کد خبر : 1573905 | 14 آذر 1397 ساعت 19:47 | 237.5K بازدید | 0 دیدگاه

گوچی همان بازیکنی است که ما می خواهیم

مسعودشجاعی: خارجی‌های تراکتور قابل احترام نبودند !

کاپیتان تیم ملی ایران ایمان دارد که اگر همدلی لازم میان همه در فاصله یک ماه مانده به جام ملتها ایجاد شود، ایران پس از سالها با دست پر از این رقابت ها بازخواهد گشت.

مسعودشجاعی: خارجی‌های تراکتور قابل احترام نبودند !

 

به گزارش "ورزش سه"، مسعود شجاعی کاپیتان تیم ملی ایران و باشگاه تراکتورسازی در روزهایی که سرخپوشان تبریز با دیدار بعدی خود فاصله دارند، مشغول استراحت است تا با انرژی مضاعف به بازی های لیگ برگردد. او که مدتها از فضای گفت و گو و مصاحبه دور بود، در حالی که از سفر برمی گشت، صحبت مفصلی با ورزش سه انجام داد.

 

شجاعی در این مصاحبه پیرامون مسائل مختلفی صحبت کرده است؛ از شکسته شدن تابوی حضورش در لیگ ایران که کار سختی برای او بوده، تا حال و هوای تیم ملی و اینکه همه اهالی فوتبال باید به عقیده او اختلاف ها و مشکلات شخصی را حداقل به مدت 2 ماه کنار بگذارند تا تیم ملی به موفقیت برسد. کاپیتان باتجربه تیم ملی بارها اظهار اطمینان کرد که اگر این همدلی ایجاد شود، به نتیجه گیری تیم ملی در جام ملتها ایمان دارد.  همچنین این کایپتان تراکتور که روزهای جذاب و لذت بخشی را در تبریز سپری می کند، هیجان ویژه ای دارد که کارهای برنامه ریزی شده خود را در این تجربه ویژه به انجام برساند و اصلا برای همین کارهای جدید بود که ترجیح داد فوتبالش را در تراکتور دنبال کند. 

مشروح گفت و گو با شجاعی را اینجا می خوانید:

 


در تراکتور حتی بیش از بعضی تیم های اروپایی لذت می برم

من هم این نکته را کم و بیش شنیدم و این باعث خوشحالی من است که می گویند در موفقیت تیم اثر داشته ام اما مطمئن باشید صرف حضور من در این تیم نیست. همدلی که در تیم موجود است و تیم بودن ما در کنار چندین فاکتور دیگر باعث صعودی بودن روند تراکتورسازی است. از همه مهم‌تر بچه‌ها می‌خواهند و دوست دارند این تیم موفق باشد. این نکته را شما در این وقت اخیر دیده‌اید و مطمئن باشید که بیشتر هم می‌شود. به دلیل اینکه چندین بازیکن جدید از جمله خود من به تیم اضافه شده‌ایم و تا با هم آشنا شده بودیم و خیلی مهم است که بازیکنان در یک تیم چه مدت با هم آشنا باشند و تیم‌هایی که ثبات دارند من فکر می‌کنم فاکتور اصلی را برای موفقیت دارند. خدا را شکر ما طی این مدت توانستیم این ویژگی را به نحو احسن نشان دهیم و بیشتر هم خواهد شد. در تیم ما دیگر فرقی ندارد که چه کسی بر روی نیمکت است و چه کسی بازی می‌کند. تیم ما یکدست و همدل است که این باعث خوشحالی برای من خواهد بود. من چند روز گذشته با بازیکنان صحبت می‌کردم و به آن‌ها گفتم من تیم‌های خوبی در سطوح مختلف اروپا بازی کردم. در بعضی تیم‌ها به اندازه تراکتور از فوتبال بازی کردن لذت نمی‌بردم و این همدلی باعث می‌شود ما در همه مسابقات با دل و جان بازی کنیم.

 

1328544

 


کادر ما اهل جنجال نیست ولی صادقانه کار می کند

شما وقتی کاپیتان یک تیم هستید فقط بازوبند بستن نیست. این لطف بچه‌ها است که من را به عنوان کاپیتان قبول کرده‌اند. کسوت و سابقه بازی مهم نیست و باید بچه‌ها شما را قبول کنند تا بتوانید وظایف کاپیتانی را انجام دهید. من فکر می‌کنم باید از همین جا از بچه‌های تراکتورسازی تشکر کنم. آن‌ها متواضع هستند و عاشقانه کار خود را دنبال می‌کنند. هم من به آن‌ها کمک می‌کنم و هم آن‌ها به من کمک می‌کنند. به نظرم مقبولیت بین بازیکنان از همه چیز مهم تر است. من هم سعی می‌کنم با تمام توانم هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ روانی به تمامی بازیکنان کمک کنم تا نتایج خوب به دست آید. حضور آقای تقوی هم بسیار به ما کمک کرد. آن‌ها به جز مسائل فنی و روحی روانی که به تیم بازگرداندند، صداقت را به تیم اضافه کردند و باعث به وجود آمدن این فضا شدند. آقای تقوی و کادرشان فوق العاده سالم و با صداقت هستند. این ویژگی خیلی به تیم کمک کرده و آقای تقوی و پیروانی بی سر و صدا کار خود را دنبال می‌کنند و موفقیت تراکتورسازی برای آن‌ها مهم است. آن‌ها به هیچ عنوان جنجال ندارند و کم دیده می‌شوند و همین باعث شده چراغ خاموش کار خود را ادامه دهند.


حمایت هواداران تیم را به ثبات رساند

یکی از فاکتورهای دیگر که برای موفقیت مهم خواهد بود تماشاچیان هستند و آن‌ها اگر نباشند فوتبال هیچ هیجانی ندارد. به دلیل اینکه هواداران شور به بازیکنان می‌دهند. حالا شما فرض کنید در هر بازی کلی طرفدار برای ما به استادیوم می‌آید. به شخصه در یک یا دو بازی اصلا سرحال و روی فرم نبودم، اما حضور طرفداران و حمایت آن‌ها باعث شد انگیزه بگیرم و بازی کنم. این یک چیز جدید در فوتبال ایران است و امیدورام ادامه پیدا کند. من همیشه این را می‌گویم بهترین تماشاگران دنیا در انگلیس حضور دارند. همیشه از تیم خود حمایت می‌کنند و برد و باخت برایشان اهمیت ندارد. حمایت طرفداران ثبات را به تیم باز گرداند. من همیشه به آقای زنوزی و تقوی گفتم که برای موفقیت در لیگ برتر ثبات از همه چیز مهم تر است. حالا این به ثبات رسیدن شامل بسیاری از فاکتورها است. ما اگر نوسان داشته باشیم اصلا به موفقیت نمی‎‌رسیم و حالا ما ثبات لازم را به دست آوردیم.

 

 

اگر مدیر بودم، همه تمرکزم را برای سخت افزار می گذاشتم

من قبلا هم گفتم ما از لحاظ سخت افزاری کمبود فراوانی داریم. ما وقتی به باشگاه‌های خود می‌گوییم حرفه‌ای،  باید همه چیزمان حرفه‌ای باشد. حالا وقتی به برخی زمین‌های تمرین مراجعه می‌کنیم حتی استانداردهای اولیه را ندارند. خدا را شکر با زحمت‌های آقای زنوزی این قضیه در تیم ما در حال حل شدن است. آن‌ها خیلی زحمت می‌کشند تا یک باشگاه حرفه‌ای با استاندارد کافی داشته باشیم. اما وقت می‌خواهد تا تمام امکانات فراهم شود. اگر من مدیری در فوتبال ایران بودم تمام تمرکزم را بر فراهم کردن سخت افزار می‌گذاشتم تا تمامی امکانات در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد. من اگر باشم تمامی امکانات را فراهم می‌کنم تا جای توجیه باقی نماند. امکانات باشد می‌توانید به بازیکن ایراد بگیرید که چرا کم می‌گذارد اما اگر این امکانات لازم نباشد حقی ندارید که به بازیکن چیزی بگویید. یک مثال عامیانه است که می‌گوید هر چقدر پول بدهید همانقدر آش می‌خورید. گاهی اوقات این راهی در رو برای بازیکنان ایران می‌شود. بازیکنان به آن رجوع می‌کنند تا کار خود را توجیه کنند. بازیکنانی مثل بنده، آقای کریمی، آقای نکونام و آقای دایی که سابقه بازی در اروپا را در کارنامه داریم می‌توانیم با حضور در فوتبال ایران تجربه خود را منتقل کنیم و همین باعث پیشرفت خواهد شد.


خارجی های ما قابل احترام نبودند، چون احترام نگذاشتند

من چون آن‌ها دیگر رفته‌اند دیگر دوست ندارم در موردشان صحبت کنم. اما من با جلسه خصوصی که با یکی از آن‌ها داشتم در حضور آقای دژاگه به آن‌ها گفتم شما قابل احترام نیستید چون احترام نگذاشتید. یکی از بازیکنانی که از ما جدا شد همیشه در تیمش مشکل دارد و اگر چیز دیگری بود می‌گفتند که از ماست. ولی ما خواستیم که آن را کمک کنیم ولی نمی‌دانم مشکلش چه چیزی بود. ثبات اخلاقی نداشت و یک روز خوب و دو روز بد بود. یک سری از کارهایش اصلا جای بحث ندارد. فقط لی اروین برای من جای سوال است. همه چیز برای او به خوبی پیش می‌رفت و خوشحال بود. امیدوارم گذر زمان همه چیز را مشخص کند و دلیل اتفاق معلوم شود. من شنیدم او از تیم‌های دیگر از جمله چین پیشنهاد دریافت کرده است و می‌خواست برود. من سعی داشتم به عنوان یک ایرانی به بازیکنان خارجی تراکتورسازی کمک کنم اما اگر ادامه پیدا می‌کرد به ما توهین می‌شد. ما قدم جلو می‌گذاشتیم اما آن‌ها عقب می‌رفتند و این اصلا برای همدلی تیم خوب نبود و ثبات ما را بر هم می‌زد. فکر می‌کنم رفتن این دو عزیز اتفاق مثبتی برای تراکتور بود. هرچند که از لحاظ فنی آمار خوبی همراه با تیم ما بر جا گذاشته بودند و عملکردشان این را نشان می‌داد.

 


به زنوزی گفتم صرف اینکه یک نفر ستاره باشد، کافی نیست

از روز اول هم که با آقای زنوزی حرف می زدم و خب ایشان لطف داشتند و از من مشورت می خواستند در مورد بعضی از مسائل، به ایشان گفتم که مهم ستاره نیست و مهم این است که چه کسی می تواند به تیم کمک کند. ممکن است ستاره باشد یا گمنام باشد؛ باید ببینیم که چه کسی می تواند در تیم ما جا بگیرد و پازل ما را کامل کند.

 


گوچی همان ویژگی را دارد که ما نیاز داریم

رضا قوچان نژاد بازیکنی فوق العاده با کیفیت است و می تواند به تیم ما کمک کند ولی می دانم که رضا یک فصل دیگر با تیمش قرارداد دارد ولی اگر بیاید مطمئنا به تیم ما کمک می کند. چون رضا یک مهاجم فرصت طلب است و این همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم. رضا می تواند از فرصت های مرده گل بسازد و اگر رضا بیاید مطمئنا به تیم ما کمک می کند.

 

 

زنوزی از برخی مسئولان دلخور است

من با آقای زنوزی صحبت کردم و ایشان به طور واضح گفتند، که دلخور هستند. عدم واکنش به این اتفاقات از طرف مسئولین برای ایشان ناراحت کننده بود. اگر تمام بازی های لیگ را هم دیده باشید، به هر حال اشتباهات داوری وجود دارد، مثل ما بازیکنان که اشتباه می کنیم ولی یک سری اشتباهات طی هفته های اخیر وجود داشته که همه هم دیده اند.

 

1353145

 


اشتباهات داوری به کنار؛ به ما تهمت هم زدند!

بحث من داوری نیست، چون به هر حال اشتباه وجود دارد. این ها ولی از سوی کارشناسان ثابت شده و آنها بر این نکته صحه گذاشته اند که در برخی بازی ها ما ضرر کرده ایم. ما از بعضی تصمیمات داوری ضرر کردیم که البته می تواند طبیعی باشد و جزو قشنگی فوتبال است ولی با این حال تهمت هایی به تیم ما زده شد که چون آقای زنوزی به تیم ملی پرواز داده، فدراسیون کمک می کند تا تراکتورسازی نتیجه بگیرد.


زنوزی هیچ وقت دنبال مطرح کردن خودش نبوده

 در صورتی که اصلا این حرف ها درست نیست، چون آقای زنوزی قبلا هم که مالک گسترش فولاد بودند، به تیم ملی هواپیما می دادند و پرواز در اختیار آنها قرار می دادند. من شخصا آقای زنوزی را می شناسم و ایشان فوق العاده آدم وطن پرستی هستند و ایران را واقعا دوست دارند. تیم ملی را خیلی دوست دارند و همیشه می گوید که دوست دارد تیم ملی نتیجه بگیرد. همیشه هم هدفش همین بوده؛ من هیچ جایی عکسی ندیدم که ایشان بخواهد با خدماتی که به تیم ملی داده، خودش را مطرح کند.

 


اگر کسی سند حمایت فدراسیون از تراکتور را دارد، رو کند

 اگر کسی واقعا مدرک و سند دارد، بیاید و ارائه کند تا شک و شبهه ای هم نباشد. اگر واقعا اعتقاد دارند که به تیم تراکتورسازی کمک شده، بیایند و ثابت کنند و اگر نمی توانند هم که باید حتما مسئولین ورود کنند که تهمت به این بزرگی زده نشود. این در حالی است که خیلی از بازی ها ما از داوری ضرر کردیم و این اوج بی انصافی است.

 

1332382

 


از زنوزی خواهش کردم به تیم ملی پرواز چارتر بدهد

با این حال من از آقای زنوزی خواهش کردم؛ اگر ما برای آمادگی به قطر برویم و چون قطر پرواز مستقیم به امارات ندارد، این هزینه سنگینی برای فدراسیون خواهد بود تا پرواز چارتر برای امارات بگیرد. با توجه به مشکلات مالی که داریم، این هزینه برای فدراسیون خیلی زیاد است و برای همین من از آقای زنوزی خواهش کردم که برای حل این مشکلات و اینکه دوباره به ایران نیاییم و مشکلات بیشتری نداشته باشیم، دوباره این لطف را به تیم ملی بکنند و پرواز را در اختیار تیم ملی قرار دهند تا با آرامش بیشتری بازی ها و آمادگی قبل از جام ملت ها را انجام دهیم. البته می دانم که آقای زنوزی عاشق ایران هستند و همیشه به تیم ملی عشق می ورزند.

 


پرواز اختصاصی برای ما پرستیژ دارد

اگر اشتباه نکنم 6 یا 7 تیم دیگر همزمان با ما در قطر هستند؛ آمار دقیق ندارم ولی فکر نمی کنم هیچ کدام از تیم ها با پرواز غیرمستقیم به امارات بروند. اصلا شکل قشنگی ندارد. برای ما هم خیلی بهتر است که به عنوان یکی از شانس های قهرمانی با پرواز اختصاصی برویم؛ چون چشم خبرنگاران و عکاسان به ما است و اگر به ایران بیاییم و برگردیم قشنگ نیست و اگر با پرواز چارتر برویم خیلی بهتر است.

 

 

1360827

 


این تیم نه مال من است، نه کی روش، نه تاج. تیم ملی است

قبلا هم گفته ام و باز تاکید می کنم. این تیم ملی ایران است. نه تیم من است، نه تیم آقای کی روش، نه تیم آقای تاج. حتی با همه اختلافاتی که داریم، نمی شود نگاهمان شخصی باشد. باید نگاه ملی داشته باشیم. بازی های سختی پیش رو داریم. با احترام به همه تیم های دوره های قبلی جام ملتها که من هم جزئی از آنها بوده ام، به نظرم این تیم به خاطر ثباتی که به دست آورده و کنار هم بودن چندین ساله مربی و بازیکنان، یکی از بهترین تیم های ایران است. بعد از نمایشی که در جام جهانی مقابل قدرت های دنیا، که حتی مراکش هم جزئی از آنها بود و بدشانسی آورد، من فکر می کنم نشان دادیم که می توانیم و بردن ژاپن و استرالیا کار غیر ممکنی نیست. درست است که سخت است ولی مثل سابق نیست که با دعا و اما و اگر این تیم ها را ببریم. تیم فعلی ما خیلی یکدست است. من از همه خواهش می کنم که نگاه ملی داشته باشند. من نمی توانم بگویم با مسعود شجاعی مشکل دارم پس امیدوارم تیم ملی نتیجه نگیرد یا از این بابت خوشحال می شوم. چنین چیزی عجیب و نامعقول است. امیدوارم همه این سوء تفاهماتی که پیش آمده، حداقل برای یکی دو ماهی که باقی مانده فراموش کنیم. همه دست به دست هم بدهیم و متحد باشیم. از مردم، پیشکسوتان، طرفداران و بازیکنان که البته ما خودمان هستیم. همیشه با وجود سوء تفاهم ها یا کم لطفی ها این مسئله در تیم ما وجود داشته است. ما می خواهیم این انرژی مثبت را از طرف مردم، مربیان و بازیکنان سابق تیم ملی هم دریافت کنیم. اگر این همدلی ایجاد شود، مطمئن هستم که تیم نتیجه می گیرد. این امیدواری کاذب نیست، من واقعا ایمان دارم.

 

 

1353146


 

قبل از بازی مراکش گفتم توپ خودش وارد دروازه می شود

من روز اول در جام جهانی گفتم ایمان دارم که مراکش را می بریم. می توانید از همه بچه های تیم ملی بپرسید. در جلسه قبل از بازی به بچه ها گفتم اگر یکدل باشیم و با تمام وجود به زمین برویم، برنده می شویم. البته یک جمله معروف از فرگوسن هست که تیم حریف هم خدا دارد و دعا می کند. این را می دانم، ولی من به بچه ها گفتم خانواده همه شما با چشم گریان دارند دعا می کنند که برنده شویم. حتی این جمله را گفتم که اگر همدل باشیم، توپ خودش به داخل دروازه می رود. همین اتفاق هم افتاد و گل ما به آن شکل به ثمر رسید. ولی خب تلاش بچه ها بود. این که همه تیم همدل هستند و انرژی مثبت از طرف مردم و همه وجود دارد، این توپ واقعا خودش به گل می رود. الان هم مطمئن ام که اگر انرژی مثبت و همدلی را از طرف همه دریافت کنیم، تیم می تواند در جام ملتها موفق باشد و یک جام تاریخی را رقم بزند.

 


ناکامی ها گذشت، وقتش رسیده که در جام ملتها موفق بشویم

ما در جام جهانی مقابل قدرت های دنیا خوب کار کردیم. اما در جام ملتها مثلا 3 دوره اش را خودم تجربه کردم که یک اتفاق کوچک باعث می شد نتیجه نگیریم. این تیم و کیفیت فوتبال و بازیکنان را وقتی مقایسه می کنید، می بینید حیف است که موفق نشود. الان وقتش است که با صلابت خودمان، همه موانع را پشت سر بگذاریم. نباید بسپاریم به اتفاقات، داوری یا هر چیز دیگر. انقدر کیفیت تیم بالا است و همدل هستیم که اگر داورها ما را 9 نفره هم بکنند، می توانیم پیروز شویم. همیشه اتفاقات جزئی مانع نتیجه گیری شده اما دیگر کافی است و وقتش رسیده که این عذاب های ما و مردم تمام شود. از اصحاب رسانه هم خواهش می کنم که نگاه شخصی نداشته باشند. هر کسی می تواند از یک مربی یا بازیکن خوشش نیاید. مثلا روزنامه مارکا در اسپانیا طرفدار رئال مادرید است. من هم نه بارسایی هستم، نه رئالی. ولی مثلا بارسا انقدر خوب کار می کند که مجبور هستند موفقیت اش را پوشش می دهند. وقتی هم که تیم ملی شان بازی دارد، دیگر نگاه نمی کنند چه کسی اهل کاتالونیا یا مادرید است. من هم خواهش می کنم از شما و همکارانتان که این دو ماهه همه چیز را فراموش کنید تا موفق شویم.

 

استقلال به من لطف داشت، ولی به تراکتور آمدم تا کار جدیدی بکنیم

استقلال و پرسپولیس تیم های بزرگی هستند. استقلال همیشه بازیکنان بزرگی داشته و یک تیم مردمی با هواداران خوب است، مثل تراکتور. با صحبت هایی که با مدیر برنامه هایم انجام دادم و حرف هایی که با آقای زنوزی زدم، برنامه هایی داشتند که برایم توضیح دادند. برای من هم مهم بود که چقدر این برنامه ها جدی است و می خواهند آن را پیاده کنند. من فکر کردم فضا خیلی فراهم تر است و بهتر است برای چیزی که در ذهنم داشتم. برای من تا حدودی برگشتن به فوتبال ایران به خاطر برخی مشکلات همیشگی یک تابو بود. ولی فکر کردم شاید تراکتور با وجود آقای زنوزی که شرایط را برای فراهم کردن آرامش در تیم مهیا می کنند، گزینه بهتری بود. این را هم با احترام به دو تیم استقلال و پرسپولیس می گویم. نمی شود کتمان کرد که حاشیه و جنجال اطراف این دو تیم خیلی زیاد است. این هم به خاطر دولتی بودن انها و عدم ثبات مدیریت است. حتی مدیر نمی تواند چقدر در تیم حضور دارد تا برنامه های بلند مدت بریزد. به خاطر همین فکر کردم شرایط در تراکتور فراهم است چون تیم مال آقای زنوزی است و خودش تصمیم می گیرد. ایشان برنامه های خوبی برای آینده دارد. از من هم کمک خواستند که بتوانیم این برنامه ها را عملی کنیم. من هم تمام تلاشم را کردم و تصمیم گرفتم بیایم تا اینجا یک کار جدید انجام دهیم. این اتفاق هم زمان بر است و نمی توانیم سه ماهه یا شش ماهه انجام بدهیم. مقداری زمان می برد اما فکر می کنم که انشاالله این پروژه سرانجام خوب و موفقیت آمیزی داشته باشد. مشخصا وجود هواداران تراکتور هم تاثیر زیادی در تصمیم من داشت. این تیم به همراه پرسپولیس و استقلال جزو سه تیم پر هوادار ایران است. فکر می کنم در بازی های خانگی هیچ تیمی تا اینجا به اندازه تراکتور طرفدار نداشته است. ما تقریبا هر بازی حدود 50 هزار هوادار داریم که این به کیفیت لیگ و بازدهی بازیکنان کمک زیادی می کند. بماند که پای تلویزیون ها هم عده زیادی هستند.

 

 


تنوع قومیتی باید برای ما اتحاد آفرین باشد، نه اینکه تفرقه ایجاد کند

درباره اتفاقات ورزشگاه ها و کمپینی که ما قبل از بازی با پرسپولیس راه انداختیم، باید بگویم که نبودن بانوان در این توهین ها تاثیر دارد. البته ورزش مرد و زن ندارد و فکر می کنم این بدترین اتفاق است که باید درباره اش حرف بزنیم. در وهله دوم، این یک کار فرهنگی می طلبد. این ایده در ذهنم بود اما سید جلال در ابتدا مطرح کرد و من هم واقعا استقبال کردم. البته فکر می کنم این کار باید ابتدا از طرف مسئولان انجام شود، نه بازیکنان. آنها باید بگویند و ما هم حمایت کنیم، نه اینکه ما شروع کننده باشیم. فرق خاصی ندارد، ولی بهتر است که آنها استارت بزنند. ما این کار را شروع کردیم ولی کسی هنوز حمایتی نکرده است. یک نکته را هم هواداران باید درک کنند که ما بازیکن ها در بازی روی هم خطا می کنیم ولی کاملا با هم دوستیم و هیچ مشکلی نداریم. بیرون از زمین ما سرمان را هم برای هم می دهیم و با هم رفیق هستیم. پس دلیل ندارد که هواداران تیم های ما بخواهند با هم مشکل داشته باشند. بدتر از همه اینکه شعارهای قومیتی شنیده می شود. ما همه ایرانی هستیم. خدا را شکر از لحاظ جغرافیایی یکی از عالی ترین کشورهای دنیا هستیم که کمتر کشوری چنین حالتی با تنوع قومیتی دارد. این مسئله باید برای ما باعث اتحاد شود، نه تفرقه. ما همه کنار هم داریم زندگی می کنیم. اختلاف نظر همیشه هست و کلا باعث پیشرفت می شود. اما اینکه بخواهیم به کسی به خاطر قومیت توهین کنیم، زشت ترین اتفاق است و باید ریشه کن شود. شعار فوتبال در همه جای دنیا صلح و دوستی است. اما در کشور ما که یک مقیاس کوچکتر است، این رعایت نمی شود.

دیدگاه‌ها