کد خبر : 1570337 | 30 آبان 1397 ساعت 14:24 | 14.3K بازدید | 0 دیدگاه

فدراسیون همگانی برای احیای رشته قدیمی دست به کار شد

استارت پرواز کایت از مدرسه تا ادارات و پارک ها

پرواز کایت با اینکه در گذشته جزو رشته‌های محبوب در ایران بوده، اما در سال‌های اخیر فعالیت جدی نداشته است و حالا با مدیریت جدید می‌تواند جان دوباره ای بگیرد.

استارت پرواز کایت از مدرسه تا ادارات و پارک ها

به گزارش "ورزش سه"، شاید اصطلاح «کایت سواری» بارها به گوش علاقه مندان به ورزش و مردم ایران خورده باشد؛ اما پرواز کایت انجمنی در فدراسیون همگانی است که وظیفه جداگانه ای دارد. اخیرا رییس فدراسیون همگانی تصمیم گرفته است تا با انتصاب یک رییس جدید برای انجمن پرواز کایت، این رشته را احیا کند.


این انجمن از این پس، زیر نظر فدراسیون همگانی با ریاست سوزان دولت آبادی فعالیت خود را از سر می گیرد تا ابتدا در بُعد همگانی و شاید پس از مدتی در بُعد قهرمانی ،علاقه‌مندانی را برای خود جذب کند.


پرواز کایت خیلی پیچیده و سخت هم نیست. شاید بارها خیلی از مردم در پارک های تهران بادباک هایی را به پرواز درآورده باشند. پرواز کایت هم چیزی شبیه همان است و به خاطر ابعاد بزرگ‌تر بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و به مهارت بیشتری هم نیاز دارد.


برای اطلاع از جزییات فعالیت های این انجمن دقایقی همکلام با رییس آن شدیم که در ابتدای راه برنامه های زیادی برای بیشتر شناخته شدن و پیشرفت پرواز کایت در سر دارد. در ادامه مشروح صحبت های سوزان دولت آبادی را با خبرنگار "ورزش سه" می خوانید.

 

1356443


پرواز کایت یک رشته قدیمی است


انجمن پرواز کایت در سال های اخیر فعال نبوده است و حالا زیر نظر فدراسیون همگانی می خواهیم به صورت جدی این رشته را دنبال کنیم. البته آنطور که باخبر شدم، تا ۷، ۸ سال قبل فعالیت هایی در این رشته انجام شده؛ اما در چند سال اخیر متوقف شده است. هدف فدراسیون از فعال کردن این انجمن احیای بازی های قدیمی، یادگیری پرواز کایت توسط عموم مردم و همگانی کردن آن است. پرواز کایت یکی از ورزش های مفرح در گذشته بوده است که مردم آن را در کوه، پارک ها و دریا انجام می دادند.


به خاطر فعالیت‌های هنری و تجربه‌ام انتخاب شدم


بنده بنیانگذار کمیته اسپینینگ(دوچرخه ثابت سالنی) هستم که زیر نظر فدراسیون همگانی فعالیت می کند. ۱۰ سال ریاست این کمیته را برعهده داشتم و عضو کمیته فنی فدراسیون هم هستم. حالا با توجه به تجربه هایی که در فدراسیون همگانی داشتم، آقای مجدآرا تصمیم گرفت مسئولیت انجمن پرواز کایت را به من بدهد. رییس فدراسیون همگانی تلاش زیادی در زمینه توسعه ورزش همگانی داشته است و توسعه رشته پرواز کایت هم یکی از آنهاست. از طرفی فعالیت های هنری من زیاد است و چون رشته پرواز کایت نیاز به خلاقیت دارد ، این احساس به وجود آمد که می توانم به این رشته کمک کنم.


کایت هر کسی باید منحصر به فرد باشد


در رشته کایت سواری، هر کسی یک کایت مخصوص خودش را دارد. طرح های روی کایت ها منحصر به فرد است و نیاز به خلاقیت دارد. در واقع هر فردی می خواهد نمادی از خود را در آسمان نشان دهد. از شکل های دایره ای و مثلثی تا طرح هایی مثل عقاب (ویژه مردان) درطرح کایت‌ها استفاده می‌شود. زنان هم بیشتر از رنگ های روشن و زنانه برای ساخت کایت بهره می برند.

 

1356444


برنامه‌های نمایشی در مسابقات فوتبال در برنامه‌هایم هست


برنامه‌های زیادی در انجمن پرواز کایت دارم. از مهم‌ترین آنها می توانم به ایجاد کلاس‌های آموزش ساخت کایت در تمام هیأت های استانی، برگزاری همایش‌ها برای آشنایی مردم با پرواز کایت، برگزاری جشنواره‌ها در سطح پارک‌های هر شهر به ویژه برای کودکان به عنوان بادبادک، برگزاری مسابقات کشوری و توسعه ورزش ادارات و ارگان های دولتی و مدارس، اجرای برنامه های نمایشی بین ۲ نیمه در مسابقات فوتبال و اجرای برنامه های نمایشی برای معلولان ذهنی و جسمی اشاره کنم.


فعلا به استعدادیابی فکر می‌کنیم، نه بُعد قهرمانی


شاید تنها مکانی که بیشتر پرواز بادباک ها را در تهران دیده ایم، پارک پردیسان بوده ست؛ اما در سطح رشته، پرواز کایت در هیچ کجای ایران انجام نمی شود. ما ۲ محل را برای مسابقات و جشنواره های این رشته در نظر گرفتیم. مشکین شهر در دامنه کوه سبلان و جزیره کیش مکان هایی هستند که برای برپایی این جشنواره ها در نظر گرفتیم. ما بیشتر فعلا در نظر داریم مردم با این رشته آشنا شوند و به بُعد قهرمانی آن فکر نمی کنیم؛ با این حال در سطح جهان مسابقات قهرمانی آن هم برگزار می شود و نزدیک ترین مسابقه هم اردیبهشت سال آینده در چین است. باید استعدادیابی دقیقی صورت بگیرد تا در آینده بتوانیم در زمینه قهرمانی هم فعالیت کنیم.

 

1356445

دیدگاه‌ها