کد خبر : 1568473 | 22 آبان 1397 ساعت 12:49 | 19.1K بازدید | 0 دیدگاه

نتیجه عدم تقابل ایران و عربستان؛

لیگ قهرمانان 2018؛ پرتماشاگر، جذاب و مهیج

عدم تقابل تیم های ایرانی و عربستانی در مرحله حذفی و همچنین صعود تیم های پرهوادار پرسپولیس و استقلال تا مراحل پایانی باعث شد تا لیگ قهرمانان 2018 نزدیک به دو میلیون تماشاچی داشته باشد.

لیگ قهرمانان 2018؛ پرتماشاگر، جذاب و مهیج

به گزارش "ورزش سه"، لیگ قهرمانان آسیا در حالی به پایان رسید که تیم کاشیما آنتلرز در مقابل 100 هزار هوادار ایرانی جام را بر بالای سر برد و برای اولین بار به عنوان قهرمانی در آسیا دست یافت. کاشیمایی ها در حالی پیروز فینال شدند که در پرتماشاگرترین فینال تاریخ لیگ قهرمانان آسیا بازی می کردند و جالب است بدانید که لیگ قهرمانان آسیا 2018 نیز یکی از پرطرفدارترین تورنمنت های باشگاهی تاریخ فوتبال آسیا بود.

 

شاید یکی از دلایل اصلی آن عدم تقابل تیم های ایرانی و عربستانی در مرحله حذفی بود. چرا که صف آرایی تیم های سعودی و ایرانی در زمین بی طرف و در مقابل اندک تماشاگران انجام می شود. به طور مثال فصل گذشته 8 بازی پرسپولیس و استقلال برابر الهلال، الاهلی و التعاون روی هم 100 هزار تماشاگر نداشت اما این بار تنها یک بازی فینال این تعداد تماشاگر را به استادیوم کشاند.

 

البته تیم تراکتورسازی تبریز در مرحله گروهی مقابل الاهلی قرار گرفت و تیم استقلال تهران هم با الهلال دیدار کرد اما این اتفاق در لیگ قهرمانان 2017 بیشتر رخ داد و باعث کم تماشاگر شدن مسابقات شد.

 

فصل گذشته در 141 بازی یک میلیون و 964 هزار و 678 طرفدار در استادیوم ها حضور پیدا کردند که میانگین 13 هزار و 934 تماشاگر به ازای هر بازی به ثبت رسید اما این فصل در 140 بازی نزدیک 2 میلیون تماشاگر راهی استادیوم ها شدند و میانگین کلی مسابقات نیز هزار تماشاگر بیشتر شد.

 

ای اف سی این افزایش میزان تماشاگر و مخاطب را مدیون تیم های ایرانی و مخصوصا پرسپولیس و استقلال است چرا که در تمام مسابقات خانگی این دو تیم تعداد تماشاگران بیشتر از میانگین (14 هزار نفر) بود و حتی در بعضی بازی ها مثل پرسپولیس - کاشیما یا استقلال - العین شمار حاضران در استادیوم چند برابر میانگین مسابقات بودند!

 

در سال 2016 که پرسپولیس و استقلال غایب بودند، میانگین تماشاگر از این هم کمتر بود و تنها یک میلیون و 817 هزار تماشاگر راهی استادیوم ها شدند تا میانگین 13 هزار نفر به ازای هر بازی ثبت شود.

 

سال 2015 تعداد تماشاگران از 2 میلیون نفر هم عبور کرد و میانگین 16 هزار تماشاگر به ثبت رسید و این در حالی بود که 3 بازی تیم پرسپولیس روی هم 300 هزار تماشاگر داشتند و به عبارتی سرخ ها در چهار بازی، بیش از 15 درصد کل تماشاگران را به خود اتصاص دادند. البته آن سال صعود تیم های ژاپنی، چینی و کره ای تا مراحل پایانی باعث شد تا تب فوتبال در منطقه شرق نیز داغ بماند. به عبارتی تنها در کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون قطر و امارات میزان تماشاگر بسیار کم است و تیم های این کشورها میانگین لیگ قهرمانان را کاهش می دهند.

 

خبر بد برای فوتبال دوستان ایرانی و سعودی و البته کنفدراسیون فوتبال آسیا این است که باتوجه به سهمیه 4 تیم عربستان در لیگ قهرمانان 2019 تیم های ایرانی و عربستانی در مرحله گروهی حداقل 2 بار باهم دیدار می کنند و در صورت صعود به دور حذفی، بار دیگر تقابل هایی باهم خواهند داشت که در چنین شرایطی بعید است رکورد فوق العاده سال 2018 تکرار شود.

 

البته اینجا ای اف سی مقصر اصلی نیست و همانطور که شیخ سلمان گفت، دادگاه عالی ورزش در این باره رای داده و به عبارت درست تر، مسئولان دو کشور باید این مشکل را حل کنند.

 

دیدگاه‌ها