کد خبر : 1574780 | 18 آذر 1397 ساعت 13:50 | 14.2K بازدید | 0 دیدگاه

بهترین مدافع یا بهترین مهاجم؟

راهنمای فنی دیدار حساس سپاهان – پرسپولیس

بهترین دفاع لیگ برتر امروز دردسرهای زیادی برای کنترل بهترین حمله لیگ دارد. کدام یک قهرمان می شوند: بهترین مدافع یا بهترین مهاجم؟

راهنمای فنی دیدار حساس سپاهان – پرسپولیس

به گزارش :ورزش سه"، نبرد پرسپولیس و سپاهان، نبرد میان بهترین خط هجومی و بهترین خط دفاعی لیگ به شمار می رود؛ مهم ترین ماموریت سرخپوشان برای کسب پیروزی در این دیدار، موفقیت در نبردهای هوایی خواهد بود. بررسی فنی این دیدار از نگاه متریکا را در ادامه می توانید دنبال کنید.

 

۱- نگاهی به گل‌سازترین بازیکنان این فصل سپاهان بیاندازید: محمد کریمی (۵ پاس گل)، سعید آقایی (۴)، محمد ایرانپوریان (۳) و مهرداد محمدی (۳). جز کریمی که معمولا پاس‌های خلاقانه‌اش مربوط به ارسال‌های ایستگاهی و کرنر است، سایر بازیکنان خلاق سپاهان در کناره‌های زمین بازی می‌کنند. نکته‌ای که به روشنی بیانگر شکل بازی هجومی تیم امیر قلعه‌نویی است.

 

۲- در روزهایی که پرسپولیس با کمبود نفرات باکیفیت در کناره‌ها مواجه است، رودررو شدن با متبحرترین تیم ایران در استفاده از کانال‌های کناری برای سرخ‌ها خبر خوبی نیست. ممکن است برانکو در بازی امروز برای کنترل کناره‌های قدرتمند سپاهان آرایش تیمش را دوباره از ۴۴۲ لوزی به ۴۴۲ خطی تغییر دهد.

 

۳- کمال کامیابی‌نیا به فرم خوبش برگشته و یکی از مهره های مهم تیم در 4 دیدار اخیر بوده است. کمال در نبرد با ژنرال زردها ، همراهی دو تا از برترین بازیکنان این فصل سرخ‌ها را خواهد داشت. احمد نورالهی  و بشار رسن قاعدتا باید دست بالا را در میانه زمین به پرسپولیس بدهند و شاید امیرقلعه نویی برای داشتن دست بالا، دست به تغییراتی در ترکیب تیمش در میانه میدان بزند.

 

 

۴- دادن مالکیت توپ به هافبک‌های حریف برای قلعه نویی موقعیت غیرمنتظره نیست. میانگین مالکیت توپ سپاهان در این فصل کمتر از نصف (۴۹.۹٪) بوده. تیم او بدون نیاز به مالکیت توپ بالا، بازی هجومی خود را انجام می‌دهد و صاحب بهترین خط حمله لیگ برتر است (گل زده: ۲۶).

 

۵- سپاهان امروز برای عبور از بهترین خط دفاعی لیگ کار بسیار سختی دارد. پرسپولیسی‌ها در این هفته‌ها به قوام و انسجام دفاعی خیره‌کننده‌ای (۶.۵ شوت متحمل شده در هر بازی) رسیده‌اند و فرصت‌های گلزنی بسیار کمی در اختیار حریفان قرار می‌دهند. شاگردان قلعه‌نویی اما نشان داده‌اند که استاد استفاده از تک موقعیت‌ها هستند. تیم او بهترین تیم لیگ در بهره بردن از فرصت‌های گلزنی است (نرخ تبدیل شوت به گل: ۱۵.۵٪) .

 

۶- اگر تغییری در روند طبیعی بازی دو تیم اتفاق نیفتد، در بازی امروز تعداد زیادی پاس بلند خواهیم دید. ارسال‌های بلند برای کی‌روش استنلی یکی از راه‌های زردها برای نفوذ سریع به یک‌سوم دفاعی حریف است. پرسپولیس هم در این فصل اتکای زیادی به ارسال‌های بلند از دفاع برای دو مهاجم خود دارد. نبردهای هوایی تناوبی علیپور - منشا با مدافعان میانی سپاهان و نبردهای هوایی جذاب کیروش با شجاع (و جلال حسینی) را با دقت دنبال کنید. پیروزی مهاجمان در هرکدام از آن‌ها ممکن است به اندازه یک پاس کلیدی در رقم خوردن سرنوشت بازی موثر باشد.

 

۷- رفتن جنگ به آسمان احتمال موفقیت سپاهان را بیشتر از پرسپولیس خواهد کرد. از طرفی زردها نسبت به سرخ‌ها درصد بیشتری از نبردهای هوایی را در این فصل  برده‌اند (۶۰٪ در مقابل ۵۳٪). از طرف دیگر استفاده زیاد از پاس‌های بلند می‌تواند نقش هافبک‌ها را در طراحی حمله دو تیم کمرنگ و برتری هافبک‌های پرسپولیس به سپاهان را تاحدودی بی‌ اثر کند.

 

 

۸- پرسپولیس برای موفقیت در بازی امروز نیاز به یک عملکرد درخشان دیگر از شجاع خلیل‌زاده دارد. کنترل کی‌روش می‌تواند پلن اصلی سپاهان را خنثی کند و شجاع احتمالا برای موفقیت در این نبرد سرنوشت‌ساز، نیاز به حمایت جلال حسینی دارد. اما توجه بیش از اندازه به کی‌روش هم می‌تواند مدافعان کناری نه چندان متبحر پرسپولیس را با وینگرهای سرعتی و گلزن سپاهان (سجاد شهباززاده: ۳ گل زده - ساسان انصاری: ۳ گل زده - مهرداد محمدی: ۳ گل زده) تنها کند. بهترین دفاع لیگ برتر امروز دردسرهای زیادی برای کنترل بهترین حمله لیگ دارد. کدام یک قهرمان می شوند: بهترین مدافع یا بهترین مهاجم؟

دیدگاه‌ها