود که استقلال فدراسیون فوتبال این کشور را زیر سوال می برد.
به همین دلیل، در روز 16 اکتبر 2015، فیفا با انتشار این بیانیه، حضور تیم های کویتی در رقابت های بین المللی را ممنوع کرد:" امروز، 16 اکتبر 2016، فعالیت فدراسیون فوتبال کویت به حال تعلیق درآمد. این محرومیت به دنبال تصمیم کمیته اجرایی فیفا در جلسات 24 و 25 سپتامبر گرفته شد و به فدراسیون فوتبال کویت تا 15 اکتبر زمان داده شده بود که تغییراتی در قانون ورزش کویت ایجاد شود.
این محرومیت تنها زمانی برداشته می شود که فدراسیون فوتبال کویت و اعضایش (باشگاه ها) بتوانند فعالیت ها و وظایف شان را به طور مستقل انجام بدهند.
در نتیجه این تصمیم، هیچ تیمی از کویت به هیچ شکلی نمی تواند در رقابت های تحت نظر فیفا یا ای اف سی شرکت کند." 
این در حالی بود که کویت زمانی یکی از قدرت های فوتبال آسیا محسوب می شد و بعد از قهرمانی در جام ملت های آسیا 1980، در جام جهانی 1982 نیز حضور پیدا کرد. ضمن اینکه بین سال های 1970 تا 1990، از 10 دوره رقابت های جام خلیج فارس، 7 بار به قهرمانی رسیدند. 

 

1354442


اما بعد از افت شدید در سال های ابتدایی دهه قبل، این محرومیت، بیش از پیش کویت را از رقبایش در حاشیه خلیج فارس عقب انداخت. به طوری که در رنکینگ فیفا هم به جایگاه بسیار نازل 186 سقوط کردند. 

پیش از اعمال تعلیق، کویتی ها در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 عملکرد خوبی داشتند و در 5 دیدار ابتدایی شان، تنها یک بار، مقابل کره جنوبی با نتیجه 1-0، شکست خورده بودند. ضمن اینکه با رسیدن به مرحله دوم مقدماتی، می توانستند حضورشان در رقابت های جام ملت های آسیا 2019 قطعی کنند. اما همه این رویاها با تعلیق فدراسیون فوتبال کویت از بین رفت. 
طلال الفاضل، مدافع ملی پوش کویتی، در مورد تاثیر تعلیق دو ساله روی فوتبال این کشور به عرب نیوز گفت:" احساس درماندگی می کنم. 
این اتفاق تاثیر زیادی روی فوتبال ما در داخل و خارج داشت. در رقابت های داخلی، بازیکنان انگیزه ای ندارند. در سطح بین المللی هم رنکینگ ما افت کرد. تیم ملی ما بازی نمی کرد و باشگاه های مان در رقابتی حضور نداشتند. انتظار نداشتیم تعلیق این همه ادامه داشته باشد. این اتفاق، یک نسل را به طور کامل از بین برد."
در نهایت فیفا زمانی به تعلیق فوتبال کویت پایان داد که پارلمان کویت قانونی را که باعث این محرومیت شده بود را لغو کرد.

 

1354441


درسی که تعلیق فوتبال کویت به ایران می دهد، حساب نکردن روی انحرافات و وعده هایی مانند مذاکره با فیفاست. در جریان داستان فدراسیون فوتبال کویت، شیخ احمد الصباح، رئیس شورای المپیک آسیا و یکی از اعضای مجمع فیفا، دسترسی کاملی به مدیران فیفا داشت و در دوره قبلی تعلیق فوتبال ایران، با نفوذ خود کمک کرد تا تیم ایران در رقابت های بازی های آسیایی قطر حضور داشته باشد اما با وجود این نفوذ، نتوانست فیفا را مجاب به عدم تعلیق فدراسیون فوتبال کویت کند و در نهایت در ماه می 2017 از سمت خود در فیفا کناره گیری کرد.
در شرایطی که شنیده می شود برخی از فعالان حوزه فوتبال به وزارت ورزش و سایر نهادها، وعده مذاکره با فیفا را می دهند، طبعا اجرای آمرانه قانون بهای سنگینی برای فوتبال ایران به همراه خواهد داشت. چیزی که در مصاحبه منتشر نشده جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، به آن اشاره شد.

دیدگاه‌ها